Sv: Spån

2åringen är världens skitigaste häst. Den andra är lagom renlig

snigelfarmor skrev:
Till 12 kvm går det åt 1 bal till att fylla, sen räcker 1 bal 1 månad ca, Jag har väldigt renlig stor häst. Sto. Och hon är ute 12-14 timmar per dygn.

Hur tunnt med spån har du då? :confused:
1 bal (om det är i de normala storlekarna?) i en box på 12kvm?! Jag skulle nog använt MINST 2 balar.
Och bara EN bal utöver det i månaden??? Låter som hästen fått ligga på 2cm spån... :crazy:

Jag hade också en stor häst (nordis) som var renlig, dock kissade hon rätt mycket.
Gick ute ca 10-12 timmar/dag.

Det är lite olika, men ca. 1 bal var femte dag ungefär blir lagom.
Ibland oftare ibland lite längre tid mellan, och ibland två balar istället för en. Så ca. 7 balar/mån. 60kr/st.
Jo, och hästarna har bädd med torv under, men det går åt lika mycket spån som vanligt, eller bara lite mindre.

Senast ändrad av en moderator:

Jag la in ca 4 balar i min pålles box på 4*3,5 m. Brukar ju oftast behöva fylla på lite oftare i början innan spånet "satt" sig ordentligt.

Jag har ju de stora balarna cirkus 500 liter. inte de små på 150 liter.

Lägger till att jag använder den stora spångrepen med kanter när jag mockar, alltså fyller jag min skottkärra med RENT bajs och rent kiss, inget annat.

Om jag haft de små balarna hade 2 gått åt direkt till att fylla boxen sen 1 i veckan säkert. låter det mera normalt då? :) Summan då blir alltså i snitt 280 /månaden, mot nu 115 ca.

Senast ändrad:

Hej jag gör av med ca 1 bal i veckan men nu under vintern är de ju inne lite mer och då går det några fler så under den kallaste tiden gör jag av med ca 6 balar i månaden.

snigelfarmor skrev:
Jag har ju de stora balarna cirkus 500 liter. inte de små på 150 liter.

Lägger till att jag använder den stora spångrepen med kanter när jag mockar, alltså fyller jag min skottkärra med RENT bajs och rent kiss, inget annat.

Om jag haft de små balarna hade 2 gått åt direkt till att fylla boxen sen 1 i veckan säkert. låter det mera normalt då? :) Summan då blir alltså i snitt 280 /månaden, mot nu 115 ca.

Okej så dina balar är JÄTTAR av nåt slag? :p Mycket större än dom som finns att köpa på Granngården då? För mina balar var id en storleken. Ingen aning om volym/vikt.

ingen aning tyvärr. Överallt jag har jobbat har de haft små balar. Själv hade jag halm i Skåne, överlägset bäst ur tuggbehov och liggbehovs synpunkt. Här uppe kostar halm mer än hö.

en säckakärra såklart! Det är faktiskt helt ok. 1 bal går in i baksätet på saaben-jag lyfter in den själv otroligt nog, sen tar jag säckakärran och rullar in den i boxen.
Många häruppe har löst spån, som dem kommer och blåser in i ett rum i stallet. Det är rätt smidigt med, bara att fylla en tunna och bära in varje dag.

Hur sjutton orkar du?!? :confused: :eek:

Jag brukar kanppt få in en säck foder som väger 30kg in i bilen...
och dom där balarna väger 80kg?!! Det måste vara oerhört HÅRT PACKAT om en så tung bal får plats baksätet på en bil :eek:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama