Spansk utrustning

Sv: Spansk utrustning

Fick du tyglar med ditt träns? Jag har precis köpt det där på Tradera (inkl tyglar) och hoppas kunna få ordning på det, även om lädret inte håller hög kvalitet. Har lyckats bra förr. Hur som kan man ju alltid ha det på väggen, det är ju så fint! :p
 
Sv: Spansk utrustning

Det medföljde westerntyglar till mitt träns, men funderar på om man kunde be skomakaren sy ihop ändarna på dem så det blir vanliga tyglar:idea:
 
Sv: Spansk utrustning

Absolut! Det är samma försäljare jag köpt av, fast på Tradera då. Hur lång tid tog det innan du fick ditt? Hur blev det när du smörjt upp det ordentligt?
 
Sv: Spansk utrustning

Jag köpte den på hästnet.
Den är tillsalu om du är intresserad :D

Min "lilla" är tyvär bara 1år ... så det är nog lite "svårt" att köpa en sadel nu;)
Det var synd...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spansk utrustning

*KL*
smyge rin i för mig kanske fel forum/inriknting, men denna tråden älskade jag :love: Gud vad mkt fint!

Själv är jag mer för nitar än blingbling så medryttis har tillverkat ett träns (eller ja köpt träns o tillverkat "krysset" (keltiskt?) och jag har nitat upp en gammal brösta
bild: http://joizmeds.mittspejs.se/P3095906

ska se om jag hittar en bild när inte pannluggen skymmer
här: http://joizmeds.mittspejs.se/P3098483

har ett spanskt träns med (köpt i spanien av en kompis, fick det i present så ingen aning om varifrån o pris)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1756621
uppnitad (ursäkta den uttråkade hästen)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1996658

MEN, jag har en fråga till er härinne. kan ngn visa bilder eller tala om skillnaden mellan kapson, ridkapson och serreta?
 
Sv: Spansk utrustning

Ridkapson är uformad att rida på. Det finns ju en del kapsoner utformade för att longera med. De brukar ha ett lite annat utseende och vara lite klumpigare. En ridkapson kan antingen vara utan järn över nosen. Eller så har den ett fast, böjt järn över nosryggen eller ett ledat järn likt en cykelkedja.

En Serreta är en kapson med taggar på insidan av det fasta järnet. De är ganska vanliga i Spanien där de är ifrån. Det finns olika grader av vasshet i taggarna, från mjukt rundade till vassa. Det är rätt skarpt. Jag skulle vilja säga onödigt skarpt.

Googlar du på Serreta, Serretas, La Serreta så hittar du bilder. Det fanns en del bilder på släta kapsoner också under det namnet. Men en Serreta är taggig.
 
Sv: Spansk utrustning

hector2.jpg
Så här kan det se ut på bonnalandet i Spanien när en helt vanlig person ska ut och rida! Hästen väntar troget vid stalldörren!
 
Sv: Spansk utrustning

KL

Puttar upp den här gamla tråden!
Kanske någon mer än jag som köpt något nytt?

580104_215478695237959_100003274894410_372091_1744691236_n.jpg

Handsytt träns från Portugal

Nu ska vi bara bli redo att använda det också! :p
 
Sv: Spansk utrustning

KL

Nån som vet var man kan köpa sådana träns som går i kors mellan pannband och nosgrimma, som visats tidigare i tråden? :)
 
Sv: Spansk utrustning

*kl*
Åhh här kanske nån råkar komma ihåg ett träns som visats upp för ett par år sen här*hoppas*

Jag tror egentligen inte att det var spanskt, men väldigt mycket spanskt över det var det..
På bilden var en toksnygg skimmel (spanjor?) Pannbandet var väl det jag fastnade för.. Det var som en blandning av sån där med fransar och v-format.. typ flätat i en triangel på nåt sätt..
Skulle så gärna vilja ha ett just sånt, men har inte hittat nånstans och lite svårt att söka på/ få uppsytt när man inte kommer ihåg så mycket mer:(
 
Sv: Spansk utrustning

Tror att det är ett ungerskt träns du menar. Bildgoogla på hungarian bridle
 
Sv: Spansk utrustning

Gaaaaaah vad snyggt men nitarna :love:. Huuuuur gör man ett sånt där kryss med nitarna till tränset??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 425
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp