Spån balar!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 344
L

linabergmer

Har nu beslutat mej för att ställa min häst på spån då han äter upp hela boxen...

Finns ju att köpa spån balar på granngården och sånna ställen för 69:- balen..

Vilket jag tycker är ganska dyrt, har hört att man kan köpa större balar än dom som finns på granngården, vet någon vart eller vart man kan köpa små balar billigare?

Tacksam för svar!!

Sv: Spån balar!?

Menar du att han äter upp halmen?
Finns det i såfall något negativt i det? Hungrig kanske?
Grovfoder är väl alltid bra.

Spån kan man ofta köpa från snickerifabriker eller sågverk också.
Vill man ha helt dammfritt finns såna speciella.

Vi har ett lågprisställe här som säljer spånbalar för under 50 kr st.

Det kanske lönar sig att ringa runt och kolla priser?

Visst finns det balar som är mycket billigare, men det beror lite på var du bor. Jag köper pall-vis och de kostar då ca 35:- st

Om det bara är en häst och du betalar 69:-/bal och du använder ca 4 balar per månad (276:-) så är det väl inte så mycket. ;) Om du har 4-5 hästar så börjar det däremot att springa iväg.. :crazy:

Jo men hästen är överviktig, och även fast jag rider varjedag så blir han bara tjockare. Då har jag beslutat mej för att ställa han på spån.

linabergmer skrev:
Jo men hästen är överviktig, och även fast jag rider varjedag så blir han bara tjockare. Då har jag beslutat mej för att ställa han på spån.

Då tycker jag du ska kolla upp den övriga foderstaten först och främst.. :crazy:

Foderstaten är helt korekt uträknad enligt mall.

Men det var ju inte det min fråga var, kan ingen svara på den istället?

Nu blev jag nyfiken, vad menar du med "enligt mall"?

Så som alla säger och som det står överallt om man läser böcker, hemsidor osv.. men åter till frågan!!

Jag köper spån från ett såg/hyvleri och betalar 65 kr/m3 om jag ska ha en hel lastbil (52 m3) annars får jag hämta gratis på släpvagn, säckar ellervad jag vill.
Nuvarande stallägare har tagit bort taket på sin gamla transport så vi fyller det.

Mallarna, tabellerna och kvoterna är dock GENERELLA och utgår mera eller mindre från ett GENOMSNITT. Det är bara som en första hjälp den första uträkningen - därefter bör man inför nästa år fått värden som funkar på sin häst och har då dessa som mål.

Hur ser din häst ut, och hur känns den över revben etc? För mig låter det lite skumt och jag skulle ifrågasätta inte bara foderstatens sammansättning + värden, utan också stimulans i form av hagvistelse etc.

Är hästen verkligen tjock, eller "bara" felnärd? Och är hästen tjock så är det nog mera än halmen som spelar in, får den för mycket mat, eller får den för "högkoncentrerad" näring i form av kraftfoder?

Men visst, spån kan för det behövas. Rekommenderar i så fall dammavskiljt spån, köper du en pall (15 balar) så har de flesta GG lite rabatt.

Jag hade oxå ställt en sån häst på spån om han äter så mkt halm, men som sagt, åter till frågan :devil: : Köp inte på Granngården! DE är definitivt dyrast, iaf av alla ställen jag kikat runt på. Försök köpa pallvis, blir mkt billigare, annars är alla andra ställen billigare än Granngården (vet ju inte vart du bor så kan inte ge förslag på vart annars) vilket de själva medger när jag frågade varför de var så mkt dyrare svarade de att de valt att vända sej till de som köper stora kvantiteter o stamkunder.

ang skrev:
Mallarna, tabellerna och kvoterna är dock GENERELLA och utgår mera eller mindre från ett GENOMSNITT. Det är bara som en första hjälp den första uträkningen - därefter bör man inför nästa år fått värden som funkar på sin häst och har då dessa som mål.

Hur ser din häst ut, och hur känns den över revben etc? För mig låter det lite skumt och jag skulle ifrågasätta inte bara foderstatens sammansättning + värden, utan också stimulans i form av hagvistelse etc.

Är hästen verkligen tjock, eller "bara" felnärd? Och är hästen tjock så är det nog mera än halmen som spelar in, får den för mycket mat, eller får den för "högkoncentrerad" näring i form av kraftfoder?

Men visst, spån kan för det behövas. Rekommenderar i så fall dammavskiljt spån, köper du en pall (15 balar) så har de flesta GG lite rabatt.

Tänkte precis skriva det du skrev, tackar. :D

Cado skrev:
Om det bara är en häst och du betalar 69:-/bal och du använder ca 4 balar per månad (276:-) så är det väl inte så mycket. ;)

en bal i veckan? för mig går det mer, skulle nog säga iaf 2 i veckan. lite beroende på hur grisig hästen är såklart..
jag köper mitt spån hos en gubbe med "foderbua", där kostar de 45/st tror jag. 69 var väldans dyrt..

Ridskolan har pallar med spån, är ca 18 spånbalar i varje och jag stod helt chockad förra veckan och räknade att det var 40 pallar som stod där! Snacka många balar! :eek:

Kan höra vad deras kostar styck!

Det måste väl finnas flera ställen i grannskapet som säljer spånbalar. Ring runt och fråga vad de kostar. Jag köper mina Staben för 55 kr/st. De är ganska dryga om man har rensliga hästar.

*lånar knapp*
Även min häst står på spån av två anledningar:
1 hon är känsig för damm och halm och får extremt mycket slem i halsen och hosta när hon står på halm

2 Hon äter upp precis varenda halmstrå när hon står på halm.

Kan inte folk bara acceptera att det finns hästar som är extremt matglada!
Min pålla har en på pappret korrrekt uträknad foderstat och utöver det fodras det "med ögat" Hon har bra hagar och varierad stimulerande träning, det har tagits fler blodprov på den stackars hästen än de flesta och alla värden är tiptop!. Hon är bara extremt glad i att tugga i sig allt som är ätbart = matvrak.
Vissa individer är förtjusta i halm precis som vissa människor livnär sig på pizza och hamburgare och tycker att det är toppen.

Till trådskaparen - jag tycker att du ska ska efter andra alternativ än granngården. Kolla efter annonser i ridsportbutiker och lokaltidningen. Däremot är jag ytterst tveksam till att själv hämta från snickerier osv då detta spån ofta är extremt dammigt. Men det är en väldigt personlig erfarenhet...
Sist jag kollade skulle en pall med 18 balar kosta 40:- balen inkl moms och det med leverans hem till stallet. Så sök alternativ.
Vet också att det finns lastbilschaffisar som tar ombord pallar med spån om de har plats över och säljer billigt vid sidan av så kolla runt i bekantskapskretsen.
Har du plats kan man också ta emot i kontainer och lösvikt, brukar dock inte vara så populärt om man är inackorderad :devil:

Det var mina tips

Apo
Det var mina tips om var du får tag i biligt spån

Cado skrev:
Visst finns det balar som är mycket billigare, men det beror lite på var du bor. Jag köper pall-vis och de kostar då ca 35:- st

Om det bara är en häst och du betalar 69:-/bal och du använder ca 4 balar per månad (276:-) så är det väl inte så mycket. ;) Om du har 4-5 hästar så börjar det däremot att springa iväg.. :crazy:
Det blir väldans mycket extra onödiga pengar när man betalar över30 kr mer per bal. Räkna med 6 st/mån=180 kr i månaden blir över två tusen om året, o många bäckar små..(o det finns det ju en del när man har hästar :devil: ).. Det känns väldigt onödigt att lägga ut det när det finns massa annat roligare att ha pengarna till, o ffa; VARFÖR gynna de ställen som tar klart överpriser?

Köp inte på granngården! Vet att en del ställen såm säljer hö och halm och kanske övrigt foder även säljer spånbalar billigt. Pallvis är billigare att köpa.

Men det finns även en hel del sågverk som har fint spån som man antingen kan ta gratis (får då själv fylla säckar) eller kanske betala en tia för /säck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 730
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka