Spansk utrustning

Sv: Spansk utrustning

Japp sådana :)
Hm.. bara det att jag suger på allt som innebär att skapa med hjälp av händerna :D :angel:
 
Sv: Spansk utrustning

Haha jag med men jag lyckades faktiskt skapa ett sådant (grön o guld), fick nog börja om mist 5 ggr innan jag blev nöjd men :)
 
Sv: Spansk utrustning

Hmm.. hinner inte det idag och jag kommer hem igen först nästa vecka, men då kan jag lägga upp bild :)
 
Sv: Spansk utrustning

Åh här kan jag ju bidra med en bild på mig och min "Hasse" i sin Spanska utrustning

22334946.jpg


22334945.jpg



och en bild på "Junior" i en portugisisk utrusning.

22495779.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Spansk utrustning

Äh, nog för att Tess_PRE´s hästar är GRYMT snygga :love:, men varför så poppis nuförtiden att importera dyra PRE när vi har så fina hästar i sverige? :p
 
Sv: Spansk utrustning

Tack allesammans för alla fina komemntare. Hechicero är 6 år gammal och Jubileo är bara 4. Så därav ingen riktigt "prålig" utrustning på "lillen" än. Ska ev. fota Hechicero i en annan utrustning idag. Kan ju slänga ut bilder sedan!

Och till Totola: Jag åkte till Spanien och köpte mina hästar för jag hittade inte en enda hingst i Sverige oavsett prislapp som hade allt det jag ville ha i stam, steg, temperament och utstrålning. :)

Sen blev det ju två vilket egentligen inte alls var meningen :angel:


lovelylace: Vad är det för tvååring du köpt?! *nyfiiiiiken*
 
Sv: Spansk utrustning

jag är lite sugen på att köpa en Doma Vaquera sadel,iaf i den typen,men nu undrar jag ;
*Är den bomlös?om inte,är den bra för hästens rygg och känner man rörelserna bra?och,finns de ngn bomlös modell avv den<?
*vad ligger dem på i pris?
*hur är storlekarna?passar dem b- ponnies?:)


skulle va jätte tacksam om ngn svarade på de här frågorna! :bow:

/becca
 
Sv: Spansk utrustning

Jag vet inte jättemycket, men jag kan ju svara av egna erfarenheter.

1. Jag har faktiskt ingen aning om den är bomlös eller inte. Men jag tycker man känner hästens rörelser otroligt bra och hästen känner hur du rör dig i sadeln, vilket är ett ultimatum om man vill rida löst utan träns.
2. Min är köpt på en hästmässa i Spanien, och personen som köpte den tänkte inte så mkt just då (impulsköp ;D) och den passade inte hennes häst när hon kom hem. Därför sålde hon den för 4.000 och jag tror jag fick den för ett rätt bra pris!
3. Jag är rädd att den är för stor för din B-ponny. Den är skapad för att underlätta arbetet för de spanska cowboysen (Vaqueros) och hästarna som används är ju relativt stora. Jag tycker personligen att den är något klumpig på min D-ponny. Men det kanske finns i olika storlekar? Jag har ingen aning, men jag tror tyvärr inte det.

Lycka till med sökandet :)
 
Sv: Spansk utrustning

Det finns speciella ponny vaqueras som gör till spanjorernas ponnier så visst går det att få tag på en vaquera till en ponny, men de kostar. De jag har hittat ligger priset på en ponny vaquera på runt 9000:-

En stor häst vaquera kostar från ca 4000 och uppåt beror på utsmyckning och kvalitet.

Bomlös är den nog inte men det är ingen vanlig bom på den. Det är ett tyg tjockt stoppat med hästtagel trätt utanpå en trästomme mycket likt medeltida sadlar. Den är väldigt skonsam för hästens rygg och har använts i alla år på spanska hästar. Rörelsemönstret fungerar utmärkt i dem. Ett bevis är tjurfäktning till häst där dessa sadlar används, där det är en självklarhet att hästen måste kunna använda hela sitt register.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

MVH Tess
 
Sv: Spansk utrustning

tack så jättemkt både CoNo och tess_PRE!

Oj ,de va lite dyrt 9 000 kr!men jag hittade ngra begangnade..de låg runt 4000 kr,och då vet jag ju inte om de passar ponnys...:( men annar är jag väldigt intresserad av andra spanska sadlar,om ni vet andra modeller,kan ni ju skirva lite om dem :)

kram/becca
 
Sv: Spansk utrustning

Mja, 9000:- tycker jag inte är så dyrt, det var vad min utrustning kostade begagnad. (Sadel, förbygel, brösta, träns, skinnvojlock, sadelgjord och fårskinnsöverdrag.) Nypris för samma ligger på 17000:- eller om det till och med har blivit dyrare nu. ;)
 
Sv: Spansk utrustning

Lovade ju att uppdatera med lite annan spansk/portugisisk utrustning och här kommer den ;) Det är jag och hechicero som står modeller

22768595.jpg


22768594.jpg


22768606.jpg
 
Sv: Spansk utrustning

var får ni tag i sån utrustning? jag letar å letar...
 
Sv: Spansk utrustning

Och jag gillade första bilden riktigt riktigt mycket! :love: Jättefin! Speciellt som ni tittar åt samma håll :)

Måste fråga också, varför rider du tvåhändigt på blank stång? :)
 
Sv: Spansk utrustning

Jag är inte så svag för annan utrustning än den engelska. Men hästen var otroligt fin! Och bilderna var jättefina!
 
Sv: Spansk utrustning

Puttar upp tråden med en bild på Conny i lite uppfräschad utrustning!
Pannbandet och tyglarna har jag gjort själv, skall försöka fixa bättre bild där man kan se det lite mer detaljerat :)


Kom igen! In med mer läcker utrustning! :bump:
 
Sv: Spansk utrustning

ja då får väl jag också uppdatera då ;)

Jubileo står modell denna gång först i Cortesia tränset

23833872.jpg


och sedan i Spanska tränset med en mosquero och spanska tofsar (gjorda i Spanien från min första hästs Martinetes man)

24170973.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 425
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp