Spänd nacke/axlar/rygg - ONT!

Naprapat och kiro känner jag mig lite skeptisk till, vill inte bli knäckt, känns inte som rätt grej för mig.
Kan tillägga att det är väldigt sällan jag blir "knäckt" ( ;) ) av min naprapat. Mestadels är det tryck för att släppa på muskelknutor, massage för att mjuka upp, osv. Det mesta är riktigt behagligt faktiskt, och jag brukar känna mig som en helt ny människa när jag går därifrån :) .

Kontorsråtta sen 10-12 år, spänd nacke/axlar/rygg har varit standard länge. Nu har jag fått ONT. Vad gör jag, konkret. Vilka övningar? Stretch? Kosttillskott? Har egen häst så rör på mig en del, men nu måste annat till. Känns som det borde finnas en del man kan göra själv innan man springer till doktorn/sjukgymnasten. Försöker variera mig med att stå och sitta på jobbet, finns även bollar att sitta på (vilket jag borde göra, antar jag).

Många gånger kan ett telefonsamtal till sjukgymnasten leda till att man får hemskickat ett papper med illustrationer av övningar.
Annars tänker jag att en "googling" på övningar kan ge en del resultat (urkass på it, klarar inte leta och länka).

Eller kanske står upp och arbetar i stället? Verkar vara många som väljer det numera.

Att stå upp och jobba är statiskt det med för nacke/axlar vid min typ av kontorsjobb så även då behövs att man tar en paus och rör lite på sig. Inte så lätt rent praktiskt bara att få till i kontorslandskap.

Att stå upp och jobba är statiskt det med för nacke/axlar vid min typ av kontorsjobb så även då behövs att man tar en paus och rör lite på sig. Inte så lätt rent praktiskt bara att få till i kontorslandskap.
Jag har flera kollegor som sätter någon form av larm två gånger i timman för lite lätt gymnastik, alltså bara att snurra lite på axlarna eller liknande som inte tar så mycket tid. Jag har inte provat det själv dock men jag kanske borde?

Kontorsråtta sen 10-12 år, spänd nacke/axlar/rygg har varit standard länge. Nu har jag fått ONT. Vad gör jag, konkret. Vilka övningar? Stretch? Kosttillskott? Har egen häst så rör på mig en del, men nu måste annat till. Känns som det borde finnas en del man kan göra själv innan man springer till doktorn/sjukgymnasten. Försöker variera mig med att stå och sitta på jobbet, finns även bollar att sitta på (vilket jag borde göra, antar jag).

Tänker lite förebyggande. Det finns en rad strechningsövningar att göra, samt styrketräning för att hållningen ska bli så bra som möjligt.

Sen vill jag slå ett slag för att byta ut musen (om du har en sån) mot en rollerpin eller pekplatta. Att sitta med armen utåtroterad ställer till mycket spänningar.

Om du har ONT som i inflammation, så föreslår jag att du tar en liten kur smärtstillande samtidigt som du jobbar med tryck. Tryck utifrån = trycket inne i muskeln kan ta ledigt = mindre smärta, mer avslappnad muskel.

(Jag brukar ta en bandyboll eller en liten massiv gummiboll och pressa mot en dörr eller vägg.)

Om du har ONT som i inflammation, så föreslår jag att du tar en liten kur smärtstillande samtidigt som du jobbar med tryck. Tryck utifrån = trycket inne i muskeln kan ta ledigt = mindre smärta, mer avslappnad muskel.

(Jag brukar ta en bandyboll eller en liten massiv gummiboll och pressa mot en dörr eller vägg.)
Tack! Ska testa.

Jag har flera kollegor som sätter någon form av larm två gånger i timman för lite lätt gymnastik, alltså bara att snurra lite på axlarna eller liknande som inte tar så mycket tid. Jag har inte provat det själv dock men jag kanske borde?

Jag fick enkla övningar av sjukgymnasten som går ut på att med vissa rörelser spänna och sen slappna av i axlarna. Kan göras var och när som helst och gör stor skillnad. Man spänner sig och drar upp axlarna omedvetet men övningen dels påminner en och dels gör de slappnar av. Kan utan problem göras kvar vid datorn i kontorslandskap.

Jag fick enkla övningar av sjukgymnasten som går ut på att med vissa rörelser spänna och sen slappna av i axlarna. Kan göras var och när som helst och gör stor skillnad. Man spänner sig och drar upp axlarna omedvetet men övningen dels påminner en och dels gör de slappnar av. Kan utan problem göras kvar vid datorn i kontorslandskap.
Jag har mängder av övningar från sjukgymnast, har bara inte satt dem på klocka ännu. Har fortfarande så ont i axlarna att jag blir påmind av det ;)
Det jobbiga med allt som har med sjukgymnastik att göra är ju att det måste få ta tiiiid.

Akupunktur hjälper mig när spänningarna är för envisa. Jag går till sjukgymnasten för att få det, så blir det inte så dyrt. Man behöver gå ca 10 ggr för att få bra effekt. Inte alla sjukgymnaster gör det , så fråga innan bokning. På sikt behöver du träna upp dina hållningsmuskler.

Hoppas på att hemmapul ska ta mig tillräcklig långt, men å andra sidan brukar kön vara lång, kanske ska boka in en tid ändå.

I mitt län kan man välja sjukgymnast fritt utan remiss så länge de har avtal med landstinget så betalar man inte mer hos en privat än en via vårdcentralen. Har använt mig av sjukgymnast flera gånger vid olika problem och fått träningsprogram. Det har varit suveränt. Sen är det ju också bra för de har kunskaper om kroppen och då riskerar man inte att göra något hemmafix som eventuellt förvärrar problemen. Att lära sig att göra övningar på rätt sätt är viktigt för att få resultat och då behöver man nån som kan visa hur du gör på rätt sätt och hur du ska göra det utifrån din kropp.

Ta en promenad på lunchen. Den behöver inte vara lång, men snabb så att du får upp pulsen och blodcirkulationen. Samt att du rör armarna.

Sen rekommenderar jag också en bra naprapat. Det är inget farligt att bli knäckt. Jag hade aldrig klarat min vardag om jag inte gick på någorlunda regelbundna behandlingar. Men så är ju jag typ världens mest spända människa också.

Jag har iofs inga skador, men väldiga spänningar och väldigt ont :(
Massage är ju bra för att lindra i stunden men på lång sikt behöver man komma till botten med det onda, vad ger dig sådana spänningar? Jag tycker inte att som det föreslogs i tråden att du bara ska ringa till en sjukgymnast och få hemskickat övningar, utan boka en tid hos en sjukgymnast, i Stockholm (där du bor tror jag) finns det ju många bra så du kan få en ordentlig bedömning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama