Spår för nybörjare

N

Nona

Nu när det börjar bli snöfritt ute i skogarna :bump: skulle jag vilja testa på att spåra med min lilltjej. Enda problemet är att jag inte vet hur man ska göra :confused: Hur har ni gjort när ni börjat spåra med era hundar?

Sv: Spår för nybörjare

Hur känns din hund? Tror du att hon har stort spårintresse eller inget alls? Är hon frammåt/drivig eller fösiktig och inte vill göra så mycket? Tycker hon om små saker/leksaker?

För att testa lite så kan man göra en enkel sak:
Man går ett litet spår. Märkt tydligt ut en sträcka i början på spåret. Sen går du dit med hunden "som av en slump". Du kan stanna och stå still precis över spåret och se vad hunden gör. Börjar den nosa runt och vara intresserad av spåret så följ efter! Om hunden inte visar intresse alls så testa att gå en bit frammåt precis i spåret och se om hunden kan få upp intresset. Visar hunden fortfarande inget intresse så får man kanske börja spåra på annat sätt med hjälp av en till person. När man gör detta så ska man inte säga något sökord eller försöka få/visa den att spåra. Det är bara för att titta vad hunden gör rent spontant. Gör hunden inget så går man bara därifrån och den vet heller inte att den "misslyckats". Men tar hunden upp spåret så tycker jag att det är självklart att den ska hitta något som den gillar! Vad? Jag nått som den gillar :D

Jag tror att hon har ett relativt stort spårintresse, hon tycker i.a.f. om att gå med nosen i backen :smirk: hun är dock ingen jaktras med spårningen "inbygd" utan en vallhund. Absolut mera framåt än försiktig och tycker om sina leksaker, godisar:d Så spårslutet blir nog lätt att få till en rolig plats... Men hur ska jag få henne att påbörja spåret? Hur lägger jag det? Hur långt ska det vara? Hur länge ska det ligga? Ska jag ta normallånga steg eller kortkorta? Ska det ligga belöningar i spåret eller bara i slutet? Sånt undrar jag...

Då går vi ut med goda förhoppningar om att det är en hund som tar upp ett spår! :) Jag brukar iaf alltid gå ut med den inställningen med mina hundar, men de har å andra sidan allt inbyggt! Men att de går med nosen i backen är en bra början anser jag ;)

Jag skulle hur som helst markera ut en spårstart. Jag brukar bara sätta en snitsel i en buske. Sen gå som vanligt. Gå frammåt, inga tvära vinklar utan vill du svänga så gå i båge. Jag skulle göra spåret kanske 50-100 m långt. Lite beroende på hunden då (vuxen/valp etc). Sen nått skoj där i spårslutet som hon gillar. Sen vänta. Usch jag är så otålig. Men vänta iaf 40-60 min. Jag brukar aldrig kunna vänta så länge.

Sen ta hund. Sela på om du vill. Gå till spårstart. Tar hon upp spåret helt själv. Följ med. Ge hunden tid att nosa runt och fatta att det är något på backen. Vill hon inte alls så testa att gå frammåt lite, behövs det så uppmuntra/hetsa lite och visa att det finns något där.

Typ... ;)

Tack för förklaringen! Ja, då är det bara att testa när vi går ut i skogen idag :) Berättar hur det gått imorgon!

Glöm inte att göra spåret i medvind så hunden inte får direktvittring på slutet utan måste spåra ända fram.

Jag prövade alltså på att spåra med Nona igår. Det gick inget vidare :smirk: Inte för att jag hade förväntat mig att hon skulle vara en mästerspårare genast... Nu blev det så att hon följde spåret i ett par meter här och där annars virrade hon runt och tittade på skogen runtomkring oss. Tror att hon tyckte att jag betedde mig mycket konstigt när jag bara stod där och väntade på att hon skulle göra nåt. Och när vi väl kom fram till slutet tittade hon bara lite åt sin leksak fastän jag jublade av glädje över den fin fina "skatten" :crazy: Tur at ingen såg mig, för det är knappast varje dag man stöter ihop med en knäppis som står och hoppar med en knallrosa pipleksak i handen :D

Nåja, jag får hoppas att de går bättre nästa gång!

Jag tycker att det brukar funka bättre med en godisskål i slutet. Sen när dom har kommit på "om jag följer ett spår i skogen så hittar jag nåt gott" då kan man ha andra roliga saker som slut.

Jo, jag har funderat på om det inte skulle ha varit bättre med smarrigt godis i slutet istället för leksaken... Får bli godis nästa gång! Borde jag sätta ut godisar någonstans mitt i spåret också eller är det bättre att det bara finns i slutet??

För oss har det funkat bättre att börja med en person, husse eller matte är ju riktigt lockande att hitta!!!
När detta har funkat så byter vi ut människan med godis......

Gör ett kort spår, ca. 100-150 meter, i medvind. Lägg en liten skål med favoritgodis i slutet. Låt det ligga 30-60 minuter. Sen tar du hunden i koppel och går på en promenad och korsar spåret i sned vinkel för att bjuda på rätt riktning. Om hunden reagerar med att intresserat nosa så följer du med åt rätt håll, om hunden går av spåret så stannar du och är passiv och låter inte hunden dra iväg längre bort än kopplets längd, då brukar dom söka sig tillbaks till spåret. Det kan ju gå lite knackigt och i sicksack i början men till slut så når ni slutet med godis och mycket beröm.
Det brukar inte behövas så många sådana spår så fattar dom att det lönar sig att följa människospår i skogen och då kan man ju öka längd och liggtid och vinklar och föremål i spåret allt eftersom...
Lycka till! Spår är kul!

Ja det där med medvinden har du helt rätt i! Det är nått man deffenitivt bör tänka på. Har lagt en del spår och när jag sedan har tagit dit vovven så har hon dragit snabbaste vägen för hon har känt vittringen som kommit med vinden :crazy: Det var den spårningen det :D

Tycker det blir lätt för mycket stress om husse eller matte är i slutet men det är säkert olika från individ till individ...

Warmia skrev:
För oss har det funkat bättre att börja med en person, husse eller matte är ju riktigt lockande att hitta!!!
När detta har funkat så byter vi ut människan med godis......

Det är säkert ett bra sätt att börja med spårningen genom att låta hunden leta efter matte/husse. Men eftersom vovven inte har någon husse, så är det godisar eller leksak som gäller för oss!

Gnist skrev:
Viltspår/personspår?

Men om vi ska pratar viltspår, hur gör man då?
Vår valp är 10 veckor nu och det finns INGET som är så roligt som att följa "släpspår" av skinka eller hundgodis innomhus.

Låter för härligt här han hittar spåret och näsan sätter igång, han riktigt "smaskar" på luften han drar in:D .

När är det dags att börja med spår ute och hur gör man för att renprägla på ett visst vilt?

Hur får jag honom att följa just det jag vill han ska följa och inte spåra haren som har en lega i närheten?

/kristel med rådjursben i frysen, matte till Bayersk Viltspårhund med vilja att göra det han är skapt för!

Viltspår ska ju vara blodspår, om det finns flera spår så ska hunden välja det efter ett skadat vilt.
Sen tycker jag att det spår man börjar på ska följas. Att byta spår är fel oavsett om det är vilt eller människospår.

kristel skrev:
När är det dags att börja med spår ute
När du känner att han är tillräckligt stor för det! Jag brukar vänta till kanske 4 månader, men det är ingen omöjlighet att börja tidigare också. Jag brukar ö h t inte spåra så mycket med mina yngre hundar. Men det är för att de har ett sådant enormt spårintresse och jag vill kunna lägga lydnad på dem först. Det är inte roligt med en hund som blir så het på spår att den inte går att kalla in. Så man får gå lite efter magkänsla :) Om det är en hund som behöver mycket självständigt arbete för att bli självständigare, eller om det är en het och självständig hund som hellre ska lära sig att jobba ihop med sin matte.[/QUOTE]

och hur gör man för att renprägla på ett visst vilt?
Ibland är det rådjur och ibland är det älg och blodet är från nöt... Egentligen så renpräglar man dem inte så mycket på ett visst vilt. Det gäller att läsa av sin hund och se om den växlar spår. Jag snitslar alltid. Jag är fortfarande rätt så duktig på att snitsla. Går man blodpsår så kännes det som en nödvändighet eftersom att hunden jobbar med tappt och alltså kommer att gå av spåret ibland. Då är det bra att hitta tillbaka och se hur hunden jobbar. Sen lär man sig se när hunden växlar spår.[/QUOTE]

Hur får jag honom att följa just det jag vill han ska följa och inte spåra haren som har en lega i närheten?
Har de väl fått blodet i näsan så brukar de inte växla över. Helst inte när de spårat ett tag och lärt sig vart belöningen finns. Blod är spännande att spåra. En del hundar tycker till och med att det är lite läskigt och reser lite ragg i början! Andra älskar det rätt av och skulle aldrig växla över för något så fjuttigt som en hare :p Men mycket handlar om motivation. Min hund gick över till personspår efter flera års viltspårande. Men hon har för den skull aldrig växlat över från eron till vilt och det beror nog på att hon har en enorm motivation på personspår (ger belöning). Men annars, snitsla, så ser du om hunden växlar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar