Spån eller halm - vad är billigast?

BasicLisa

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. vad är generellt billigast: spån eller halm?

Har inlägget hamnat fel får en snäll moderator gärna flytta på det.

Sv: Spån eller halm - vad är billigast?

för mig är det helt klart billigast med halm.
en spånbal kostar 65kr och en rundbal med halm ger jag 50kr.
då köper jag större partier halm av en släkting.

har inte koll på halm..
men köper granngårdens spån. 74 st. något billigare med pall (15 st)
dyrt är det.

har inte letat halm eftersom jag inte har någon lämplig plats över att lägga det.
Men hittar man en bonde Tror jag generellt halm är billigare...

Halm är mkt billiagre och har man plats för rundbal så är det strt sett gratis häromkring då de oftast eldar upp det tillslut då ingen vill ha det. (förutom jag :-) )

Tänk också på att det blir betydligt större gödselmängder med halm. Det kan göra det besvärligare att lagra och bli av med gödseln.

Halm! T o m halm i småbal är billigare än spånbalar.

men, det måste ju vara lättare att bli av med halm än med spån? Eller har jag fel?

Det är vanligtvis lättare att bli av med halmgödsel än spångödsel om man lämnar till lantbrukare pga att halmen bryts ner snabbare, men det är mer skrymmande med halmgödsel.

Har man t ex en container som ska tömmas så fylls den mycket snabbare med halm, så då kan det kan bli dyrare än att använda spån.

Själva inköpskostnaden är dock klart billigare med halm än spån.

I dalarna kostar iaf halmen en slant i år, jag betalar 280 kronor för en bal och då är den plastad så jag kan förvara den ute.
På vissa ställen i Sverige har bönderna knappt fått in någon halm i år så priserna och tillgången kan nog variera väldigt kraftigt.

En spånbal kostar ca.70 kronor här.

För mig är spån billigare!
Det beror helt klart på var du kan köpa strö där du bor.
Vi hämtar spån på en brädgård.
250L säck ( stor säck rymmer nästan som en bal) kostar 15 kr styck, men då måste man packa själv. Lite bökigt kanske, men man får upp en viss teknik, och en svettig förmiddag någon gång då och då vänjer man sig vid...

Vi har tjock veckobädd, och till att hålla den riktigt ren och fin går det ca 2 säck per box i veckan.
Spånet ligger längre och brinner på gödselplattan eftersom den fylls långsammare så han som hämtar gödseln är faktiskt mer nöjd nu än då vi hade halm.

Halm är billigast för mig. 1 småbal kostar 8 kr. Spånbal kostar 65 kr.
Jag spar hundratals kr i månaden på att ha halm till hästen eftersom hon är mkt stökig i boxen. Det går åt ca 25 balar i månaden. Har jag spånbalar så går det åt ca 15 balar i månaden (1 månad=4 veckor).
Sett att det finns många rundbalar ute, vet inte om de är billigare eller om folk inte vill ha stora rundbalar. Själv kan jag gärna ta rundbal om det var ännu billigare men det är ju förvaringen som det då kan bli svårt med...

Har nån förslag på hur jag kan få kontakt med t.ex olika bönder? Självklart inte namn på bönder eftersom vi inte bor på samma ställe osv, men hur kom ni i kontakt med era leverantörer. Jag har ju inga kontakter just nu.
Eller andra företag som säljer både spån och halm för att jämföra?

Spån är billigare. Jag använder en bal spån i veckan, ca 240:-/månad. Om jag strör med halm använder jag minst en bal om dagen, ofta mer. Jag betalar ca 10:-/bal, vilket blir minst 300:-/månad.

Spån är dessutom lättare att hantera och att lagra.

Beror helt på hanteringen.

Just nu är spån dyrare för oss. För att inköpspriset ligger högre. Vi betalar för container och får lägga vad vi vill i den (gödsel då alltså). Hade vi haft gödselstack hade det varit mycket dyrare med spån, då halmgödsel kostar mindre att bli av med.

Å andra sidan blir det betydligt mindre gödsel med spån, så mycket beror på vilken gödselhantering man har. Och hur hästen är att mocka till. Hos oss går det åt en bal spån/vecka, vi har bädd och mockar bara ut bajset. Till fullblodet (som alltså står på halm och inte klarar av att stå på spån) går det minst 4 balar spån/vecka, han är omöjlig med allt utom halm.

Betalar man för halmen (vi betalar bara för pressningen och hjälpen att få in den på skullen) kan jag tänka mig att det krävs mer räknande på det innan det är helt klart vad som kostar minst.

Vi beställer ett lastbilsflak med sågspån varje höst från ett sågverk i närheten. Vi har två halvblod och det brukar gå åt ca 25 kubik om året. Det betalar vi ca 3500 kronor för (80 kronor kubiken och ca 1500 för frakten). Om det är billigt eller ej har jag inte full koll på men vi tycker det är behändigt och lättarbetat och det känns som om det blir billigare (ca 400 i mån för båda och då använder vi ganska mycket) än att köpa balar med kutterspån styckvis.

Senast ändrad av en moderator:

Halm är absolut billigast. Har köpt kanonfin halm för 10 kr/ bunt. I år blev dock halmen lite sämre och pga attt min shettis har haft problem med hosta går vi över till torv from idag, så det kommer kosta på lite.

*kl*
Finns ingen halm här så jag kör med spån. 45 kr balen, går en bal per 1,5 - 2 veckor.

Halm billigast här med, sedan spån, efter det torv och sedan andra specialiteter. Torv används mycket då det kan köras rakt ut på åkern (och är omtyckt i blomrabatter) och egentligen inte behöver lagras, men dyrt, ja definitivt.

Skulle använda spån om man blev av med det men ingen vill ha det, inte ens efter ett år..

*Åk runt på gårdar i närheten
*Inga bondekontakter som kan känna andra bönder.

Tänk på att halmtillgången är sämre iår pga sämre skördeförhållanden.

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 455
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 483
Senast: Squie
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat