Jag har gett fel foder (långt).

Sv: Jag har gett fel foder (långt).

Det är knappast relevant (åtminstånde inte för mig som startade tråden), det är väldigt långt från Grängesberg:)

Kanske inte för tråden i sig, dock för det jag undrade över.

Hur mycket en bonde tjänar eller förlorar på att sälja 10 kg krossad havre.

För jag kan inte tänka mig att det är dyrare att köpa direk hos bonde än på Lantmännen tex. Där tar dom väl ca 3 kr/kg eller något sådant.

Kanske finns någon bonde som kan ge svar eftersom du inte vill.

Kanske inte för tråden i sig, dock för det jag undrade över.

Hur mycket en bonde tjänar eller förlorar på att sälja 10 kg krossad havre.

För jag kan inte tänka mig att det är dyrare att köpa direk hos bonde än på Lantmännen tex. Där tar dom väl ca 3 kr/kg eller något sådant.

Kanske finns någon bonde som kan ge svar eftersom du inte vill.

Då jag var dit första gången (och vi fortfarande pratade korn, inte havre) hade han säckar med färdigmald korn, nymalet var samma kilopris. Jag ville hellre ha nymalet korn eftersom det gick att tillgå, visste ju inte hur gammalt det färdigmalda var.

Hur det än är med det fick jag ju fel:crazy:

Loggar ut nu
//Rimfaxe

*KL*

Att det finns massor med bönder som säljer havre/korn svart till ett pris som om man skulle börja räkna på det inte ger någon vinst alls, det är väl ingen hemlighet?

angående diskutionen om energin i krossat foder.. det är helt riktigt att krossat foder "tappar" energin. ma brukar säga att efter två veckor startar en nedbrytningsprocess. men det blir inte helt värdelöst exact på dagen för det! ger du korn för att hästen skall öka i vikt skulle jag köpa helt korn och lägga det i kokande vatten till dagen efter. funkar mycket bättre! alternativt ge skållat linfrö, funkar oxå. lusern innehåller oxå mycket proteiner!

vidare till diskutionen om krafft. förr va det "lim" = ett bindningsmedel som höll i hop pelletsen, dom var blanka då, men efter att det kom fram att det var cancer framkallande så ändrade man receptet och dom farliga ämnerna är nu borta sedan flera år tillbaka!

och så till alla er som tycker att jag är en jäkla besserwisser.... jag är utbildad foderkonsult, visserligen för ett bra tag sen men jag tror inte att energin har ändrat på sig sen dess!!

lycka till med din häst!

angående diskutionen om energin i krossat foder.. det är helt riktigt att krossat foder "tappar" energin. ma brukar säga att efter två veckor startar en nedbrytningsprocess. men det blir inte helt värdelöst exact på dagen för det! ger du korn för att hästen skall öka i vikt skulle jag köpa helt korn och lägga det i kokande vatten till dagen efter. funkar mycket bättre! alternativt ge skållat linfrö, funkar oxå. lusern innehåller oxå mycket proteiner!

Kallstall = blött foder går bort, det fryser. Sen ger jag korn mest för att han fungerar fint på korn, och det är billigt. Han får dock huvuddelen annat kraftfoder (Hestekraft, krafft rehab, och kornkross då. From idag lagt på Krafft Sport med)

Och jag har som sagt inte sett några neg erf med att ge 'gammalt' kross, men sen jag insåg att det påstås härskna, så har jag inte velat chansa =)

vidare till diskutionen om krafft. förr va det "lim" = ett bindningsmedel som höll i hop pelletsen, dom var blanka då, men efter att det kom fram att det var cancer framkallande så ändrade man receptet och dom farliga ämnerna är nu borta sedan flera år tillbaka!

Det har aldrig varit lim. Det är melass.

Då skulle jag gärna vilja veta vilket ämne det var o när det slutade användas.
Vilken utbildning har du till foderkonsult?
PL

OK. Jag ger danska lusernpellets. Vad jag förstår innehåller de inte ngn tillsats alls dvs inte melass heller.

Är det bara melass som håller ihop dem? Ingen annan tillsats?

Från Krafft:

Ofta tillsätter man ett bindemedel - t ex melass - för att hålla samman pelletsen. I KRAFFT-produkterna är det naturliga spannmålskomponenter som ger en effektiv denna bindning. Hela processen är känslig och kräver exakt styrning. Annars kan t ex proteinämnena i fodret ta skada.

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=58

*KL*

Att det finns massor med bönder som säljer havre/korn svart till ett pris som om man skulle börja räkna på det inte ger någon vinst alls, det är väl ingen hemlighet?

Tyvärr så får bönderna inte så mkt betalt när de säljer sin spannmål till Granngården heller. Jag betalar 1.75kr/kg för helt korn på fastlandet och sen så krossar den lokala bonde det åt mig för 0,25kr/kg.

Jag köper in hela månadens ranson på en gång. Det blir i runda slängar några hundra kg:crazy: detkänns i ryggen varje gång säckarna ska i o ur bilen:cool:

"Limmet" du pratar om, var inte det gjort på djurben? Och togs bort för att det i samband med "galna kosjukan diskussionen" kom fram att det inte var så bra för gräsätare med animaliskt i fodret?

"Limmet" du pratar om, var inte det gjort på djurben? Och togs bort för att det i samband med "galna kosjukan diskussionen" kom fram att det inte var så bra för gräsätare med animaliskt i fodret?

nej.. det jag pratar om va långt före det... detta e nog en 15 år sen tror jag.. kan inte säga exakt.. det va en form av lim som dom behandlade ytan med så pelletsen blev blanka...

Då skulle jag gärna vilja veta vilket ämne det var o när det slutade användas.
Vilken utbildning har du till foderkonsult?
PL

jag är utbildad av kristina bergsten genom en tillvals kurs när jag utbildade mig till hästskötare. hon jobbade som konsult för krafft just då och det är därför jag vet att det va som jag skrev. kan inte namnge ämnet eller exact när det togs bort men det är 11-15 år sen

Kan det varit kaolinlera?
Lite svårt att diskutera när du kommer med ett tvärsäkert påstående o sen inte har en aning om vad du egentligen menar!
PL

Tyvärr så får bönderna inte så mkt betalt när de säljer sin spannmål till Granngården heller. Jag betalar 1.75kr/kg för helt korn på fastlandet och sen så krossar den lokala bonde det åt mig för 0,25kr/kg.

Jag köper in hela månadens ranson på en gång. Det blir i runda slängar några hundra kg:crazy: detkänns i ryggen varje gång säckarna ska i o ur bilen:cool:

Haha, jag tänkte faktiskt på det idag, kornet ligger i 40 kg säckar och min trasiga rygg går av varje gång jag ska baxa fanstyget från bilen. Iofs, glömmer man beställa så man får det hemkört, så får man skylla sig själv.. Men Kraffts 25 kilos säckar är onekligen hanterligare.

Dock är jag ganska grinig på att flera fodertillverkare plötsligt 'krympt' säckarna, utan att krympa priset. Antagligen för man inte ska märka prishöjningarna.. Krafft Rehab ligger plötsligt i 30 kg säck, Sporten med, men vet inte vad den låg på innan. Och vafan, ser nu på kvittot att kornet numera är i 30 kg. Fan, jag har inte blivit urstark som jag trodde då..

Tacka vet jag lillplutt, han äter 1 DECILITER kraftfoder/dag, det blir inte många säckar per år det (jmf med fbl som äter oräkneliga säckar känns det som, minst fyra iaf) :devil:

/Alexandra - som med nya fbl i stallet allvarligt börjat fundera på fodersilo *s*

Varför inte då?

För det första kan de ju stämpla en veckas hållbarhet på påsen (om den nu skulle var det vilket den inte är). För det andra kan det mycket väl finnas folk som fodrar upp sin krossade havre fort.

Jag menar att de inte skulle kunna sälja det om sista förbrukningsdag var 5dagar

De är ju inga mängder det handlar om, om den inte är fångbenägen. Ingen häst blir ett monster av så lite havre.

Jag ger delvis krossad havre- för upptaget.
Visst är det optimalt med egentillverkad havrekross o granngårdens som jag har köpt har varit äldre o dammig:eek:
Har nu en bonde som har bättre havre än K´s röda havre o tar 1/4 av mängden i krossat.

Jag vill ha den energi som havren ger, om man vill att den ska kunna arbeta ordentligt. Havre har alltid varit o är ett kanonbra hästfoder.

Har inga goda erfarenheter av korn alls, inte ens stöpt sådant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka