Spannmålsfritt färskfoder utan kyckling & nöt?

Taxilock

Trådstartare
Finns det? Min hund är allergiker och vi har kunnat konstatera hittills att hon inte tål kyckling. Misstänker även nöt men har inte konstaterat det än.

Innan allergiutredningen åt hon VoH vilket både hon och vi var väldigt nöjda med men p.g.a kycklingen kan hon inte äta deras mat längre. Just nu äter hon Bravo Vilt och det är en enorm skillnad mot VoH, hon bajsar mer, är sämre i magen d.v.s lösare bajs och hon måste äta mer än dubbelt så mycket men har ändå svårt att hålla vikt och bygga muskler.

Jag tror att det är spannmålet i Bravo som gör att hennes mage fungerar sämre på det.

Finns det några färskfoder baserat på lite "annorlunda" kött?

Sv: Spannmålsfritt färskfoder utan kyckling & nöt?

Tror det är mush som har viltkorvar. Det är ju inte ett helfoder, men du kan ju tillsätta typ standardt laga mat. Eller varför inte barfa? Gris som benkälla och gris och vilt som köttkälla? Där går ju de här färdiga viltkorvarna också att använda.

Det sägs att VoH snart ska lansera ett nytt foder. Ryktena säger att det blir lamm och ris.

Du kan ju testa att börja ge BARF? Alltså råutfodring där du själv komponerar ihop mat med kött och ben från olika djurslag.

Jag provade själv bravo vilt (eller ja, vilt med vom) och min hund började direkt prutta av det och blev lite konstig i magen. Nu ger jag istället bravo special med vom och hon fungerar perfekt på det. För henne var det alltså inte spannmålet som ställde till det (trots att spannmål inte fungerat att ge henne när hon ätit torrfoder). Varför inte vilt med vom fungerade vet jag inte. Nu äter hon nämligen viltkött ändå, men från Emmzo och märker inget knasigt alls, tvärt om.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget, mer än att säga att det kan vara värt att testa någon annan Bravo-sort om du bara har testat en och konstaterat att den inte fungerar.

Emmzo har ett helfoder med lamm och potatis bara, här finns lite info om det.

Själva köper vi från samma märke viltkorvar och så ger vi passerade morötter(råa) och vitaminer samt köttiga råa ben.

/Skuggi, som också har allergihund

Svarar alla.
Jag har ju så klart funderat på att BARFa men vill helst inte göra det då jag inte har kunskapen till det. Är livrädd att det ska bli fel och att hon inte ska få i sig allt hon behöver. Verkar även himla bökigt att hitta ben i passande storlek till en hund på 5,5kg? Vill inte att hon ska behöva svälta i flera dagar efter ett benmål. Men jag har egentligen ingen aning det är bara något som jag själv fått för mig.

Vill helst komma ifrån Bravo helt då jag tycker det innehåller för lite kött (40%) och för mkt annat.

Emmzo verkar ju bra (både viltkorvar och helfodret med lamm) men även Musch om det går att få tag på. När jag läser om Standardt laga mat så verkar det bra. Om man tillsätter det så behöver man inte oroa sig för brister av mineraler och vitaminer i maten?

Synd att det sägs lamm och ris från VoH, hade ju varit perfekt med ett lamm-foder utan ris från dom annars!

Du kan maila standardt så hjälper de dig med dosering och recept om du vill det :)

Även om jag inte vill ge deras torrfoder? Ska höra med dom i sådant fall, tack för tipset!

Jadå :) de är väldigt hjälpsamma och trevliga. De har dock mycket mail att svara på just nu så skriv rätt utförligt vad och hur mycket du vill ge och vad för slags hund du har. De har en sida på fb också och man kan ringa.

Vad bra! :) Då ska jag bara ta reda på vad och hur mycket jag vill ge först ;) Funderar på Emmzos viltkorvar eller Musch, har hittat en återförsäljare till Emmzo som kör hit där jag bor. Å andra sidan jobbar sambon i Sthlm i stort sett varje dag så vi skulle ju kunna köpa Musch också.

VoH har ju sorter utan kyckling och nöt!

Min ena fungerar kanonbra på Bravo vilt, medan den andra fungerade i några månader på det tills sista gången vi köpte - då fick hon ont i magen av det (magont, magbuller och käkade gräs). Det kan bero på att just vilt kan skilja en hel del i innehåll då dom har problem att enbart ha älg och hjort som förut - finns fler klövdjur dom har i emellanåt vad jag fattat (vildsvin mm).

Deras andra sorter däremot fungerar kanonbra på båda mina, så vi varvar men jag är försiktig med just vilten till den ena hunden nu. Klarar dom den, så är den bra och annars finns ju alltid både kyckling (mager och fet sort) och lamm i Bravos sortiment:) Jag ger dom sorter som har grönsaker istället för spannmål.

Jag gick ju från VoH till Bravo och visst bajjar dom mer - det håller jag med om, men för oss överväger fördelarna. Allting är ju beroende på vad man behöver ge.

Senast ändrad:

VoH har ju sorter utan kyckling och nöt!

Knappast sorter väl - en sort enbart med lamm och ris:)
Jag gillar dock inte VoH:s sorter med ris, även om jag gav dom en period - eller rättare sagt är hundarna i odelat förtjusta i dom då dom är otroligt blöta och kladdiga - nästan som en tjock sås när dom tinat:crazy:

Kl.
Tråden är ett år gammal. När den skrevs hade VoH inte sin lamm med ris :)
Hunden äter numera Mush Viltmix (som består av renkött med lite grönsaker), finns flera återförsäljare av Mush här i stan numera! :)

Senast ändrad:

Jag har inte provat dem eftersom mina behöver all energi de kan få i sig, men det lät ju inte så aptitligt:wtf:

Men det finns iaf en sort;)

Haha, heja mig som glömde kolla datum på orginalinlägget:o

Haha, lätt hänt! I alla fall jag brukar anta att alla trådar som ligger på första sidan är dagsaktuella (även om jag vet att så inte alltid är fallet)! :)

Jag har inte provat dem eftersom mina behöver all energi de kan få i sig, men det lät ju inte så aptitligt:wtf:

Men det finns iaf en sort;)

Dom fick senaste av den idag, då jag har några korvar kvar som dom får av emellanåt tills det är helt slut - är ungefär som barnmat på burk i konsistensen.... ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka