Spänna sadelgjorden på en syntetsadel - inget för barn?

moiran

Trådstartare
Min syster, 9 år gammal, har en syntetsadel till sin ponny. Den passar både ponny och ryttare över förväntan. Men. Hon har ju inte en chans att spänna sadelgjorden ordentligt själv eftersom stropparna är så stela. Jag tycker själv att de är svåra att spänna med - svårt att känna hur hårt man spänner på riktigt medan man spänner eftersom söljorna inte rullar utmed hästen på stropparna. Jag tycker jag får spänna för kung och fosterland för att sadelgjorden sen ska sitta så att man får in en hand. Definitivt inte poppis hos ponnyn! :( Hur gör ni? Går de mjuka upp (utan hårfön vid varje tillfälle :idea:)? Byta till stroppar i annat material?

Klart de går att byta. Annars, rulla ihop och sätt på ett gummiband, låt sitta på när den inte används, variera åt båda håller, så mjukar de upp sig.

Är den ny? I så fall kommer de säkert att mjukna lite. Det gjorde stropparna till min teknasadel i alla fall och det är ju också syntet :)

Den är ny. Stropparna verkar vara enkla att byta i alla fall. Ska prova att gå med dem till skomakaren och se om h*n kan sy ihop nya. De där plastremmarna kommer inte fungera i längden ändå, så som jag upplever dem.

@Blandrastik, vad hade du för sadel där det funkade?

Jag har också en sadel med steeela stroppar, som tur nog var valde vi en storlek mindre på sadelgjorden så vi kunde införhandla en sadelgjordsförlängare (ja, självklart planerade vi det. Det var inte alls så att hästen var lite tjockare än vi trott. :angel:). Den är mycket mjukare och enklare att spänna, så vi spänner fast sadelgjordsförlängaren på ena sidan, sen går vi runt och sätter fast sadelgjorden i stropparna på andra sidan rätt så långt in på båda sidor, sen spänner vi bara gjorden normalt med sadelgjordsförlängaren. Fungerar någorlunda bra, i alla fall bättre än att slita och dra för att man ska envisas att använda de stela stropparna ändå (dessutom vill jag inte skapa mer obehag än nödvändigt med sadeln eftersom min häst bara haft sadel två-tre gånger i sitt liv). :)
Tänker att så småning om kommer stropparna bli lättare att hantera.

Den är ny. Stropparna verkar vara enkla att byta i alla fall. Ska prova att gå med dem till skomakaren och se om h*n kan sy ihop nya. De där plastremmarna kommer inte fungera i längden ändå, så som jag upplever dem.

@Blandrastik, vad hade du för sadel där det funkade?
En Wintec för evigheter sen. Tvingade ihop stropparna som i en kanelsnurra och satte en rejält gummiband över. Så blev de lite flexiblare.

@Blandrastik, aha! Jag har en wintec som jag hatar genuint och djupt. Den verkar dock ha bättre kvalitet på sina stroppar så som jag upplever det och verkade bli lite mjukare vid användning. Men de här känns annorlunda. ÄNNU plastigare på något sätt. Jag provar att sätta skomakaren på det så får vi se vart vi kommer med det... :)

Liknande trådar

Träning Det sade sadelmakaren som jag var ute hos mig o hästen förra veckan... Han sade (och verkade jätteduktig, erfaren och kunnig) att de...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 621
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar