Sövd vid operation?

åke

Trådstartare
Är det någon här som har blivit sövd då dom har opererat karpaltunneln?

Jag har nämligen fått höra båda delarna. Vissa har blivit det, vissa inte..

Hur lång tid tar det innan det läker och man kan använda handen igen?
 
Sv: Sövd vid operation?

Jag har inte blivit sövd för karpaltunnelop, eller karpaltunnelopererad överhuvudtaget, men jag söver och/eller bedövar personer för karpaltunnelop med jämna mellanrum.
Jag vet inte riktigt vad din fråga på området är mer än så dock :)
Övriga frågor går utanför min expertis :D
 
Sv: Sövd vid operation?

Jag opererade i april, var vaken under ingreppet men rejält groggy:) Hade absolut inget ont efter operationen, det molade och sved lite där de skurit annars va det helt ok. Räckte med en alvedon som smärtstillande.

Jag började använda handen så fort stygnen va tagna, inget tungt för det gick inte. Hade lite svårt att greppa om saker och absolut noll styrka. Gick till arbetsterapin och fick lite "kramdegar" och träningsprogram.
Nu fungerar handen någorlunda normalt. Är svagare överlag i högerarmen då jag bröt den riktigt fult i februari. Har fortfarande ingen känsel i handflatan eller över ärret och det gör rätt ont att slå i eller skrapa till det. De värsta domningarna försvann direkt. Det "pirrar" i handled och handflata när jag lyfter tungt, typ matkasse. Men det räknar jag med att det försvinner.
Va sjukskriven 4veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Sövd vid operation?

Sambon har gjort båda handlederna. Han blev inte sövd. Tog ca 2 veckor innan han hade kunnat jobba på ett lätt arbete. Nu jobbar han på lager, så han fick 4 veckor sjukskrivning per hand.
 
Sv: Sövd vid operation?

OJ!!

Var iofs ca 10 år sen jag opererades, då blev jag sövd. Sjukskriven 6 veckor av läkaren
 
Sv: Sövd vid operation?

Första handen opererades blodtomt. Den andra skulle också op blodtomt men inne på operation hittade de mina p-stavar och då blev det sövning istället eftersom de tydligen inte kunde lägga tryck vid stavarna.

Jag vet att jag red dressyrträning efter två veckor. Det var inte speciellt krångligt och gjorde inte speciellt ont. Mina natt-värkande armar försvann också ganska omedelbart. Så egentligen hade jag mindre smärtor efter op än innan.

Skulle jag välja vill jag hellre op blodtomt. Sövning är alltid krångligare och jag mår väldigt illa efteråt.

Nu - många år efteråt - är jag glad över operationerna. Jag kan använda händerna utan begränsningar. Det kunde jag inte innan.
 
Sv: Sövd vid operation?

Nu har jag inte opererat just karpaltunneln men flertalet andra operationer och undersökningar som oftast görs i vaket tillstånd men jag får alltid sova.
För allas trevnad är det bäst så..

Men en del är ju gärna vakna och då är väl det bra..
 
Sv: Sövd vid operation?

Överlägset vanligast är lokalbedövning. Väldigt sällan sövning, det ska vara något alldeles speciellt då eftersom det är en sån liten operation.

Läker på 2 veckor, sen beror det på hur tungt jobb man har.
 
Sv: Sövd vid operation?

Jag opererades under lokalbedövning men upplevde situationen som jättejobbig, låg o grät o skakade så inför den andra operationen så sa sköterskan att det är nog bäst att du får något att sova på inför nästa operation. Men jag tyckte det var så obehagligt (psykiskt) att jag avstod den sista operationen, den handen var inte lika allvarliga problem med som med den första.

Jag var sjukskriven två veckor, har ett tungt jobb (lyfter ofta många grisar på jobbet) men jag har som väl är snälla arbetskamrater som ställde upp och gjorde de tyngsta lyften de två första veckorna. Vet inte om reglerna ändrats eller om läkaren egentligen vet vad en djurskötare gör om dagarna. För man bör tydligen bli sjukskriven längre.
 
Sv: Sövd vid operation?

Jag blev opererad för sex-sju år sedan. Det gjordes i lokalbedövning med spruta, tog en kvart.
Gick med gips i fem dagar, började jobba igen sjätte dagen men med något anpassade arbetsuppgifter. Jag har ett jobb som får anses vara fysiskt lätt.

Rida hade jag inga svårigheter med redan på operationsdagen, men det beror på att hästen var snäll och förlåtande och samarbetsvillig i största allmänhet.
Tyngre arbeten kändes OK efter några veckor, men det kändes i hand och handled när jag tog i ordentligt, i ett par månader efter operationen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 722
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 101
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
567
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp