Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

skrämda djur e farliga djur menade jag, dessutom så kan ju ett par hundalappar till ett hundhem (visst göra nytta) men inte göra mig gladare eftersom jag helst ser att hunden får ett hem hos mig ist, tyvärr har jag bara 50kvm o begränsad ekonomi m häst o allt;)

GaurdianAngel skrev:
Vi lever inte i fantasivärlden där hundälskare tar hand om hundar. Vidskepelsen som Du kallar det innebär att vi i Sverige inte kommer att kunna gå ut och plocka bär, svamp eller äta friodlade frukt eller grönsaker.

Vi är inte oroliga för att bären kommer att smaka bajs, vi är oroliga för att behöva genomgå levertransplantation och livslång behandling för att inte avlida av parasitinfektionen.

Vet Du överhuvudtaget vad det innebär att få in dessa parasiter i Sverige??

Men det finns fullt utbildade vetrinärer på plats tror du verkligen att dem vill ha in smutshundar själva till sverige? nä! de sållar och avlivar, vårdar och har ordentlig koll, du har inte läst på det hörs direkt, ingen vill ha in smutsiga, sjuka hundar och de kommer heller inte in! se ist på lillhunden o aschbergs avslöjande om hur de avlas fram och smugglas in som "fina kennelhundar"...
jag tror din lever går säker trots att vissa människor hellre tar en gatuhund än kennelhund,vill du stoppa hästhandeln oxå?hur vet du där att hästar som kommer o åker igen inte förpestar din lever? för att de har pass o ngn som bryr sej? samma sak me hundarna! tror inte du på "volontärer", de var d dummaste, inte på andra frivillgarbetare heller, haha fin livssyn, om jag vore du skulle jag då köpa mina svampar i affären ist

Men problemet med prasiten är väl att den inte syns på alla tester?
Och det kan lika gärna vara en fin och trevlig hund som bär på parasiten...
Ang de som aschberg visade så handlar det om att folk som har noll koll köper hundar... Tyvärr... Köper man en hund på plattan och inte får träffa föräldrarna och tycker att det är helt okej, ja då är man knappast lämplig hundägare...

jag funderar på att skaffa en hund från spaninen... jag har hittat min drömhund... men jag är lite osäker på orgasisationen...
vad jag fått erfara så sköter de sig proffisionellt, men misstanken finns juh alltid där. men vill juh inte gärna ta hem en hund som är sjuk.
Organisationen heter ADA och enligt en kompis till mig ska det vara jätte seriösa...

ja varför inte? jag har hittat min drömhund i spanien. och tro mig jag har letat i många år. iof vet jag juh inte så mkt om henne förutom det jag fått berättat för mig, men jag har aldrig sett en hund som är så lik den jag har i mina drömmar och hon är 3 så jag slipper en valp ;-)

Gatuhundarna løper mycket større risk att smittas av diverse sjukdomar æn kennelhundarna, och som har påpekats flera gånger tidigare i tråden syns inte alltid dessa infektioner på de tester som utførs! Det kan ta månader innan hunden testar positivt før vissa sjukdomar.
Vi har ( æn så længe ) ett guldlæge i Sverige! Vi ær fria från en massa læskiga sjukdomar som sprider problem i omværlden, varfør inte førsøka hjælpa till och hålla det så? Sedan kanske det ær ønskedrømmar att tro att man ska kunna hålla det så før evigt, men det ær væll ingen anledning att strunta i riskerna?
Efter att ha sett och hørt om en del fall av importer som haft med sig både det ena och det andra, stæller jag mig mycket tveksam till om det ær vært risken...

Tiingeliiing skrev:
jag funderar på att skaffa en hund från spaninen... jag har hittat min drömhund... men jag är lite osäker på orgasisationen...
vad jag fått erfara så sköter de sig proffisionellt, men misstanken finns juh alltid där. men vill juh inte gärna ta hem en hund som är sjuk.
Organisationen heter ADA och enligt en kompis till mig ska det vara jätte seriösa...

Jag har oxå haft kontakt me ADA, ADA och SOS-Animals är dem bästa, de som har koll, jag hittade sen min vovve hos SOS, de har hundar som redan är i sverige och man kan besöka dem och dessutom gör en representant från sos hembesök och kollar så att hemmet är bra och att du har rätt intresse och att du har hjälp om d skulle behövas, grannen eller familj eller likn, ensam me hund ger ju ingen ensam tid utanför hemmet direkt, hehe inte mer än ett ica-besök iaf;) Hundarna har pass, vetrinärkort m vaccinationer, röntgen och försäkringen skrivs över när d känner att det e absolut rätt. jag håller me dem som säger att man inte ska boka en utlänning o ta hem den då dem i psyket kanske inte passar dig alls... lycka till;)

puttrick skrev:
Gatuhundarna løper mycket større risk att smittas av diverse sjukdomar æn kennelhundarna, och som har påpekats flera gånger tidigare i tråden syns inte alltid dessa infektioner på de tester som utførs! Det kan ta månader innan hunden testar positivt før vissa sjukdomar.
Vi har ( æn så længe ) ett guldlæge i Sverige! Vi ær fria från en massa læskiga sjukdomar som sprider problem i omværlden, varfør inte førsøka hjælpa till och hålla det så? Sedan kanske det ær ønskedrømmar att tro att man ska kunna hålla det så før evigt, men det ær væll ingen anledning att strunta i riskerna?
Efter att ha sett och hørt om en del fall av importer som haft med sig både det ena och det andra, stæller jag mig mycket tveksam till om det ær vært risken...

hum, sk kennelhundar e alltid inte så rena o OK som man kan tro, faktiskt så e d oftare att kennelhundar har större risk att smittas o bli sjuka än gatuhundar som tagits omhand på rätt sätt o adopterats ut till kärleksfulla hem. kennelhundar kostar, uppfödare e kanske bästa hundälskarna men alltid giriga. inavel och slafsiga vetrinärkontroller förekommer allt oftare, sen e inte kennelhunden alltid en kennelhund, mkt smuggel och illegal verksamhet finns runt dessa guldgruvor. Ist ska man fråga de som tar me hittehundar självständigt fr utlandet , d har inte lika bra rutin och kontroll över vad hundarna har o inte har för sig. föreningar och likn har alltid vetrinärer och bestämda kontrollerade och diktaterade handlingar me sig/om sig

hum, sk kennelhundar e alltid inte så rena o OK som man kan tro, faktiskt så e d oftare att kennelhundar har större risk att smittas o bli sjuka än gatuhundar som tagits omhand på rätt sätt o adopterats ut till kärleksfulla hem. kennelhundar kostar, uppfödare e kanske bästa hundälskarna men alltid giriga. inavel och slafsiga vetrinärkontroller förekommer allt oftare, sen e inte kennelhunden alltid en kennelhund, mkt smuggel och illegal verksamhet finns runt dessa guldgruvor. Ist ska man fråga de som tar me hittehundar självständigt fr utlandet , d har inte lika bra rutin och kontroll över vad hundarna har o inte har för sig. föreningar och likn har alltid vetrinärer och bestämda kontrollerade och diktaterade handlingar me sig/om sig

puttrick skrev:

Mysgrisen skrev:
Men varför måste du absolut ha en hund från utlandet?
varför ska man absolut ha en helsvensk kennelhund? vad e d för hundrasism och okunnighet som folk skriver av sig me?!!

Tiingeliiing skrev:
ja varför inte? jag har hittat min drömhund i spanien. och tro mig jag har letat i många år. iof vet jag juh inte så mkt om henne förutom det jag fått berättat för mig, men jag har aldrig sett en hund som är så lik den jag har i mina drömmar och hon är 3 så jag slipper en valp ;-)

Jag har hästen, katten o min lägenhet, jag jobbar arslet av mig nattetid på 7eleven bland alla snattande fyllehungriga as, jag har fått magkatarr och får sy i ansiktet efter att en sån slagit in glasdörren på mig, jag har blivit hotad osv osv, allt e värt det bara för att jag ska kunna betala för mina djur, de som folk ska veta är att när man har hund e man alldrig fri och har man häst blir man alldrig rik, kan aldrig ha pengar över till att lyxa på sig själv;) men d gäller o prioritera... MEN till saken, jag adopterade en hund från sos-animals, en blandning mellan am-staff och schäfer och skratta eller misstro mig inte när jag säger att han e som en lillebror, hans kropps-språk e så mänskligt, han fattar allt man säger och lyssnar noga fr soffan på vad de säger som sitter runtikring, Hade Brad dock inte funkat i stallet med Nisse så hade det hela blivit sååå mkt drygare, han o så otroligt tilgiven och Tacksam så han lydde mig redan första dan i sitt nya hem o nya matte, mig.... Jag hade me han ut på ridturer o han funkar asbra , han e i närheten, han bygger muskler coh får kondition, han blir alldrig rastlös utan e igång lika mkt som matte;) hundar som kommer fr gatan har växt upp med andra olika hundar oxå fr gatan och KAN hundspråk, respekterar auktorietet och hittils har Brad ALDRIG INTE kommit överens med en annan hund vi träffat. Oavsett hur kennelhunden utan denna uppväxt brukar reagera mot andra hundar(surigt) så har de alltid lekt me Brad.
Samtidigt känner man att man faktiskt sig -ngt bra/nyttigt/hjälpsamt/tillfredställande- man har gjort ist för att gynna den övergödda kennelindustrin, avla fram hundar när det redan finns hundar, varför? Pengar!
Vi har en väldigt speciell sammanhållning inom organisationen oxå, vi har hund-träffar och man har alltid ngn att ringa o fråga om d skulle va ngt man va osäker på. Alla jag hittils träffat/pratat med fr sos-animals har varit väldigt osälviskia och hjälpsamma, riktiga hundtorskar kan man säga, vem va d som inte trodde på volotärer förresten? IDIOT!

Amandla skrev:
vad e d du jublar åt m dina gubbar? o förresten hurrö-säkrare kort? HAHA, Dessutom behöver man inte flänga runt för att hitta sin gatuhund, de finns gatuhundar som redan e importerade, jag bor i sthlm o behövde bara sitta i bilen några timmar för att komma ner till min spanska gatuhund som bode hos "fosterfamilj/person", många bra organisationer jobbar på detta sätt då vissa hundar inte klarar av kennel-livet så starkt. en hund oavsett vilken kan bara bo i kennlarna där nere en viss tid innan de inte tycker d e så kul längre...volontärer på hemresa till sverige tar me sig dessa hundar när de e klara me alla kontroller o besikningar, vaccinationer, röntgen, osv för att just göra dem till koppelhundar som adopteras!

Senast ändrad av en moderator:

Amandla skrev:
Men vet du vad du letar efter om du köper en gatuhund?
En blandras med raser man har fått gissa sig till vilka det är?
man vet ju att man letar efter en hund! d e en bra början tycker du inte, man leter efter insidan på hunden, tittar på psyket o ser om de passar en s livsstil/blivande livsstil. Att ha bestämt sig för att skaffa hund e en stor gej, man ska vara noga me vilken sort/vilken personlighet/vilket utseende man valjer. Har man bestämt sig får man kanske offra några timmar på tåget för att åka o besöka den potensiella bästa vännen. som jag tidigare nämt så finns det gott om dessa utländska hundar i sverige som bara väntar på ett fast hem. De som leder dessa hjälporganisationer är stora hundälskare men inte dumma i huvet, vad skulle de tjäna på att ta in en sjuk o smittsam hund till sverige? de e kunniga o genomgår så mkt innan de godkänns för utvandring.

Mysgrisen skrev:
En jättefin utställningschampion har knappast sprungit vind för våg på gatorna. Jag skulle tro att risken för att de smittats är avsevärt mindre än för en gatuhund.

Inte ens organisationerna själva kan ju lämna några garantier för att hunden är frisk.

Saxar:
Vi adopterar inga hundar hit till Sverige förrän vi har fått testresultaten godkända, men vi kan tyvärr ändå inte lämna några fullständiga garantier då vissa arter av parasiter kan ta flera månader på sig att bilda antikroppar.

detta e sant men dsamma gäller dessa renarasiga kennelhundar oxå, d finns inga garantier, nånsin. gömda sjukdommar finns överallt. När hundarna går på gatan så träffar de på många fler bakterier o likn men deras imunförsvar är just därför bättre av samma anledning.

Min kompis tog in en spank hittehund genom en förening oktober-05, det visade sig att när hon hämtade den på arlanda var alla papper fel, hunden var en tik, i papprena var det en hanhund (som hon "beställt) åldern stämde inte den va äldre än vad som stod i papprena,dessutom var den full av LOPPOR vilket den skulle ha varit behandlad för INNAN resa till sverige och att veterinär besiktiga en hund och inte se vilket kön hunden har är under all kritik, då kan man ju undra om kompetens på veterinärerna som har hand om hundarna som ska resa eftersom hundarna måste vara friska och klara för resa, chipmärkningen stämde in på en hanhund så dom har alltså inte tittat efter vilket kön hunden hade. Nej jag tycker att vi ska rädda våra svenska hundar i förstahand.

cribba skrev:
varför ska man absolut ha en helsvensk kennelhund? vad e d för hundrasism och okunnighet som folk skriver av sig me?!!
Hundrasism, haha.

Min fråga var mer gällande att det finns många hundar här hemma som behöver hjälp och nya hem. Renrasiga som blandraser.

Ojojoj vad mycket känslor. Kan vi lugna oss lite?

- spanska hundhemshundar är inte alltid hittehundar eller gatuhundar. De kan vara rasrena, ha alla papper, vara omplacerade familjehundar. Alla varianter finns.

- som krav för laglig import till Sverige gäller bland annat avmaskning för dvärgbandmask. Ingen vill ha dessa parasiter hit!!

- SVA:s rekommendationer ska verkligen tas på allvar. Det handlar inte om hundrasism utan om att strypa en oseriös hundhandel och skydda våra svenska hundar, oss själva och andra djur från allvarliga smittor och sjukdomar.

Med detta sagt kan jag berätta att jag själv nyligen köpt en omplaceringshund. Jag letade inte efter en spansk hund utan efter en svensk mellanstor vuxen hund. Fick napp på flera lämpliga hundar varav några kommit från Spanien och några var svenskfödda. Alla fanns redan i Sverige. Jag valde en spanskfödd hund då han på alla sätt motsvarade det jag ville ha. Med mitt hundköp ville jag inte "rädda all världens hundar" utan jag ville helt enkelt ha en trevlig hund, och det tycker jag att jag har fått.

Hundens historia har jag kunnat verifiera riktigt bra före köpet då han bott länge på ett och samma hundhem innan han importerades.

Att många är oroliga för att få hit sjukdomar är väl inte så konstigt. Det är viktigt att fortsätta skydda oss från de parasiter och andra sjukdomar som finns i andra länder och ta importbestämmelserna på allvar. Men jag tycker också man får skilja äpplen från päron och inte dra alla över en kam - vare sig man är "för" eller "emot" import av ägarlösa hundar.

Det finns som många redan sagt ägarlösa hundar i Sverige också och det är inte alltid amstaff-korsningar som gått över styr. Även om dessa tyvärr är ganska vanliga på annons-siterna! Just i kategorin "mellanstor trevlig sällskapshund utan krånglig päls" är det ofta ganska ont om svenskfödda hundar, medan det finns många sådana på adoptionsföreningarnas hemsidor. Vi föder ju inte upp hundar på det sättet här, i regel.

Till trådskaparen: hoppas du hittar rätt hund, var inte rädd att ställa frågor och ställa krav för att säkerställa att den hund du köper passar dina behov så bra som möjligt. Om du funderar på att ta dig an en hundhemshund rekommenderar jag att du kollar på de seriösa föreningarnas hemsidor redan nu så kan du förhoppningsvis få lite koll på de hundar som finns tillgängliga och följa dem under några månader innan det blir köp. Då vet du åtminstone att de levt under kontrollerade förhållanden ett tag före importen och att de inte är i för dålig kondition. Svenska funktionärer reser regelbundet till hundhemmen och genom dem kan du kanske få svar på specifika frågor som du har, och få mer information om en viss hund som du är intresserad av.

Det finns också flera föreningar som placerar om svenska hundar och du kan även skaffa dig en helt privat omplacering. Givetvis kan det bli fel ändå, du kan bli lurad att köpa en sjuk hund eller kanske en hund som blivit stulen. Lite sunt förnuft är aldrig fel, se till att den du köper av kan svara på dina frågor ordentligt.

Lycka till!
/Lejonelle

Mysgrisen skrev:
Hundrasism, haha.

Min fråga var mer gällande att det finns många hundar här hemma som behöver hjälp och nya hem. Renrasiga som blandraser.

Tack Lejonelle!

Men Mysgrisen, detta har jag svarat på förut svenska hemlösa hundar kommer från vanvård eller misshandel, de är många gånger tvångsomhändertagna, hur många dagdrivande hundar i sverige ser du på gatorna?De är inte lätta att omplacera!
Där ses hundar som vi ser råttor, dem e deras smutsdjur, inte av alla kanske men om man jämför med i sverige så skulle en hemlös frifödd gatuhund inte vara lös länge här...

Som jag skrev längre ner i en ganska stor box, ingen vill ha sjukdomar hit, tror du dessa hundkära människor som faktiskt jobbar med dessa hundar skulle utsätta sveriges alla andra hundar för en parasitattack? Tror du dem har ngt emot svenskfödda kennelhundar o smugglar hit hemlösa sjuka hundar bara för att förpesta din skog? HAHA, läs på

Senast ändrad av en moderator:

Om det nu är så ofarligt varför varnar många av våra veterinärer i Sverige för denna import av gatuhundar?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 118
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 568
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur