Spannmål med låg halt stärkelse/hög halt stärkelse

Iddefixen

Trådstartare
Måste krypa till korset och erkänna: Jag har ingen koll på vilka spannmål som innehåller hög resp låg halt stärkelse. :o

Hur är det med:
Havre
Korn
Majs (spelar det ngn roll om den är ångkokt?)
Vete
Svarthavre
Ärtor
Råg

Vilka foderslag/spannmål är då bra att ge om man vill ha låg halt stärkelse?

Sv: Spannmål med låg halt stärkelse/hög halt stärkelse

Korn innehåller mycket stärkelse. Men det är relativt små skillnader i stärkelseinnehåll mellan våra vanliga sädesslag. Däremot är det skillnader i smältbarheter i tunntarmen. Havre har hög smältbarhet i tunntarmen vilket gör att relativt lite stärklese kommer ner i grovtarmen vilket är bra. Korn har sämre smältbarhet i tunntarmen och majs har ännu sämre. För att majs ska få en med havre jämförbar smältbarhet i tunntarmen måste den poppas. Majs har dessutom en sämre proteinkvalitet än de övriga och är dyrt så majs är definitivt inte att rekommendera. Ärtor är framför allt ett proteinfodermedel. Om jag var du skulle jag satsa på havre då det har en relativt låg stärkelsehalt och har bra smältbarhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner? Och VARFÖR finns...
Svar
2
· Visningar
1 287
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 074
Senast: Tinda
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 872
Senast: Jeronimo
·
R
Hästvård Jag bannar mig själv, så jag behöver inte skäll från någon annan. Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 215
Senast: Fahlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka