Spänd nacke/axlar/rygg - ONT!

Gimlan

Trådstartare
Kontorsråtta sen 10-12 år, spänd nacke/axlar/rygg har varit standard länge. Nu har jag fått ONT. Vad gör jag, konkret. Vilka övningar? Stretch? Kosttillskott? Har egen häst så rör på mig en del, men nu måste annat till. Känns som det borde finnas en del man kan göra själv innan man springer till doktorn/sjukgymnasten. Försöker variera mig med att stå och sitta på jobbet, finns även bollar att sitta på (vilket jag borde göra, antar jag).

Massage kan hjälpa. Simning är skonsamt och uppbyggande så om du sitter mycket är det bra att få in det rutinmässigt. Spikmatta på kvällarna.
Yoga kan också hjälpa. Allt detta är inget som visar stora resultat på en gång men på sikt har de betydelse och ger verkan.

Massage kan hjälpa. Simning är skonsamt och uppbyggande så om du sitter mycket är det bra att få in det rutinmässigt. Spikmatta på kvällarna.
Yoga kan också hjälpa. Allt detta är inget som visar stora resultat på en gång men på sikt har de betydelse och ger verkan.
Jag inser att det kräver en förändring på längre sikt, vet bara inte riktigt var jag ska börja :crazy:

Min mamma är också kontorsråtta sen 30 år tillbaka och med fysiska problem därefter. Hon gick med konstant huvudvärk i flera år. När jag sparkat iväg henne till min kiropraktor som hjälpte henne går hon regelbundet en gång i månaden efter att ha gått varannan vecka för att bli av med alla spänningarna. Hon märker direkt om hon hoppar över en gång. Kiropraktorn gav även tips på stretchövningar. Jag hade börjat i den änden om jag var du.

Det viktiga är att börja med något och hålla dig till det och sen får du prova dig fram :).
Det är väl just det, jag måste börja nånstans. Inbillar mig att nån sorts stretch-program, nån massage och något träningsprogram skulle vara grejen +spikmatta (måste bara hitta den) skulle vara grejen. Men jag avskyr när främmande människor tar i mig, men får väl komma över den tröskeln för att komma nånstans iaf.

Naprapat och kiro känner jag mig lite skeptisk till, vill inte bli knäckt, känns inte som rätt grej för mig.

Det är väl just det, jag måste börja nånstans. Inbillar mig att nån sorts stretch-program, nån massage och något träningsprogram skulle vara grejen +spikmatta (måste bara hitta den) skulle vara grejen. Men jag avskyr när främmande människor tar i mig, men får väl komma över den tröskeln för att komma nånstans iaf.

Naprapat och kiro känner jag mig lite skeptisk till, vill inte bli knäckt, känns inte som rätt grej för mig.
Du kan göra mycket själv utan att nån annan rör dig :). Massage finns en massa olika bra för hemmabruk. Spikmattor finns lite överallt. Jag har flera olika i olika storlekar och olika många runda "spikar", alltså antalet per matta.

Jag skulle kolla synen och tänderna/käkarna ibland kan problem komma från de områdena. Sen skulle jag nog kolla över ergonomin på arbetsplatsen. Sist men egentligen först, vad är det som utlöser spänningarna? Stress? Dålig hållning?

Jag gick till sjukgymnast för en månad sen för att jag har ont i axeln, hon kom fram till att jag har dålig hållning helt enkelt. Nu jobbar jag som fan, rent ut sagt, dels med träning men framförallt att se över min hållning och försöka göra rätt hela tiden. Det är skitjobbigt men går nog åt rätt håll. Jag hoppas jag lär mig för livet.

Så mig tips är att se över hållningen också, du kan ju be en familjemedlem eller kompis hjälpa dig så du får en utomståendes syn också, om du inte vill gå till sjukgymnast eller annan behandlare.

Sjukgymnast, via vc? Fick en ordentlig genomgång och sen övningar i läxa till nästa gång osv. Det hjälpte, tills det blev för mycket annat och jag slutade gå. O_o

Jag har lång och besvärlig erfarenhet av spänningar i rygg/nacke som leder till spänninghuvudvärk.
Sjukgymnast är jättebra och billigt alternativ, och där man ju också tips på övningar man kan göra själv. Man behöver inte gå via VC, kontakta dem direkt.
Yoga är bra det med, rekommenderar verkligen Adrienne på Youtube.
Kiropraktor och/eller massage kan även de behövas om spänningarna inte släpper.

Hoppas du hittar något som funkar!

Jag skulle kolla synen och tänderna/käkarna ibland kan problem komma från de områdena. Sen skulle jag nog kolla över ergonomin på arbetsplatsen. Sist men egentligen först, vad är det som utlöser spänningarna? Stress? Dålig hållning?
Synen är korrigerad, stressar för mycket - och sitter nog som en hösäck :grin: så förbättringspotential finns på flera områden

Jag har lång och besvärlig erfarenhet av spänningar i rygg/nacke som leder till spänninghuvudvärk.
Sjukgymnast är jättebra och billigt alternativ, och där man ju också tips på övningar man kan göra själv. Man behöver inte gå via VC, kontakta dem direkt.
Yoga är bra det med, rekommenderar verkligen Adrienne på Youtube.
Kiropraktor och/eller massage kan även de behövas om spänningarna inte släpper.

Hoppas du hittar något som funkar!
Meditation har jag hållit på med förr, ska se om det ger nånting.

Hrm... sjukgymnast som tips från flera. Kanske är ska ge det en chans direkt.

Jag har en whiplash. Vilket innebär satans muskelvärk och spänningar. När jag slarvat så det finns inte en chans "fixa till" det utan hjälp från kiro/sjukgymnast/liknande. Det behövs hjälp att släppa det värsta för att "hemmagrejerna" ska ge resultat.

För mig har dock EMS/TENS gett enorm skillnad.

Jag har en whiplash. Vilket innebär satans muskelvärk och spänningar. När jag slarvat så det finns inte en chans "fixa till" det utan hjälp från kiro/sjukgymnast/liknande. Det behövs hjälp att släppa det värsta för att "hemmagrejerna" ska ge resultat.

För mig har dock EMS/TENS gett enorm skillnad.
Jag har iofs inga skador, men väldiga spänningar och väldigt ont :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama