Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

Sv: Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

Jag har haft en tränare som säger att hon brukar rida sina hästar med helt lös sadelgjord. På så sätt får hon bevisat att hon verkligen sitter rakt över hästen och i balans, för gör hon inte det dråsar hon av :D Jag tror att det är en lite väl drastisk metod för mig (speciellt med en häst som bockar och lever hela tiden), men man behöver ju inte dra åt sadelgjorden stenhårt för det. Det finns väl en anledning till att en del hästar blåser upp sig när man ska dra gjorden?

Magdalena skrev:
Tyvärr ser man många på ridskolor idag som verkligen tar i för kung och fosterland. Värst är det med de som har resårgjord och drar åt den så hårt de orkar!!!

Att många ridskolor säger att man ska dra åt hårt tror jag beror på att de inte har så välanpassade sadlar, så de måste dra åt hårt för att de ska sitta kvar... :crazy: Sen så är det ju nybörjare man undervisar i att sadla och de har ju inte precis världens bästa balans heller.

Har nog att göra med vem som spänner också. En vanlig klenarmad hästtjej kan nog spänna till hon blir blå i ansiktet utan det gör någon skada.
En storväxt karl ska nog inte spänna allt vad han kan. Har sett i på en tävling en herre som innan han red in på banan drog till gjorden ytterligare ett par hål villket fick som följa att hästen pustade och tog några steg in på banan och sen lade sig ner i protest. Där var det helt klart för hårt.

Den ska ju inte sitta SLAPPT, utan så att den sitter om men inte att man måste ta i när man spänner.
Det var ju just det som var frågan, om sadelgjorden skulle hänga fritt och detta tycker jag låter helknäppt! JAG ANVÄNDER INTE RESÅRGJORD FÖR ATT KUNNA SPÄNNA DEN HÅRDARE, SNARARE ÄR DET SÅ ATT DEN SKA VARA MER FÖLJSAM OCH INTE STUM!

Har hört det tidigare av sadelmakare och andra kunniga människor. Jag nämde det dock för min sadelmakare när jag hade ut honom sist då vi provade ny sadel och han höll inte alls med. Han menade att sadeln är "formad" att spännas fast på hästen och att en lös sadel inte ligger lika bra som en fastspänd.

Jag rider dock med ganska lös gjord. Sadeln ska ligga så pass bra att man inte behöver spänna för kung och fosterland för att den ska stanna på plats. Om man tänker efter så är det ju ganska självklart att det är skadligt att spänna fast någonting över böstet på någon som arbetar. Lungorna blir större när hästen arbetar och behöver plats så att hästen kan ta in mer luft så att musklerna får tillräckligt med syre.

Att sadeln glider runt när man travar på volt är ryttarens fel. Det handlar om ryttarens oförmåga att balansera sig själv tillsammans med hästen och är lika viktigt att man åtgärdar även med fastspänd sadel.

Om sadeln är rätt utpassad och ligger bra ska man i princip inte behöva spänna gjorden speciellt hårt. Men mångagånger klaffar inte rygg och sadel hur många märken/modeller etc man provar.
Resårgjordar är farliga och, som han sa, endast till för oss människor. Använder man resårgjord ska man vara försiktig med att dra den för hårt eftersom den tillåter 3-4 hål fler än en vanligt gjord gör. Har man resårgjord med resår i bara ena ändan ska denna sitta på den sidan där man INTE spänner gjorden. Bara då fungerar den för hästens bästa. Det går inte att dra för hårt, men ger hästen utrymme.
Det bästa stället att kolla om gjorden sitter som den ska är mellan frambenen och inte vid sidan som man alltid gör. Det är mellan frambenen den kan göra "skada" om den sitter för hårt.

På min ridskola var där en häst som inte fick ha spänd sadelgjord pga hon var så känslig och kittlig, om man spände den så sparkade hon i panik ungefär i väggar och allt och blev mkt irriterad så hon reds med lös sadelgjord och sadeln låg still på henne ändå, men man fick ju sitta uppifrån pall och en som höll emot på andra sidan för säkerhets skull.

jag tycker sadelmakaren ska byta jobb.
Klart man måste spänna sadelgjorden.
En sadel som inte ligger still, är ju dels en säkerhetsrisk, dels ett störningsmoment för både rytare och häst och dessutom ligger den då och skaver på hästen

Om inte ridskolornas hästar hade anpassade sadlar skulle var och varannan häst ha trycksår. de går 2-3 timmar varje dag och skulle inte fungera i verksamheten om de inte hade en sadel som passade.

Jag känner ALLTID under buken på hästen, det är där gjorden spänns inte på sidan där många känner. Man kan spänna riktigt hårt och ändå med lätthet få in en hand under gjorden på sidan av hästen! Sitter gjorden tight på sidan så sitter den 10 gånger tightare under hästen.

Känn mitt under hästen nästa gång ni spänner!!

Telenna skrev:
Att många ridskolor säger att man ska dra åt hårt tror jag beror på att de inte har så välanpassade sadlar, så de måste dra åt hårt för att de ska sitta kvar... :crazy: Sen så är det ju nybörjare man undervisar i att sadla och de har ju inte precis världens bästa balans heller.
Varför skulle ridskolor ha sämre anpassade sadlar än "privatryttare"? Knappast troligt! En ridskola är minst lika (troligen mycket mer) angelägen om att hästarna ska ha bra utrustning än vad många enskilda hästägare är.

Själv drar jag inte åt sadelgjorden speciellt hårt - min hästs sadel sitter utmärkt, dessutom har jag bra balans. Att det skulle vara för lungornas skull tror jag inte lika mycket som det faktiskt just där man drar gjorden finns nervtrådar som faktiskt kan få hästen att säcka ihop om man drar åt för hårt - som nån skrev tidigare att hästen la sig ner, egentligen inte så mycket som en medveten protest som en faktisk fysisk reaktion. En god regel tycker jag är: dra aldrig gjorden hårdare än vad du drar ett skärp om din egen mage. :smirk:

Senast ändrad:

Hon rider inte med sadelgjordes hängandes löst...Lisen alltså...

FairLady skrev:
Hon rider inte med sadelgjordes hängandes löst...Lisen alltså...

Svar till dig och till andra:

Nej, jag har ingen aning om det... men vet bara att han tydligen känner henne och kanske också hjälper henne med sadlar osv.

Jag tycker INTE han ska byta jobb bara för att han hade en åsikt om detta... Han menade säkert att man ska kunna göra det om man är riktigt duktig (håller balansen rätt o sådär) och har rätt sadel!
Han babblade så himla mycket om sånt där som JAG inte förstår mig på, så jag hängde inte riktigt med på allt, för hög nivå för MIG! :crazy:

Jag har INTE tagit det ordagrannt och gjort som han sade heller för den delen, i sånna fall hade jag fått sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden... Tycker det känns obehagligt om sadeln skulle kunna snurra runt! Trots att jag har en 21-årig nordis så är hon HET, studsig, trippig och skyggar för saker... den gamla tanten... :D

Ja, jag kan lugnt erkänna att jag spänner sadelgjorden "ganska" löst. Inte nu så att den hänger.
Min tanke har oxå varit den att hästen måste kunna andas ordentligt vid arbete.
Använder elastisk gjord vid hoppning och markarbete, då hästen oftare få ta i på annat sätt än vid dressyr.
Har nu skaffat mig elastisk gjord även vid dressyren för ju mer utbildad och mer samling man kräver så tycker iaf jag att det ska finnas utrymme för att ta rejäla andetag när det blir jobbigt.

Kanske är det de som spänner åt ordentligt som behöver lära sig mera om hur en sadel ska sitta?

självklart ska man spänna gjorden : :confused: ?
ska sadeeln hamna på magen när man sitter upp elr?
OK , inte så hästen inte han andas , men det ska väl vara en hand mellan gjord och mage ? ;) :D

Om man har turen att ha en häst med väldigt bra sadelläge och hittar en sadel som ligger perfekt så behöver man inte dra åt gjorden mycket. Själv har jag inte haft sån tur trots att jag varit hos sadelutprovare och provridit massor med sadlar... så jag drar fast min ordentligt.

Min sambo däremot drar knappt åt alls! På dressyrsadeln hänger gjorden och dinglar under magen på hästen men sadeln sitter perfekt på plats, även på små volter och i alla gångarter. Det gäller väl att man har hästen i balans och sitter rätt i sadeln också. Om man är ute och klättrar brukar han få kliva av och sadla om efteråt, eller helst komma ihåg att dra åt gjorden mera innan.

Om du inte kan sitta upp med lös gjord så sitter du upp fel. Du ska hålla i mankammen med vänster hand och höger hand MITT I SADELN tryckandes ner. Stigbygeln är enbart för att stödja. Jag lovar, jag kan sitta upp även på en rund häst utan att sadeln snurrar och ha lös sadelgjord. Att "klänga i stigbygeln" och dra i sadelns fram- och bakvalv är ett oskick, inte bara för hästen, utan även sadeln som blir sned, och ens egen kropp.

Klart min inte ska kväva hästen ;) Men det finns bra anledningar till att sadelgjorden är där, och man behöver spänna den!

ft_lover skrev:
självklart ska man spänna gjorden : :confused: ?
ska sadeeln hamna på magen när man sitter upp elr?
OK , inte så hästen inte han andas , men det ska väl vara en hand mellan gjord och mage ? ;) :D

Det är INTE därför man spänner sadelgjorden!(För att den ska sitta vid upsittning...)
Man ska helst inte stödja för mycket i stigbygeln när man sitter upp... Använd PALL att sitta upp från för att skona ryggen på hästen! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Min syster, 9 år gammal, har en syntetsadel till sin ponny. Den passar både ponny och ryttare över förväntan. Men. Hon har ju inte en...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: moiran
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 276
Senast: bigganl
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Jojo
·
Träning jag köpte mig en ny häst för ca ett halv år sedan. hästen hade aldrig varit uppbunden i stallgång och var rädd för att spänna...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: minnie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama