Spänna sadelgjorden-varför så kraftigt??

Sv: Spänna sadelgjorden-varför så kraftigt??

Min sadelmakare brukade säga till mej att ha resåren på andra sidan. Den sidan man inte spänner på alltså.

Annars gör jag som de flesta andra här, drar ett hål och väntar. Dessutom sitter jag i princip aldrig upp med stigbygeln utan har en fin uppsittningsbänk så jag kan glida på. När jag har skrittat och travat en stund känner jag på gjorden igen och spänner kanske ett hål när jag ska galoppera. Har ridit med jättelös gjord många gånger och inte upptäckt förrän jag hoppat av hihi.

Jag tycker också det är makalöst att så många drar järnet. Kanske är det för att man var tvungen att göra det när man var liten och svag?

Det funderar jag cokså på ibland... förstår man inte att det inte är skönt?!
Min häst ( som jag bara ägt några veckor) nafsade efter sadelgjorden när jag köpte henne. Kommer fortfarande ett nafs i luften ibland, men det är mkt bättre!
Jag spänner från hål nr 5 på varje sida, tar ett hål i taget mjukt och långsamt, tills jag är uppe på nr 8 på båda sidorna.(dressyrgjord)

Det är hemskt att se tycker jag när folk liksom rycker tag i sadelgjorden och drar så hårt de kan med all sin kraft...

Ofta spänner man ganska hårt för att inte sadeln ska snurra när otymplig människa ska upp i sadeln... Har löst det för egen del med att helt enkelt gå till man hittar en sten eller stubbe att hoppa upp på! Men har en ridkompis som är jättelätt och smidig och kan hoppa upp och ner massa gånger, och jag springer och letar efter min stubbe.... någon som känner igen sig!! :angel:

På ridskolan jag rider på har jag fått lära mig att först spänna åt inne i stallet, och sedan dra åt igen ute i paddocken. Detta för att hästen jag rider blåser upp sig som en spärrballong så fort sadeln åker på.

Den hästen tycker dock att det är obehagligt när man spänner sadelgjorden. Innan man ens börjat dra åt så det ligger an hela vägen runtom så börjar hon nicka med huvudet. Men vad ska man göra.. sadeln måste ju på ändå, men man tar ju lite i taget.

Ska tillägga också att fastän jag drar åt hårt inne i stallet så kan ridskolläraren ändå dra ytterligare 4 hål ute i paddocken för då har hästen slutat spänna på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Det är hemskt!
Dessutom lär sig viss att göra så för på min gamla ridskola sa dom:
spänn så hårt det går man kan inte spänna för hårt...
Man skulle också klappa till hästen på magen om den spännde ut den... :confused:

Hästar är ju djur, inte robotar som måste gå med på allt vi gör!

Brukar spänna i tre omgångar, sista omgången när hästen är framskrittad. Vill ha resår i ena ändan på gjorden, tycker inte om de som har resår i båda eftersom det gör det väldigt svårt att bedöma hur hårt man egentligen har spänt.

Man gör det så skonsamt som möjligt för hästen men den ska absolut tåla att sadeln är ordentligt fastspänd och inte bete sig så som du beskrev. Det är ju också en fråga om säkerhet att sadeln sitter fast som den ska.

Tycker att man ser allt fler hästar med sk sadeltvång eller tendenser till det och man undrar vad det beror på. Tror ju inte att vi spänner hårdare nu än förr. Kanske har vi för bråttom vid inridningen? Det är inte ok att man anser hästen som inriden om den inte accepterar sadeln eller att sadeln spännes åt.

Håller själv på och utbildar min tvååring nu och jag använder en gjord utan resår men är istället försiktig när jag spänner in. Resonerar som så att det är lika bra han får känna på en fast gjord nu än att någon plötsligt en dag använder fast gjord och att han får panik för det.

Tror att vi spänner ungefär lika nu som på 80-talet, för visst lärde man ut på ridskolorna att man spänner en gång i stallet, en gång innan uppsittning och en sista gång innan igångsättning trav?
Så minns jag det i a f.

Ofta spänner man ganska hårt för att inte sadeln ska snurra när otymplig människa ska upp i sadeln... Har löst det för egen del med att helt enkelt gå till man hittar en sten eller stubbe att hoppa upp på! Men har en ridkompis som är jättelätt och smidig och kan hoppa upp och ner massa gånger, och jag springer och letar efter min stubbe.... någon som känner igen sig!! :angel:

haha japp :) diken fungerar dock också ;D Ser ingen anledning till att hästen skall få lida för att jag är smidig som ett kassaskåp

Tack för tipset!! :banana: :banana: Diken.... skulle jag aldrig kommit på själv!! Ska genast testa!! :bow:

Jag spänner alltid sadelgjorden hårt men å andra sidan så har jag gjordar med resår i båda sidorna vilket gör att de alltid ger efter lite om det behövs.

Men å andra sidan så beror det på vad jag skall göra med hästen, är det bara att rida ut så brukar jag inte spänna så hårt är det terräng eller hoppning vill jag att sadeln skall sitta fast.

men jag spänner aldrig alla hålen på en gång.

Dock är den ena fullblodshästen ett monster att spänna sadelgjord på men det kommer nog mer från den tiden han gick på bana

Senast ändrad:

Klart att det förekom på åttiotalet och att det förekommer även nu. På åttiotalet började det bli poppis med resårgjordar och nu har nästan alla sådana.

Ett bra och enkelt sätt att komma tillrätta med problemet hårt dragen sadelgjord är att förbjuda resårgjordar.

Immer

Tycker tvärtom, skulle aldrig få för mig att använda en stel gjord i tex terrängen där den måste kunna ge med sig i andetagen.

Resår skall det vara men dock i båda ändar

Håller med.

Jag gillar de där gjordarna med löpande V-system på stropparna. Då kan man spänna i mycket mindre steg då man inte behöver dra upp båda stropparna på en gång eftersom de ju löper genom ringarna vid fästet på sadelgjorden.

Dessutom begriper jag inte varför nästan alla spänner enbart från en sida; det drar ju skinnet under magen snett!

Jag brukar lägga på sadeln och sen spänna på lägsta hålet på båda sidor, sen dra ett hål åt gången på ömsom höger ömsom vänster sida. Det tycker jag funkar allra bäst. :)

Det bästa är att ha en magplattegjord för den kan man aldrig spänna på bara en sida eftersom den då kommer snett. :idea:

Jag har ridit privat hästar i många år, men nu har jag börjat rida på ridskola igen.
Det verkar vara rätt stor skillnad på hur mycket hästar "blåser upp sig" när man ska dra sadelgjorden. ;) Jag är van vid att inte dra så hårt och sadlen sitter bra ändå.
För några veckor sedan när jag red lektionshäst så drog jag som jag brukar, alltså såg till att sadeln satt ordentligt men jag drog inte för kung och fosterland.
Mitt under hopplektionen, typ 2 meter innan hindret åker plötsligt hästens manke åt höger och jag och sadeln åt vänster :o . Rätt så pinsamt fel när man har ridit i 20-25 år eller något :angel:

Nu drar jag sadeln hårdare än vad jag gjorde innan iallfall, men man vill ju ändå inte dra för hårt :crazy: , lite svår gränsdragning där tycker jag...

Hej!
Det är hemskt!
Dessutom lär sig viss att göra så för på min gamla ridskola sa dom:
spänn så hårt det går man kan inte spänna för hårt...
Man skulle också klappa till hästen på magen om den spännde ut den... :confused:

Usch ja!! Och då är det väl bara för ridskolatjejerna att vara till lags ? Skulle en 10 åring tala om för ridläraren hur hårt hon borde spänna sadelgjorden ? Nej, det tror jag inte. Man önskar att världen var annorlunda.

Själv spänner jag sadelgjorden så hårt som dom spänner nosgrimmorna på ridskolorna (:crazy: ) och då sitter den! Välanpassad sadel :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 876
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: Cornelia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar