Spara logga?

T

Tini

Ni som gör egna loggor, i vilket format spar ni dem? I vilket program gör ni dem i?

Sv: Spara logga?

Gör dom i Photoshop, sparar alltid orginal i .psd och den som ska användas antingen i .jpg eller .gif beroende på vart dom ska användas

Klart bäst är Illustrator eps, vektoriserade banor. Då kan man flytta till Photoshop för web, eller InDesign för tryck osv.

EPS som en vektor, blir bäst i tryck och blir inte pixlig vid förstoringar

dito. illustrator ar klart basta programmet for loggor. photoshop funkar men flexibiliteten for anvandningen av loggan minskar nar den ar i raster format. gors den i photoshop, el liknande program, inte mindre and 300 dpi.

bitmap funkar ocksa bra som alternativt format.

Loggor trivs bäst i vektorformat som redan påpekats. Illustrator är det jag gjort loggor i hittills (inget jag gjort särskilt ofta), men jag har även en liten crush på corel draw...

För att bli lite facknerd ;) ... 300 dpi är för 150 linjers raster; har du lägre raster (t ex tidningspapper) så är det också bättre med lägre upplösning samt raster vid rippning/ plåtframställan på bilderna + underfärgsborttagning för att få det lika bra.

För en bitmap-logo som ska bli riktigt bra skulle jag säga att ett absolut minimum på bestruket papper är 600 dpi, helst högre.

hah - du AR en nord ;)

jovisst, om man ska ga in mer tekniskt, men nu var det ju mest ett generellt rad till TS. jag haller personligen fortfarande pa vektor, men bitmap funkar om man maste sas. och om man har filerna minst 300dpi, sa ar chansen att designern som jobbar med dem far behalla sitt har nagot storre, om man sager sa ;)

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar