Spända, ömmande muskler, och överkänslig mot beröring pga havre?

Sv: Spända, ömmande muskler, och överkänslig mot beröring pga havre?

Vad intressant. Tack för läsningen!

Natasja:
Nej det har jag inte. Vi är sponsrade av Krafft, hehe. Så det är ju en klar fördel om det är en Krafft-produkt. :p

Krafft har inget foder med så lite stärkelse som Vitafor Derby!

Om jag hade en häst som inte fungerade på Kraffts produkter skulle jag prova något annat även om Krafft sponsrade!
Det rör sig tydligen om en galopphäst i ditt fall och jag kan se på det lite krasst så här!
Sponsrat foder från Krafft = icke fungerande häst = inga insprungna pengar
Passande foder som måste köpas = fungerande häst = springer in pengar

Vilka Krafftprodukter har du provat på hästen?

Nu är hästen i fråga en av Skandinaviens bästa ston så lite pengar har hon sprungit in.

Vi har testat Groov 125 (som hon går på nu), Krafft Sport, Müsli Pluss Röd (får hon lite av nu), Havre Röd.

Hon fungerar bra på Groov 125 och lite Müsli Pluss Röd om hon inte vilar för mycket. Hon står på Vitafloor också, det hälper mycket.

Ja det skulle jag nog kunna göra. Eftersom jag inte har haft något namn på syndromet har det varit svårt att göra någon specifik sökning men mycket av det i länken har vi ju kommit på efterhand. Synd bara att man inte läste det först, hade vartit så mycket enklare då.

Hej.
Jag är tveksam till kvikkbeet därför att hon äter inte betfor när den är sköljd, eftersom hon inte tycker den smakar bra då... så det känns lite bortkastat, och vad det gäller soja så tycker jag att hon får i sig protein genom de lucernpellets
hon får.

Tanken med dieten är att hon ska få sig energi via fett istället för genom spannmål, proteinet känns som om vi kommer rätt med ändå i nuläget:)

Jag antar att det är en fråga om balans mellan arbete och utfodring. Det viktiga vad jag förstår är ju att de aldrig ska äta kraftfoder i samband med vila, och helst röra sig mycket även de dagar de "vilar."

Ja då är inte kvickbeet något att ha för den är inte speciellt smakfull.

vi ska nu testa som jag nämnde med lucern, olja, mineraler,e-vitamin och selen samt ett hö med högt värde.

Innan du börjar experimentera med olika foderstater skulle jag råda dig att låta en veterinär undersöka din häst för att fastställa orsaken till de problem din häst har. Det finns en rad andra tänkbara orsaker till de problem du beskriver: elektrolytbrist, magnesiumbrist, selenbrist, vitamin E-brist för att nämna några.

Om din häst verkligen har EPSM så finns det en internetgrupp där du kan få adekvat information och få proffesionell hjälp med att lägga upp en lämplig foderstat.

http://sports.groups.yahoo.com/group/EPSM

En foderstat med en hög fetthalt är inte att rekommendera. Det finns ett stort antal EPSM-hästar som har blivit insulinresistenta (IR) och fått fång när dom har satts på en fettrik foderstat.

I princip ska en EPSM-häst och en IR-häst sättas på samma foderstat men av olika anledningar. En IR-häst behöver en foderstat med en låg halt av lättsmälta kolhydrater (socker, stärkelse) för att musklerna har svårighet att ta upp dessa kolhydrater (det behövs höga halter insulin). En EPSM-häst behöver en foderstat med en låg halt av lättsmälta kolhydrater för att musklerna tar upp dessa i en alltför hög grad och omvandlar dem till stora överskott av lagrad glykogen istället för att använda dem som bränsle.

Både EPSM och IR-hästar mår bäst av en fiberrik foderstat där de kan använda VFAs som bränsle.

Hej och tack! Det var intressant.Ska läsa den... Givetvis är hon undersökt av veterinär men som inte har hittat någonting annat, och vetten hade heller inte hört talas om PSSM, men tycker själv att symptomen kan verkar intressanta efter det lilla vi hittat på nätet och har lovat att ta reda på mer bla vart vi kan skicka in en eventuell biopsi. Kan tillägga att hon blev inkörd som ettåring, han jogga lite lättare under ca två månader sedan började problemen, och hon har således inte ansträngt sig eller tränat hårt.

Anledningen till att vi tar bort spannmålet är helt enkelt att hästen visar direkta förbättringar i sitt beteende och blir mer avslappnad i musklerna när vi gjort det, och jag vill inte ge henne något hon inte mår bra av, och därför känns det helt riktigt att prova en annan foderstat och jag tycker man ska vara mer rädd för vad man ger sina hästar. än vad man inte ger dem?

( Så det låter ju onekligen lite vanskligt med olika uppfattningar om fettet..
http://www.stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=62 )

Hon har hela tiden gått på en foderstat utprovad efter grovfodrets värde samt hennes ålder och sysselsättning, samt det faktum att hon lätt tappar i vikt. Men den fungerar inte bra, då hästen inte fungerar som hon ska.

Just nu går hon på bete med vila,( som inte heller rekommenderas men vi har inget annat att välja på i nuläget och hästen tycks klara det alldeles utmärkt) men så fort vi får hem det nya höet så kommer hon att få mineraler/selen/kalk/vitaminer etc efter vad analaysen visar, salt och olja har vi alltid givit våra travare, men får diskutera det vidare med vår vet eller om hon kan rekommendera en annan som kan mer om saken.

Senast ändrad:

( Så det låter ju onekligen lite vanskligt med olika uppfattningar om fettet..
http://www.stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=62 )

Denna studie visar vad som hände friska fullblod när dom sattes på en foderstat som innehöll 240 ml fett (riskliolja):

http://jas.fass.org/content/83/11/2509.abstract

“Consumption of experimental diets lowered SI, but glucose dynamics were not affected by oil supplementation.”

SI är ett mått på insulinkänsligheten. Tabell 6 i rapporten visar vad som hände med denna:

http://jas.fass.org/cgi/content/full/83/11/2509/T6

Värdet var 2,8 innan försöket och sjönk sedan till 1,7 efter 4 veckor på en foderstat med hög fetthalt (sänkt insulinkänslighet är samma sak som ökad insulinresistens).

Om du ansluter dig till EPSM-gruppen som jag länkade till så finns det där många hästägare som har provat en foderstat med en hög fetthalt med mer eller mindre katastrofalt resultat. Jag har själv ingen erfarenhet av EPSM men ett par av mina "internetkompisar" har EPSM-hästar.

Ja det kanske vore en idé att göra. En annan fundering,(har förstått att du är väl insatt i ämnet foder/hälsa,kanske ditt yrke :idea:) finns möjligheten att hästen har brist på det du nämnde trots en väl utprovad foderstat?
Vad jag menar är att kan man få brist på dessa ämnen pga sjukdom, trots att man vet att hästen rimligen borde fått i sig det?

Nu är ju jag totalt utlämnad till andras kunskaper i ämnet, bla de foder leverantörer eller analysföretag som hjälpt oss, men har givetvis vetskapen om att de har ett säljande syfte bakom sina råd, och därför måste jag liksom andra sålla bland förslagen och utgå från min hästs välmående eller icke välmående. Ibland har ju inte heller veterinär eller hovslagare svar att ge, eller ännu värre vid second opinions får man helt andra svar och rekommendationer som gör en trött och förvirrad:grin:

Ja det kanske vore en idé att göra. En annan fundering,(har förstått att du är väl insatt i ämnet foder/hälsa,kanske ditt yrke :idea:) finns möjligheten att hästen har brist på det du nämnde trots en väl utprovad foderstat?

Ja, jag har en viss utbildning i foderfrågor men säljer inga foderprodukter och har inga kopplingar till någon foderproducent eller foderförsäljare.

Vad som är en “väl utprovad foderstat” råder det nog delade meningar om. Min erfarenhet är att hästägare och även s.k. “foderrådgivare” endast tittar på energi, protein och makromineraler i foderstaten. Jag har hittills aldrig träffat på en svensk “foderrådgivare” eller sett ett foderstatsprogram som också tar hänsyn till mikromineraler, vitaminer och fettsyror eller har någon djupare kunskap i hur hästens metabolism fungerar.

Det bästa du kan göra är att själv skaffa dig kunskap om EPSM genom att gå med i EPSM-gruppen som jag länkade till. Jag tillhör själv inte gruppen eftersom jag inte har en EPSM-häst men känner några personer som är engagerade i gruppen (särskilt en oerhört kunnig person som jag har ett mycket stort förtroende för). Du kan där ta del av andra hästägares erfarenheter av EPSM och ställa frågor om allt som berör EPSM, bl.a. hur man kan diagnostisera sjukdomen. I gruppen finns både hästägare och högt kvalificerade veterinärer som kan ge dig all den information du behöver och du kan lita på att den information du får är helt opartisk. Det finns ingen som försöker sälja några fodertillskott till dig.

Liknande trådar

Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: MalanMjöl
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 551
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 448
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?