Spänd nacke/axlar/rygg - ONT!

Min nacke, axlar och bröstrygg har varit hemska sista dagarna. Grinade nästan på jobbet i helgen, så ont gjorde det. Kunde inte vrida huvudet i helgen ens.

En minikur muskelavslappnande (har på recept), och sen en rejäl omgång ems/tens igår - idag är jag nästan människa igen. Så jag kan inte nog sjunga ems/tensens lov. Även om det ensamt inte kan åtgärda

Jag sitter också mycket vid dator och det som hjälper mig är:

- tänka på att sitta ordentligt, med datorn i bra höjd och skrivbordet i bra höjd
- slappna av i axlarna, jag drar gärna upp dem och spänner dem
- stretcha bröstmuskulaturen! Korta bröstmuskler drar fram axlarna och gör det skitsvårt att få till en bra hållning.

Jag sitter väldigt mycket vid datorn och under en period tyckte jag att jag blev rätt stel så jag gick till en massör, varje vecka i nästan ett år och det var jättebra tyckte jag. Men sen byttes massören ut och jag gick 2 gånger hos den nya, mer behövdes inte för att verkligen bli av med problemet. Så minst lika viktigt som vad man gör är hur man gör det alt. vem som gör det.

Själv tror jag mest på att vara vältränad för att slippa besvär. Jag tycker jag får en stark mage och rygg av dressyren. Pauser i jobbet är också jättebra.

Krisar det tar jag till Feldenkrais men det händer inte ofta.

Ta en promenad på lunchen. Den behöver inte vara lång, men snabb så att du får upp pulsen och blodcirkulationen. Samt att du rör armarna.

Sen rekommenderar jag också en bra naprapat. Det är inget farligt att bli knäckt. Jag hade aldrig klarat min vardag om jag inte gick på någorlunda regelbundna behandlingar. Men så är ju jag typ världens mest spända människa också.
Vill inte bli knäckt. Är också en uberspänd person och mycket är jag beredd att göra, men inte det.

Massage är ju bra för att lindra i stunden men på lång sikt behöver man komma till botten med det onda, vad ger dig sådana spänningar? Jag tycker inte att som det föreslogs i tråden att du bara ska ringa till en sjukgymnast och få hemskickat övningar, utan boka en tid hos en sjukgymnast, i Stockholm (där du bor tror jag) finns det ju många bra så du kan få en ordentlig bedömning.
Jag är en spänd och stressad person som sitter mycket och fel framför datorn, det är iaf vad jag tror är problemet. Och jo, det är möjligt att jag behöver ta tag i det på riktigt, även om det tar emot...

Meditation har jag hållit på med förr, ska se om det ger nånting.

Hrm... sjukgymnast som tips från flera. Kanske är ska ge det en chans direkt.
Jag har gått hos sjukgymnast ett tag för liknande problem. Jag mådde märkbart bättre redan direkt efter första besöket. Väntetiden var INTE lång och så vitt jag minns kostade det 80 kr/gång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama