Sv: Spån

Hur är uppsugningsförmågan? Borde det inte bli ganska mycket man mockar ut? Blir det lätt blött (tänker på hovarna)?

Ursäkta mina kanske dumma frågor men jag har aldrig haft spån eller torv och bara under 2 vecor haft en i stallet som hade spån.

Tiggertjejen skrev:
Hur är uppsugningsförmågan? Borde det inte bli ganska mycket man mockar ut? Blir det lätt blött (tänker på hovarna)?

Ursäkta mina kanske dumma frågor men jag har aldrig haft spån eller torv och bara under 2 vecor haft en i stallet som hade spån.

Du kan med fördel blanda spån och torv...har jag gjort!! torven suger upp vätan bra medans spånet binder dammet som blir av torven!!i torvbädd skall man inte behöva ta ut så mycket kiss...men det är klart att om hästen kissar floder så skall man ta ut det ,annars blir det lätt geggigt!:crazy:

En torvbal på granngården kostar 82 kr+moms a 87 kr
Spånbal kostar 70+moms a 75 kr

Det blir dyrt om man har en skitaktig häst..Min är medelmåttig och jag fyller på med en torvbal och ½ spånbal i veckan...Då har hon runt 10-15 cm bädd i hela boxen...Hon är ett halvblod på 165 cm.

2 balar i månaden i snitt. De str står ute ca 10-14 timmar.

Våra balar är stora balar, inga såna som man köper på granngården, och de väger nog 50 kilo.

/jenny

snigelfarmor skrev:
2 balar i månaden i snitt. De str står ute ca 10-14 timmar.

Våra balar är stora balar, inga såna som man köper på granngården, och de väger nog 50 kilo.

/jenny

Vart får du tag på dessa stora balar? Intressant!!! eftersom det blir lite dyrt på granngården!

På gapro :) I Norrland är det stort som gäller! Jag köper mina på Norra trä och bygg i Umeå som är återförsäljare av gapro Spånbalar.

Ny uppgift är 80 kg per bal och ger 500 liter spån. Man flyttar dem lätt med en säckakärra. Kostar 115/styck. Eller 105 dirket hos gaprofabriken

Till trådskaparen: Köp inte på granngården om du bor i skåne, alla andra är billigare :) Ex Lenas i Löddeköpinge tar 45/bal. Lika stora.

/jenny

Tack då får man ta släp och lasta det fullt om man ska köpa på lenas. Jag har väl en 4 mil dit ungefär. Men sen så brukar vi ju vara på lenas och köpa annat så då kan vi ju lika bra ta släp med oss och fylla på med massor av spån.

Tack för att du upplyste mig.
Har Lenas spån?

En bal i veckan lite drygt lägger vi in.
Från början när vi började med spån, la vi i fyra balar (Wisswood).

Min pålle stod på spån tidigare Och när jag strödde upp boxen (4*3,5m) gick det åt 3-4 balar för att det skulle vara tillräckligt. Finns inget värre än de som snålar på spånet och hästen får sova på cementgolv:mad:

När man väl strött upp ordentligt så går det väl åt ca 2 i veckan skulle jag tro. Så jag gjorde nog av med 8-10 stycken på en månad, men sen så har min pålle MYCKE spån också. Säkert mer normalt med 6 stycken.

Självklart ska de få tillräckligt med spån. Jag ska även ha halm i boxen som vallar till den ena.

För mig går det 1,5-2 balar spån per häst och månad. Då menar jag stora balar, sådana som "snigelfarmor" använder.

Hur mycket spån som går åt beror ju på hur mycket spån man måste mocka ut, en del hästar är ju grisigare än andra :smirk:

Hur många av de stora spånbalarna lägger man in i en tom box, alltså när man lägger grunden?

Tänkte räkna lite hur mycket jag ska köpa hem.

Min häst förbrukar 10-12 balar i månaden, jag har som regel att det ska strös var tredje dag men ibland är det så lite att jag måste ta varannan, o fråga mej inte varför det blir så, hästen är inte skitig av sej o jag kan mocka(slösar inte), kanske han äter?????

Jag gör åt ca 2 balar per månad, men jag blandar iof med torv. Men jag tror inte att det går åt så mycket ändå, för hon är inte världens "kisslisa".

Min 2 åring är väldigt skitig men det kan också bero på att han äter en del....fast han har hö så gillar han sin halm också. Så spån är ju bara en fördel så sett för mig.

För den andra hästen ser jag bara nackdelar, då han är klumpig och rullar sig fel, fastnade vid väggen en gång så vi har ju halm vallar till honom.

För mig går det åt en skottkärra varannan lr var tredje dag åt storhästen och en i veckan åt shettisen. Jag köper mitt löst.

Vad gav du för spånet eller det ingick i din stallhyra?

Till 12 kvm går det åt 1 bal till att fylla, sen räcker 1 bal 1 månad ca, Jag har väldigt renlig stor häst. Sto. Och hon är ute 12-14 timmar per dygn.

jag använde ca 4 spånbalar per månad, till en mkt renlig häst men jag ville att han skulle ha det mjukt o gosigt :D

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama