Sovrumstemperatur(Spinoff frysa mindre tråden)

Jag sover bäst vintertid när kylan kommer. Jag har sällan någon värme på alls i sovrummet så det är inte ovanligt med temperaturer under 10 grader. :love: Dubbla duntäcken och jag sover som en stock, nackdelen är att det är för kallt för att kunna hålla i en bok eller tidning och läsa en stund innan jag somnar, men det funkar med laptopen för att kolla lite film om jag ligger på sidan och viker den så den står med bara lite stöttning av täcket. :D

Jag har draperi utanför sovrumsdörren och dörren mellan hall och matrum bara en glipa så katterna kan passera om de vill. Varmare i resten av huset och jag brukar elda så det är riktigt varmt i vardagsrum, kök och matrum där jag vistas vaken tid om jag är hemma.

Sommartid blir det ett tunt täcke eller påslakan/lakan beroende på nattemperaturen ute, öppet fönster såklart.

Senast ändrad:
Vi har det nog runt 20 grader skulle jag tro men det är en kompromiss och är egentligen alldeles för varmt för mig. Är van vid att alltid sova med öppet fönster året om. Min sambo är dock väldigt frusen, han sover i pyjamas och vinterduntäcke året om och tycker ändå att vi har det för kallt. Nu bor vi tyvärr på första våningen och dessutom med inglasad balkong rakt utanför sovrummet så dels är jag för rädd för inbrott för att ha öppet fönster och dels ger det inte så mycket pga balkongen. Annars hade det nog blivit slagsmål om fönstret eftersom min sambo är orimligt orolig för att bli förkyld och därför vägrar sova med öppet fönster... Som tur är ligger sovrummet så solen aldrig lyser direkt in så det är oftast rätt svalt.

Det där att man sover bättre när det är svalt tycker jag är en myt. Jag sover aldrig så bra som när det är över +25 grader inne. Jag har en kakelugn i sovrummet som jag gärna eldar massor i på kvällarna. :) Ibland är det upp emot 30 grader i sovrummet, men då är det kanske en aning varmt med täcke, men man slappnar av fint i den värmen och sover bra tycker jag.

Jag föredrar när det är svalt men inte kallt, ca 18 grader. Om man sover hos andra tycker jag ofta att det är alldeles för varmt och sover ofta dåligt pga det.

29 grader + termotäcke :love:

Hur lyckas en värma upp huset till 29 grader i Sverige om det inte är högsommar? (Eller bor du någon helt annanstans?) :D

Hur vet alla hur varmt de har det i sovrummet? :confused: Har man en termometer därinne?

Vi har en sån där ful digital pryl med ute/inne-temp i sovrummet. Toppen att ha när diskussionen kring om det är för kallt eller ej dyker upp framåt höstkanten :angel:

Som resten av huset, dvs 18-20 grader beroende på om vi eldat eller ej. På tok för kallt för mig.

Hur vet alla hur varmt de har det i sovrummet? :confused: Har man en termometer därinne?

Jag har noll aning om hur varmt vi har det. Det är svalt men jag har aldrig kollat upp hur många grader det är.
Jag har en digital termometer i varje rum och utomhus som är kopplat till en App. Jag vill mest hålla koll på temperaturen i sovrummet då jag vet vad som är optimal temp för att jag ska sova bra. Ibland svårt att få till det. Men jag har två ventilationsuttag i fönstren där jag kan variera hur mkt kalluft som kommer in beroende på yttertemp. Så nu på vintern håller jag ganska stadigt 16-17 grader med avslaget element.

Runt 16-17 grader är ok för mig.. gärna svalare än så och ett ordentligt täcke egentligen, men eftersom reptilerna och smågnagarna bor där kan jag inte ha för kallt. ^^
Sover under tunt sommartäcke och med två hundar.

23-24 grader. Dubbla täcken. Sover naken sommartid och med tröja vintertid. Sommartid är balkongdörren öppen för det blir så kvavt annars. Är det för kallt så kan jag inte sova hur mycket jag än har på mej. Måste ha nått lite tyngre över mej åxå annars fryser jag

16-18.C. Vintertid har jag vad "normala" människor nog skulle kalla "sommartäcke" (tunt täcke) och på sommaren bara ett lakan. Sover i bara trosorna och ibland med BH...

Jag är ledsen men jag kan inte sluta tänka på det här. Det är absolut inget illa menat, men jag kan förstå nästan ALLA konstiga sömnpreferenser i den här tråden.... bara inte att sova i BH! :confused: :D
Alltså så snart alla mina fysiska aktiviteter för dagen är avklarade åker den AV! Hemska tingest. XD

Har ca 21 grader i sovrummet och fryser som bara den innan jag värmt upp täcket. Har faktiskt haft nattlinne de senaste veckorna eftersom sambon lagt sig betydligt senare, annars brukar jag värma mig på honom. Han sover typ utan täcke och är asvarm :meh:

Runt 20 grader (elementen är inställda på det). Kan vara svalt men inte kallt. Det skall ju vara behagligt att gå upp ur sängen också. Hade det varit 15 grader så hade jag vägrat att gå upp från den varma goa sängen :crazy:

Jag har termometer i sovrummet, men det är så lustigt med det där... Den termometern brukar visa ca 21 grader. Termometern hos min mor visar detsamma MEN det känns mycket(!) varmare hos min mor. Om jag har på mig lika mycket kläder hos morsan som hemma, då svettas jag. Anpassar jag klädseln efter temperaturen hos morsan, då fryser jag ihjäl hemma.

Någon som vet vad det kan bero på? (Ja, termometrarna visar med största sannolikhet rätt båda två).

Iaf, jag sover med ikeas tjockaste icke-duntäcke, två stora hundar i sängen och har ofta en varm vetekudde på mig när jag somnar också. Efter att jag började ha vetekudden så blev sömnen galet mycket bättre. Den är fantastisk.

Jag är ledsen men jag kan inte sluta tänka på det här. Det är absolut inget illa menat, men jag kan förstå nästan ALLA konstiga sömnpreferenser i den här tråden.... bara inte att sova i BH! :confused: :D
Alltså så snart alla mina fysiska aktiviteter för dagen är avklarade åker den AV! Hemska tingest. XD

Hahaha ja, folk brukar av någon anledning reagera så när jag skriver/säger det.:confused:
Det händer inte så ofta kan tilläggas, bara om jag är för lat för att ta av den av någon anledning alt. om brösten ömmar väldigt mycket. Men ja, det är faktiskt bekvämt! :D
Dock har jag ju G-kupa, så det kan ju möjligen spela in också...

Inte den blekaste om gradantalet men svalt är det, och jag sover med öppet fönster året om. Standardtäcke (fast jag har fått höra att det är tunt) utom på sommaren, då är det bara påslakan + en kylklamp/kyldyna som gäller.

Japp, jag är en kamin när jag sover :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9