Jag har gett fel foder (långt).

Sv: Jag har gett fel foder (långt).

Storm i ett vattenglas .Foder fö10-20 skr dela upp det på ett antal dagar lite grann ,eller släng det i pannan .

Okej då hänger jag med :idea:. Trodde du menade att de vägde mer än 30kg. Har missat att de väger 25kg nu.

Mvh

Tora

Gör de??? Inte när jag köpte sist i vart fall. Ligger inte alla kraffts produkter i 30kg säckar??

Nix, de gjorde om det för några veckor sen. Jag fick för typ två veckor sen ett sms av kompisen 'vafan, nu är det bara 25 kg i en rehabsäck?'. Jag hade köpt veckan innan och då var de 30 så jag tänkte inte mer på det. I måndags köpte jag igen. 25 kg, både Rehaben och Sport. Dock samma pris som för 30 kg, så jag tror de har gått bakvägen och minskat förpackningsstorleken istället för att höja priset. Fult värre (och drygt). Dock så hade de inte hunnit byta skyltar, så på hyllkanterna stod 30 kg. Och det finns säkert de som har 30 kg:s säckar kvar, men de nya är 25 kg tyvärr =(

Sen insåg jag ju att det var samma sak med kornet jag köper från annat ställe, alltid legat på 40 kg:s säck, nu på 30 kg.

Jag undrar hur snabbt grötätarna här slänger sina havregryn.
PL

Havregrynen som används o säljs till gröt är behandlade! Därav den längre hållbarheten! Det gäller även havren i t.ex. müslifoder till hästar.
När du krossar havre så frigörs oljor/fetter i havren. Dessa härsknar i sin tur efter ett par, tre veckor. Vill man kan man istället ge okrossad havre som håller mycket längre (där är den ju i en naturlig "förpackning"). MEN då måste man blöta den ordentligt vid varje giva, och vara noga med att väga havren istället.

Nix, de gjorde om det för några veckor sen. Jag fick för typ två veckor sen ett sms av kompisen 'vafan, nu är det bara 25 kg i en rehabsäck?'. Jag hade köpt veckan innan och då var de 30 så jag tänkte inte mer på det. I måndags köpte jag igen. 25 kg, både Rehaben och Sport. Dock samma pris som för 30 kg, så jag tror de har gått bakvägen och minskat förpackningsstorleken istället för att höja priset. Fult värre (och drygt). Dock så hade de inte hunnit byta skyltar, så på hyllkanterna stod 30 kg. Och det finns säkert de som har 30 kg:s säckar kvar, men de nya är 25 kg tyvärr =(

Sen insåg jag ju att det var samma sak med kornet jag köper från annat ställe, alltid legat på 40 kg:s säck, nu på 30 kg.

Nu så ringde jag till Krafft direkt och fick detta till svar:

Säckarna är ändrade till 25kg om ni har betalt samma pris för dem som för en 30kg så är det fel!

Dock så kommer det att göras en prishöjning på samtliga produkter den 1 februari, men inte med så mycket som det hade blivit att bara byta ut en 30kg mot en 25kg.

Haha! Är det någon som testat skillanden mellan korn och harvren?

Fan ge hästen mat så den överlever, den har väl inte börjat mått dåligt?

Nu så ringde jag till Krafft direkt och fick detta till svar:

Säckarna är ändrade till 25kg om ni har betalt samma pris för dem som för en 30kg så är det fel!

Dock så kommer det att göras en prishöjning på samtliga produkter den 1 februari, men inte med så mycket som det hade blivit att bara byta ut en 30kg mot en 25kg.

Kollat gamla kvitton nu, det skiljer 3 kr mellan nya 25 kg:s och sista 30 kg:s jag köpte.

Ska slå GG en pling, endera har de höjt priset (de sätter väl priset som de vill, Krafft är ju olika dyrt i olika GG-butiker iom fraktkostnaden), och då är det vits att kolla på andra GG, eller så har de missat att rätta i datorn.

Gav de någon anledning till VARFÖR de bytt ut till 25 kg? Annat än för att prisökningen ska märkas mindre direkt vid köpet sen? (Det blir ju lika stor/liten prisökning oavsett, men märks mindre vid köp om det är mindre mängd)

Havregrynen som används o säljs till gröt är behandlade! Därav den längre hållbarheten! Det gäller även havren i t.ex. müslifoder till hästar.
När du krossar havre så frigörs oljor/fetter i havren. Dessa härsknar i sin tur efter ett par, tre veckor. Vill man kan man istället ge okrossad havre som håller mycket längre (där är den ju i en naturlig "förpackning"). MEN då måste man blöta den ordentligt vid varje giva, och vara noga med att väga havren istället.

Och varför i hela friden skulle man behöva blöta helhavre till en vuxen, frisk häst??

Väga är lika viktigt vid nytt parti oavsett om det är kross eller helhavre, olika partier kan ha ganska ordentligt olika volymvikt.

Var inte för hård mot dig själv. Visserligen var det du som hällde upp havren i krubban, men du hade beställt korn och litade på att du fått det. Sedan vet jag inte om du kunde löst det på något annat sätt, hade du något annat att ge? Det här betyder ju att man skall kolla vad som finns i krossen INNAN den startas? :eek:

Men! Jag tycker att du skall gå tillbaka till bonden och tala om vad som hänt - även om du inte vill lämna tillbaka säcken. Då minskar ju i alla fall risken att det händer igen (och gubben kommer förmodligen att minnas att du vill ha korn och inte havre)!

Haha....jag blev lite distraherad när jag skrev, av en otålig tonåring här hemma! :devil:
Utelämnade en del av vad som var tänkt. Att är det t.ex en gammal häst, el. en som har dåliga tänder eller havren är hårt nertorkad DÅ är det bra att blöta. Annars kan den vara för svår att "malas ner m. tänderna".

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30