Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

Naturligtvis inte!
Men om alla hundar som importeras skulle vara sjuka skulle det inte få förekomma!
Och varför skulle spanska fd. gatuhundar vara mer smittade än en champion av något slag från typ tyskland?!

Alltså att dom skulle föra med sig sjukdomar som inte finns här men i deras hemland.

Dom tar ju upp skräckexempel naturligtvis.
Men alla hundar är inte sjuka. Jag tror att det är fler friska än sjuka hundar som kommer hit. Och visst, det är ju en risk man tar. Men det är det ju alltid när man ska välja en hund att ta hem.
Vare sig den är svensk eller inte. Eller hur

okej läst nu om smittorisken var större på hittehundar, självklart.

Men de organisationerna jag har tittat på tror jag ändå är så pass stora att dom håller måtten och lovar det dom säger.

Thindra skrev:
Låt folk göra som de vill... Det finns ju svenska hästar att köpa, måste man då importera från Polen, spanien, österrike, Irland eller Danmark?

Vet ingen som har importerat en hemlös, vanvårdad stackars häst från något annat land...

Jag säger inte att man inte får importera hundar MEN vi kan ju ta hand om våra egna hemlösa hundar här i sverige innan vi försöker rädda resten av världens hemlösa hundar!

Varför vill du inte ta hand om en hittehund i sverige istället? Varför importera när det finns hundar här som behöver hjälp?

Det är just det dom inte gör. Den dräktiga tiken jag talade om tidigare kom genom just en sådan organisation och även övriga sjuka hundar som jag träffat på. I mina ögon är det mycket snack men lite verkstad från organisationernas sida.

Då skulle jag hellre göra som andra beskrivit i den här tråden, gå genom vänner man känner väl och litar på.

Kan hon inte få göra som hon vill med sitt val av hund ? Hon kanske anser att Svenska hundar redan har ett ganska bra skydd i form av djurskyddslag..även om den kan förbättras givetvis. Men tex: spanska, Rumänska och Italienska hundar har ingen som skyddar eller hjälper dom, inte ens landets egna invånare, så hon kanske anser att hon gör större insats där än här hemma.

Det spelar väl ingen roll VART man väljer att hjälpa...det är väl hjälpandet som spelar roll oavsett om det är här hemma eller nån annanstans.

Det är otroligt kul att läsa samma sak om och om igen!
Jag menar, DU är den typ femte i raden som skriver att du tycker att man ska koncentrera sig på svenska hundar som är hemlösa.

Fantasilöst! :eek:

Till Escodobe: Vem har sagt att Seabaz inte ska träffa hunden först? Tex åka ner och "lära känna" hunden i fråga?
Döm hunden efter bilden du :mad:

Till Javan: Svenska hundar biter barn!

Till Fraggel_Tess:

1. PK - vet du vad det står för?
2. Jobbar du på migrationsverket?
3. Hade du röstat på Ny demokrati när de excisterade?
4. Vill du bo i en polisstat?
5. Öppen fråga.

Till alla:

Jag har själv läst en hel del om att "adoptera" hund från (i mitt fall) Spanien. Finns många skräckexempel (vilket smäller högst och ekar längst) och "sannhistorier" men det finns även en hel del fina och glada historier också!
Eftersom många här inte läser det man skriver utan bara vräker ur sig saker om "jag vet det" och "det går så", så spelar det ju ingen roll om jag berättar en fin historia eftersom den ändå skulle bli förkastad på en gång!

För att jag har kollat på utbudet och det verkar bara finnas rottisar, schäfrar och staff/pitbull/amstaff och allt vad dom heter. Och det är inte det jag letar efter.

Tack!

Å andra sidan bad jag om folks åsikt och erfarenheter här och har fått det också! Det är faktiskt bra. Och som "Kaiten" (stavas?) skrev så skulle det nog bli så att jag åker ner till ex. spanien först och hälsar på jycken och att jag är med på samma plan som den när/om vi åker till sverige igen.

Att hjälpa en gatuhund. Den behöver väl lika mycket hjälp som en svensk omplaceringsjycke.

Vi kanske borde ta itu med sveriges bostadsbristproblem också innan vi tar hit fler invandrare? Det är ju typ samma syn på det :smirk:

Ja jag vet vad PK står för men jag anser mig inte vara det! Skrev bara till en att denne kanske anser mig nog vara en sådan eftersom jag är emot import av hittehundar från en hel del länder.

Det andra har du inte att göra med för det hör inte hit.

Det är bara att inse i denna fråga ang spanska hittehundar kommer alltid finnas delade åsikter om. Den har varit uppe många gånger tidigare.

Senast ändrad:

Jag tycker det är bra med forum där man kan få erfarenheter, åsikter och även andra synvinklar på saker och ting.
Hoppas det blir bra hur det än blir!

Jag tycker det är lite fel formulering att kalla alla hundar från Spanien eller andra länder för *hittehundar*. Många av dessa hundar har ju haft ägare, även om de hamnat i en hägn. Så merparten är inga strykarhundar utan både rumsrena, koppelvana samt van vid människor...De flesta har ju trots allt bott i en familj innan de hamnade på gatan eller i hägnet.

Sweet skrev:
Vet ingen som har importerat en hemlös, vanvårdad stackars häst från något annat land...

Jag säger inte att man inte får importera hundar MEN vi kan ju ta hand om våra egna hemlösa hundar här i sverige innan vi försöker rädda resten av världens hemlösa hundar!
Fast hästar behöver inte vara särskilt vanvårdade eller upphittade för att drabbas av div. sjukdomar, detta gäller även hundar. En vän till mig har sin kuse nere i karantän på Helsingborg för något vi ännu inte vet vad det är... och han är varken vanvårdad eller upphittad ;) .

Sedan tenderar det ofta att vara ganska vassa raser i hittehundar/omhändertagna hundar i sverige. Dessa passar bara vissa sorters människor. I spanien är det nästan alltid mest vinthund typ podenco typer, de är inte vassa någonstans, utan ber snarare om ursäkt för att de andas....

Mynta2 skrev:
Jag tycker det är lite fel formulering att kalla alla hundar från Spanien eller andra länder för *hittehundar*. Många av dessa hundar har ju haft ägare, även om de hamnat i en hägn. Så merparten är inga strykarhundar utan både rumsrena, koppelvana samt van vid människor...De flesta har ju trots allt bott i en familj innan de hamnade på gatan eller i hägnet.
Det stämmer väl överrens med min erfarenhet! Spanjorerna släpper ut sina hundar i bergen när de inte kan ha dem längre (om husse/matte) dött etc. De avlivar inte hundar pga sin tro, de är övertygade om att om hunden kan hitta sin föda på annat vis, så har de lyckats på ett bättre sätt en om de avlivat hunden.

Det bor många engelsmän nere i spanien framför allt på costa del sol, när de reser tillbaka till england så stannar de vid havet med sina familjehundar, kastar ut en pinne som hunden simmar efter. Medans hunden simmar så slänger de sig in i bilen och reser hem. Kvar på stranden står en liten hund som är van vid att bli serverad mat och få kel samt en torr och skyddad viloplats-ensam och väntar på att få beröm då den hämtade pinnen.

Fraggel_Tess skrev:
Man ska vara vaksam och även en aning kritisk om allt låter väldigt bra!

Det där håller jag med dig om, fast det gäller alltid även vid köp av en svenskhundvalp.

Usch vad hemskt det låter :(
Nu vill jag ju ha hem den där lilla ensamma hunden direkt och pyssla om ju!

Seabaz skrev:
För att jag har kollat på utbudet och det verkar bara finnas rottisar, schäfrar och staff/pitbull/amstaff och allt vad dom heter. Och det är inte det jag letar efter.
Jag förstår om det är svårare att hitta en omplaceringshund av mindre ras. De flesta småhundar är lätta att ta hand om och de ev. problem som uppstår är inte större än att man kan leva med det.

Hade jag varit i dina kläder så hade jag anmält intresse/annonserat efter en omplaceringshund hos ex. dvärgpinscherklubben, taxklubben, pudelklubben, yorkshireklubben etc. Alla små raser som du kan tänka dig. Förr eller senare får du napp någonstans. på dvärgschnauzerringens hemsida fanns ett par som önskade en hund mellan 6-mån till 1,5 år.

I övrigt så instämmer jag med många andra, hittehundar är ingen bra idé. Men att importera en hund från kända förhållanden/seriösa hunduppfödare är inga problem. Det kostar dock en hel del.

/Priffe som hittat en kennel i Tjeckien som verkar ha bra hundar

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 206
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 569
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka