Spanska hästraser

Seabaz

Trådstartare
Varför använder man inte spanska hästraser eller korsningar med dessa i högre tävling typ världscup?

Jag är helt säker på att jag ställt frågan för 100 år sedan och fick ett riktigt "aha-svar" men jag har glömt bort O_o

Är det att typ traven inte är så "schwungig" generellt? Tänker att dom är ju kända för flashiga rörelser annars...

Eller finns det någon som rider på en "alternativ" hästras? Har för mig att någon red på lippizzaner för massa år sedan?

Det finns väl några som rider på rätt hög nivå med PRE eller liknande. Vill minnas att jag såg en häftig kur från OS (2010?) med en vit PRE-liknande häst. Red inte några brasilianare på spanska hästar i OS?

Om man ska vara jättesvepande så är det svårt att hävda sig mot halvbloden på en spansk/annan alternativ ras. PRE och Lusitano har lättare för piaff men travar och galopperar inte lika bra som ett halvblod. Finns givetvis undantag. Fuego (på videon) är ett exempel på en PRE med mer "halvblodstrav", finns även en yngre som heter Genciano riden av Emmelie Scholtens som har en sån trav.

Vi har en renrasig PRE och en korsning i stallet som tävlar. Framförallt korsningen kommer gå långt när han kan förlika sig med en tävlingsplats :p Korsningar på rätt individer kan bli riktigt bra!

Man har ju börjat avla på större hästar med mer häng i steget även bland de spanska/portugisiska.
Och inom halvblodsaveln har man ju avlat fram mer spanska rörelser sas med mer rörliga bogar etc än de raka bensprattellgång som var den gest man såg mer av förr.

Generellt så har de iberiska raserna för svårt för att ha luft i steget och häng i gången. Längningarna bli dåliga och takten är över lag snabbare än man vill ha den.
Halvbloden har långsammara, fastare takt och mer häng. Däremot gör de iberiska ofta bättre samlade rörelser, tex piruett och piaff. Men programmen består ju av så mkt mer.

Vid förra OS hade hela det brasilianska laget lusitanos och jag tror att det var ett tiotal lusitanos totalt i OS. Även i Sverige finns ett antal iberiska hästar som tävlar på hög nivå, ett exempel är Charlotte HB som har Roberto des Frettes i GP. Han är renrasig lusitano, men inte registrerad i portugisiska stamboken.

Egentligen lyfter den här tråden på en väldigt intressant fråga: nämligen den om vad toppklass dressyr egentligen handlar om, och vad som egentligen bedöms.

Majoriteten av alla toppklass tävlande hästar är av "halvblodstyp" och bedömningssystemet och domarna är inställda på att se en de rörelser som just dessa hästar får fram.

Om vi leker med tanken, att majoriteten av alla hästar som deltar i tävlingsdressyr istället skulle vara t.ex. Araber, eller för den delen Ardenner (för att ta två väldigt olika raser med begynnelsebokstaven "A"), så skulle den rasen sätta standarden för hur rörelser "ska" se ut, efter sina kroppsliga förutsättningar.

En stabbig och tung piaff från Ardenner, skulle vara det "normala" och önskade, och om då enstaka halvblod skulle tävla, skulle de inte riktigt hålla måttet, det utför ju piaffen "fel".

Dressyr (toppklass) ÄR idag en tävling FÖR halvblod, där enstaka hästar av andra raser ibland kan bli framgångsrika.

Men skulle kunna uttrycka det som att innehåll, regler och bedömningsgrund, har utvecklats i samklang med aveln av hästar av halvblodstyp avsedda för dressyrtävling.

Egentligen lyfter den här tråden på en väldigt intressant fråga: nämligen den om vad toppklass dressyr egentligen handlar om, och vad som egentligen bedöms.

Majoriteten av alla toppklass tävlande hästar är av "halvblodstyp" och bedömningssystemet och domarna är inställda på att se en de rörelser som just dessa hästar får fram.

Om vi leker med tanken, att majoriteten av alla hästar som deltar i tävlingsdressyr istället skulle vara t.ex. Araber, eller för den delen Ardenner (för att ta två väldigt olika raser med begynnelsebokstaven "A"), så skulle den rasen sätta standarden för hur rörelser "ska" se ut, efter sina kroppsliga förutsättningar.

En stabbig och tung piaff från Ardenner, skulle vara det "normala" och önskade, och om då enstaka halvblod skulle tävla, skulle de inte riktigt hålla måttet, det utför ju piaffen "fel".

Dressyr (toppklass) ÄR idag en tävling FÖR halvblod, där enstaka hästar av andra raser ibland kan bli framgångsrika.

Men skulle kunna uttrycka det som att innehåll, regler och bedömningsgrund, har utvecklats i samklang med aveln av hästar av halvblodstyp avsedda för dressyrtävling.

Ja, förr red och tävlade man ju på Spanskt. Ju rikare man var desto högre % spanskt blod. Den var ju dyr.

Sen blev ju halvbloden vanligare när skjutvapnen infördes. Man behövde en mindre känslig häst som var mer lättriden om outbildade ryttare gjorde fel. För nu fanns inte tid att utbilda ryttarna. De skulle på hästrygg forslas från a till b och sen skjuta varann.
Då boomade halvbloden. Och de som kunde rida tävlade på såna.
Sen dess har vi ju sett en del ändringar vad gäller samling. Tex ökad trav är ju inte längre samlad. Passagen vet jag det var något man ändrat med gällande samling.
Så man "halvblodifierar" absolut dressyrtävlan.

Slog en snabb koll
Spanska ryttare har haft med föjlande PRE hästar i OS
2012 Fuego, Grandioso
2004 Invasor, Guizo
2000 Invasor, Guizo, Aljarefe,
1996 Evento, Invasor

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar