Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

Sv: Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

*lånar knapp*

Se till att spänna ordentligt! Jag talar av egen erfarenhet av en bruten axel efter att hästen gått i luften och gjorden var för löst spänd! Det var ingen rolig upplevelse vare sig för mig eller hästen. Sadeln hamnade under magen på hästen och han blev totalt panikslagen.

Novelette skrev:
Farfar på gården där jag har min häst berättade att det var nån duktig ryttare av den äldre generationen som kunde sitta upp på sitt halvblod med sadel på men utan sadelgjord :eek:

TUFFT!! Fast jag skulle aldrig klara det!!
Jag kunde det förut.
Men jag har inte provat på ett tag nu.
Jag brukade även lära ut tekniken.
Jag skall ta och testa i helgen.
Det är ett bra argument till dem som skyller på att sadelgjorden är för löst spänd då de inte kommer upp utan att nästan välta hästen.

Och sadelgjorden den är ju bara en säkerhetsdetalj.
Sadeln skall ligga på plats även utan den.

Så jag tror att "Sadelgubben" sade "Man SKALL kunna rida med sadelgjorden hängade under magen på hästen".
Och ur hästens perspektiv så är det ju det bästa.
Sadelgjorden hindrar hästens rörelser och blodcirkulation.

Det låter inte rätt att sadelgjorden ska hänga löst, men jag har märkt att min ponny gillar när sadelgjorden inte är alltför hårt spänd. Den ska absolut inte vara så lös att den kan åka runt! det är en stor säkerthetsrisk! Om sadeln hamnar under magen kan ju hästen bli hur rädd som helst :mad:

Jag rider alltid med lös sadelgjord, inte så att det är 1 dm mellan häst och gjord men jag får lätt in handen mellan. det funkar jättebra för mig. den har aldrig ens rört på sig fast jag både hoppat, ridit dressyr och klättrat så! Ja har till och med tränat terräng med lös sadelgjor och det går alldeles utmärkt. Men jag tycker inte att den ska vara RIKTIGT LÖS, det kan ju faktisk hända nåt oväntat när man hoppar.

I USA blir det ibland så varmt att westernryttarna inte kan spänna sadelgjorden för då bränner den sönder hästen. Då måste de rida med MYCKET lösa sadelgjordar.

Fick rådet av en sadelmakare i våras att rida med lös sadelgjord. Min häst visade tydliga obehag av just den sadeln, de fixade om den och sa att nu skulle den passa. Lika resultat. Frågade om jag kunde lämna tillbaka den men de sade att prova en vecka först. Visst tänkte jag. Testar i morgon på dressyrträningen.

Hoppade upp med hja pall. Foten i stigbygeln - vipps så låg jag på backen - skadad. De tog heller inte tillbaka sadeln. Genom ARN kunde jag inte bevisa att det var fel på sadeln eller råden. Hade för lite pappersfix så denne SVENSKA SADEL gick fri. Sadeln är såld, ny sadel går att spänna bra och hästen är lycklig. Dock fruktansvärt mycket fattigare.

Så jag rider då aldrig mer med löshängade gjord. Den skall vara lagom spänd. Men ändå så att man kan efterspänna lite efter en stund om man vill. För hårt är ju inte bra, det håller jag med om.

:bump:

så löst ska den väl inte hänga men man ska ju inte spänna för kung och fosterland heller

Nu är ju allt här i världen relativt och därför är vad som är hårt och löst det med. Men vad sadelutprovaren har rätt i är att om man sitter på hästen och spänner sadeln då finns risken att man spänner för hårt. Sadeln trycks ner av tygnden på ryttaren och man får enorm kraft när man drar stropparna uppåt. Så det bör räcka gott det man kan spänna från marken (om man inte är superstark). Sitter inte sadeln tillräckligt bra fast från den kraft som krävs när man spänner från marken, ja då är nog sadeln inte väl tillpassad.
Hälsning Maja

Det är ryttarens jobb att hålla sadeln på plats, det är det som kallas en inverkande stilla sits. Det ska en bra ryttare kunna göra även på löst hängande gjord. Tyvärr så är den svanska juckande flaxiga ridstilen inte anpassad för det så vi får vackert spänna våra gjordar.

hur i herrans namn kommer ni upp i sadeln utan att den snurrar :confused: ;) då måste den ligga 200% på ryggen och det gör knappast 100% av användande ryttare :D
Kanske ska se om det kommer en tråd snart med "snurr med liten häst" :angel:

Liknande trådar

Utrustning Min syster, 9 år gammal, har en syntetsadel till sin ponny. Den passar både ponny och ryttare över förväntan. Men. Hon har ju inte en...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: moiran
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 276
Senast: bigganl
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Jojo
·
Träning jag köpte mig en ny häst för ca ett halv år sedan. hästen hade aldrig varit uppbunden i stallgång och var rädd för att spänna...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: minnie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30