Jag har gett fel foder (långt).

Sv: Jag har gett fel foder (långt).

Till TS; havre och korn har ju egentligen inte så stora skillnader i näring. Men sen finns det ju vissa hästar som tänder av havre.

Om du inte har några jätteproblem med humöret skulle jag fodra slut på havren du har, ev. blanda den med korn också.

Mja, humöret är nog mer ett problem för de som har hand om hästen de dagar jag inte kan :bump:. Sen måste han ju gå upp i vikt, och det gör han definitivt inte av havre.

Ska köpa korn snarast.

Mja, humöret är nog mer ett problem för de som har hand om hästen de dagar jag inte kan :bump:. Sen måste han ju gå upp i vikt, och det gör han definitivt inte av havre.

Ska köpa korn snarast.

Hur mycket korn får han?

(Du kanske kan ge bort havren till någon annan i stallet, så slipper du kasta den i alla fall.)

Innan flytten fick han 1.5kg korn 2ggr/dag.

Tyvärr äter ingen häst i stallet krossad havre, så jag slänger det nog. Det duger ju inte ens som fågelföda.

Tyvärr äter ingen häst i stallet krossad havre, så jag slänger det nog. Det duger ju inte ens som fågelföda.

Det var en del, då förstår jag att det gör skillnad.

Du kan ju alltid blanda in lite havre i kornet. Det ger ju trots allt en del energi.

För att trösta dig (inte för att jag tycker du gjort något katastrofalt fel direkt) hade det varit enormt mycket sämre om du hade gjort tvärtom, dvs gett så mycket korn till en häst som inte var van vid det.

Förmodligen eftersom h*n tydligen sprider myten om krosshavrens extremt korta hållbarhet.
PL

Mjo men alla konstaterade tt h*n inte vadenn bästa kanske:p

Det var en del, då förstår jag att det gör skillnad.

Du kan ju alltid blanda in lite havre i kornet. Det ger ju trots allt en del energi.

För att trösta dig (inte för att jag tycker du gjort något katastrofalt fel direkt) hade det varit enormt mycket sämre om du hade gjort tvärtom, dvs gett så mycket korn till en häst som inte var van vid det.

Nej, det är ingen katastrof. Tur jag inte gav 1.5kg havrekross (han fick mindre än ett kg blandat med nya fodret)... Då hade det nog blivit livat i luckan. Det hade definitivt varit värre att göra tvärt om.

Senast ändrad av en moderator:

det duger nog som fågelföda ska du se.. jag har under vintern som vart hittils givit fåglarna här av 6-8 år gammalt hundfoder(tänk va man hittar längst bak i hundens skåp :angel: ) , chilinötter (äckligt märke) och gamla cashewnötter (datumet hade gått ut, jag äter dem inte) och fåglarna äter upp allt..

Jo, fast jag har läst att havre inte är bra som fågelmat. Nötter är nog bättre. Vi har mus-invasion i stallet, så jag slänger nog havren -lååångt bort!

Förmodligen eftersom h*n tydligen sprider myten om krosshavrens extremt korta hållbarhet.
PL

ÄR det en myt? Även om man kollar på tillförlitliga källor (SLU etc) så får man ju olika svar. Innan jag hade en aning om att det ens kunde vara kort hållbarhet så gav jag krosshavre som var upp till året gammal. Ingen märkbar skillnad på hästarna, dock var det begränsade mängder och hästar som inte var i så stort behov av kraftfoder, dvs inga krävande.

Sen har jag inte vågat chansa liksom, eftersom det varit mer krävande hästar har kornkross nu men gör av med det på de tre veckor som det ska hålla, öppnar tunnan var femte dag (dvs springer inte där och släpper in luft varje dag) och märker inga konstigheter.

Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade jag köpt 10 kilo kornkross (trodde jag)

Men det var ju bara 10 kg som du köpte av bonden!

10 kg blir ju inte en enorm förlust direkt.
Skulle kunna tänka mig att bonden förmodligen nästan fick betala dig för att ge dig den 10 kg krossade havren.

För jag antar att om man räknar in arbetstid för skörden och el samt tid för krossning av ynka 10 kg så måste det ju överstiga till vad du fick ge för de 10 kg. Vet att det är hyfsat billigt på Lantmännen och dom är ju förmodligen dyrare än en bonde direkt.

Att din häst fick fel sorts mat en dag, det tror jag inte du behöver oroa dig för.

Saken är den att jag flyttade min häst igår, och inför flytten hade jag köpt 10 kilo kornkross (trodde jag) för att blanda i det nya fodret tills han vant sig.
//Rimfaxe

10 kg är väl inte så mycket att "bråka" om....

Fettsyrorna i havren kan påverkas negativt vid krossning men framförallt så reduceras de enzymer som behövs för havrens nedbrytning genom luftens inverkan. Detta kan vara orsaken till varför du hört att energin "försvinner". Det gör den inte, det blir bara svårare för kroppen att nyttja den.
För egen del har jag svårt för att förstå varför man överhuvudtaget krossar havre till hästar om det inte är till en häst med väldigt dåliga tänder..

Men det var ju bara 10 kg som du köpte av bonden!

10 kg blir ju inte en enorm förlust direkt.
Skulle kunna tänka mig att bonden förmodligen nästan fick betala dig för att ge dig den 10 kg krossade havren.

För jag antar att om man räknar in arbetstid för skörden och el samt tid för krossning av ynka 10 kg så måste det ju överstiga till vad du fick ge för de 10 kg. Vet att det är hyfsat billigt på Lantmännen och dom är ju förmodligen dyrare än en bonde direkt.

Att din häst fick fel sorts mat en dag, det tror jag inte du behöver oroa dig för.

Nä, jag oroar mig inte för min häst. Ville bara skriva av mig för att jag tyckte att jag själv var klantig.

Bonden betalade mig inte för att krossa fel sädesslag åt mig, jag betalade honom. Dessutom fick jag köra en bit (två dagar i rad), ändå ligger den gården närmare mig än vad Granngården gör.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30