Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur sparar ni (och om ni vill delge, hur mycket)? Tänkte fixa konto åt lillen då hans pengar nu ligger i pappans namn. Men sparkonto är ju inte direkt nån ultimat väg att spara, å andra sidan känns det ju inte så bra att "spela" med hans pengar och jag har varken tid eller ork att hålla reda på köp o sälj i olika fonder etc.
Vi har inte utrymme att lägga undan nu när jag är ledig och sparar dagar allt vad vi kan, men så småningom tänkte vi lägga månadsvis samt att lillen är enda barnbarnet på båda sidor av sin släkt= kommer med enormt stor sannolikhet få totalt onödigt med presenter och jag hade hoppats kunna styra paketberget han kommer få jul o födelsedag mot att släkten hellre ger nåt paket var och istället för över en valfri summa. Man kan ju inte styra vad folk ska ge förstås men barn under 5, hur mycket presenter kan de ens ta in att de fått liksom? Eller tycker ni att jag tänker fel? Vi kommer inte från rika familjer på nåt sätt men mannens släkt är väldigt stor med pigga människor ända upp till gammelfarmor/farfar osv så det finns många som vill ge och de är alla väldigt generösa med det de har.
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.
Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än såVi har för avsikt att spara så pass att vi kan hjälpa till med stora utgifter när dottern blir stor, men någon stor klumpsumma att förfoga fritt över lär hon inte få. Jag tycker inte det är egoistiskt alls att tänka så, pengarna är ju mina tills jag bestämmer mig för att ge dem till dottern.
Vi har valt att spara i våra namn just för att ha bestämmanderätt på pengarnaAha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så
Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.
Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så
Jag har en kapitalförsäkring i mitt namn men med min dotter som förmånstagare, så om jag går bort tillfaller pengarna henne men i annat fall ligger pengarna hos mig tills jag väljer att ge dem till henne.Aha! När folk säger att de har sparande till barnen så ser jag framför mig att det är pengar/konton som automatiskt går över i barnens ägande när de blir myndiga. Har inte tänkt längre än så
Nä jag sparar också pengarna i mitt namn och har inte för avsikt att bara föra över pengarna till dottern när hon blir myndig. Vill inte som du säger att de bara spenderas på vad som helst. Däremot kommer det finnas pengar för henne att ta körkort för, köpa bil, del till kontantinsats osv.Vi har inget enskilt sparande, har ett konto om någon i släkten vill ge pengar till barnet bara. Vi tänker som så att när barnen behövet pengar till lägenhet, bil, körkort, möbler ellet vad det nu kan vara så betalar vi det. Man får väl hoppas att man uppfostrat barnen bra men vi är ändå lite tveksamma till att ge en 18 åring en stor summa pengar att spendera vad som helst på. Trist om allt går till skit och inte nödvändigheter. Men är kanske egoistiskt att tänka så.
Vi sparar inte alls till vårt barn. Jag kommer inte heller från ett hem där man gjorde så. Jag fick lösa boende och t ex möbler själv. Funkade bra och jag växte mycket snabbare än de av mina vänner som fick de där grejerna serverade.
Oj, vad olika det kan vara.
Jag kan inte påstå att jag växt snabbare på det sättet jag levt, snarare att min uppväxt varit slitigt och att jag inte vill låta mina barn genomgå samma sak. Jag har flera exempel i min umgängeskrets mellan de som fått hjälp av sina föräldrar och de som inget fått hemifrån; de som klarat sig bäst är just de som fått hjälp.