Sova på natten!!

Sv: Sova på natten!!

Wiiieee!

I natt åt hon bara en gång och det var också ENDA gången hon vaknade! har aldrig hänt tidigare =)

Hon somnade vid 20 tiden efter en portion gröt och amning och sen sov hon till 04 och ammades och vaknade sedan kl 07. Kalasbra!

Jag har inga som helst problem med att hon ska få äta lite på natten, men när det blir upp mot sju gånger per natt och dessutom en bebis som härjar runt i sängen i någon timme åt gången, då får det faktiskt vara nog! Jag fortsätter dock gärna att amma henne en gång/natt ett tag till (så länge hon verkar vilja och behöva det), men egentligen tror jag inte att hon behöver det ur näringssynpunkt eftersom hon äter mat med 2,5 timmes mellanrum hela dagarna :D

/Julia

kl

Intressant tråd, men jag undrar: är det inget av era barn som spyr efter maten?

Min plutt (snart 7 v) kan spy alltihop vissa ggr. Nu 2 nätter i rad. Han har sovit 7 tim i sträck, så nu ska vi pröva att begränsa sömnen till 5 timmar å se om det hjälper. Jag vet inte om det kommer för mkt mat på en gång, brösten är ju proppfulla efter så lång tid. jag kan inte liggamma för jag måste ändå gå upp och rapa honom och garanterat spyr han annars i sängen. Jag vill hellre att han spyr på mig eller golvet än i sängen.

kl

Intressant tråd, men jag undrar: är det inget av era barn som spyr efter maten?

Här spyr vi lite vid nästan varje mjölkmål, helt normalt då magmunnen på små spädbarn inte är färdigutvecklat, och håller inte tätt. Rapning ger mindre kräkning men helt kräkfritt blir det sällan. Spelar iofs ingen roll då hon dreglar något enormt så fort hon ser någonting hon vill stoppa i munnen, så jag får ändå byta örngott och kläder x flera/dag.

Mitt barn har spytt ett par ganger i sitt liv, men da har han varit sjuk. Forsta aret kanske han spydde 3 ggr.

*lyckligt lottad*

Freya vad skont att hora! Na naringsmassigt behover hon nog inte vakna alls haha men det ar ju mysigt. Kan halla med om att det ar lattare om de bara somnar om, om de tanker vara vakna och busa mitt i natten ar det mycket storigare... Hoppas det haller i sig!

Så glad för din skull att nätterna blivit bättre :)

Själv har vi haft en jättejobbig natt ( för oss vuxna ), Ella tyckte nog att det var toppen...

Vaknade när jag skulle gå och lägga mig vid 23, sedan vaknade hon till och från fram till 3.30 ( vilket gjorde att jag aldrig somnade ) då vaknade hon rejält och låg och pratade jättehögt ( jag lovar det låter ) i nästan 2 timmar.

Kring 5.30 somnade hon om och sov fram till 8.00, då satte hon igång att tjattra igen ( ska försöka spela in så ni får höra hur illa hon låter :D ).

Huvudvärk från helvettet har jag nu ungefär efter 2½ timmes sömn.

Påtal om spyor, jo Ella spydde ofta när hon var yngre fast det var faktiskt bättre på nätterna då spydde hon inte alls så ofta och mycket.

Lilla damen ar en liten nattsuddare! :D

Jag hade ocksa en halvjobbig natt, Sam vaknade vid 23 och ville att jag skulle lagga mig bredvid honom. Jag forklarade hundra ganger att jag skulle ga ner en stund till och att han skulle sova, sen skulle jag komma upp och lagga mig hos honom. Han blev mest arg och rotade runt i sangen hur lange som helst. Jag var dotrott och tankte precis ga och lagga mig men fick snallt vanta. Till slut somnade han igen och sov halva natten, tills sambon kom hem. Da blev han overlycklig och sa DADDY!!! och sen somnade han igen. Sov vackert till atta i morse!

Ja nattsuddare var namnet, jag ska ta mig 17 spela in om hon kör i gång så ni får höra, hon låter hemskt illa :D

Åh visst är det lite halvdrygt när dom vaknar precis när man själv bara vill stupa i säng och sova ?

Ja, det är skönt! Men det har ju bara varit två nätter än så länge som varit bra, så vi får väl se om det håller i sig eller om det bara är en "tillfällig svacka från Mys sida" :D

Det där med att de vaknar när man ska gå och lägga sig... Ja, det är sååå drygt! Så har vi haft det länge här nu! Ett tag vaknade hon nog en gång i timmen fram tills vi la oss och sen var tredje timme. Nu sover hon iaf nästan alltid till midnatt utan att vakna, vilket är skönt.

Ella är väl snart ett halvår va? Det var ungefär då My började med att hålla igång på nätterna. Hon tjötade och tjötade och tjöt och gapade för full hals och ålade runt och hade sig, och det har hon ju fortsatt med. Det är svårt att veta riktigt vad man ska göra... Vi har försökt allt, upp och gå, amma, buffa på rumpen, ignorera, prata lite med henne, sjunga... ja, allt. Men då hon bestämt sig för att vara vaken, då är hon vaken så länge hon själv vill helt enkelt! Och det går ju inte direkt att sova själv heller, särskilt inte sen när ungen börjar krypa och ställa sig upp för då måste man ju ha koll så att hon inte ramlar ner för sängen eller något sådant! Det låter som att Ella också upptäckt denna roliga nattlek =)

Hoppas att det blir lugnare för er i natt...

Det hoppas jag med.

Nu vet jag några bidragande orsaker till att hon var aktiv i natt så jag hoppas hon sover som hon brukar nu till natten iaf :)

Hon ligger ju i sin säng och är nöjd med det, men hon pratar så förbannat högt att det är omöjligt att sova ;)

Härligt!!! Din tös och min gosse verkar rätt lika varandra på vissa sätt. Även han har alltid velat äta ofta, ofta, ofta.
Ibland får han för sig att ligga vaken på natten...eller helst krypa runt i sängen, böka och stöka. Jag bara vägrar hålla på en massa så ibland sätter jag honom intill mig och där sitter han och tittar ut i mörkret. Han är så trött så han lutar sitt huvud på min mage men vägrar somna. Fasar för att ajg ska behöva gå upp och bära runt på honom!

Tur man har en 3åring som var väääldigt vaken om nätterna och det höll i sig till han blev storebror (var då 2.5). Så man är rätt härdad och samtidigt vet man att det går över nån gång.

Hej hopp! :bump:

Nu har vi testat vår nya taktik några nätter, det fungerar jättebra!!
Liggamma är sååååå bra och otroligt mysigt :)

Vet ni, att inatt sov lilleman från ca 23 till 03, åt och somnade sen om och sov till 07 ungefär!! Det är världsrekord för bra natt det!

Nu vet jag att det säkert kommer gå både bättre och sämre, men om man vet att sånna här nätter är möjliga, så anar man ju ljus i mörkret i alla fall dom nätter det är sämre! :p

Ja men visst är det smidigt att liggamma ;)

Jo jag blir också så glad över såna nätter. Har faktiskt hänt några gånger att han bara ätit nån gång under natten. En natt åt han bara en enda gång och då somnade han kl 19 åt vid 01 och vaknade kl 06. Helt otroligt!

Åh vad skönt att det funkar! Jag älskar också att liggamma, man kan bara ta det lugnt och lyssna på ljuböcker! Och inte är det ett dugg störigt om ungen vill snutta i en halvtimme heller! Jag har ju aldrig fixat att sittamma så jag har liggammat i ett och ett halvt år!

Åh vad skönt att det funkar! Jag älskar också att liggamma, man kan bara ta det lugnt och lyssna på ljuböcker! Och inte är det ett dugg störigt om ungen vill snutta i en halvtimme heller! Jag har ju aldrig fixat att sittamma så jag har liggammat i ett och ett halvt år!

Ja gissa om jag kände mig utvilad imorse? :D

Aah jag förstår plötsligt dom som väljer att amma läänge, som det känns nu kan jag nog också tänka mig att amma ett bra tag till!
Och ja som du säger, nu kan lilleman får snutta och mysa så länge han orkar, det är bara mysigt :love:

Liggamma var det enda som faktiskt var bekvämt för mig och min rygg, då kunde vi mysamma också. Satt jag upp så var det mer åhh hoppas hon ätit klart snart :)

Å sen finns det de som inte kan liggamma utan måste sitta upp hela tiden! Nä jag föredrar liggamningen, då har man ju dessutom en jättebra anledning att vila lite hihi.

Något annat som funkat för mig är att amma med honom sittande i sjalen, för då är han mer rakt på. Bara släppte ner sjalen till det yttersta och attachade. Praktiskt om man inte kan ligga ner :D

Det senare funkar i Manducan också när de blivit lite stadigare, men man har betydligt bättre insynsskydd i sjalen.

Ja jag var tacksam för att liggamning fungerade, det var super för min knasiga rygg. Nu kunde jag inte amma så länge som jag hade velat av andra skäl men ändå.

Alltså Ella tog bröstet hur jag en serverade, hon hade bra tag och sådär men för min skull så ammades hon liggande :)

åååhhh vad skönt det var att läsa den här tråden! Min son är 6 månader och jag har ett bra tag väntat på att han ska börja sova längre på natten. Nu när jag gick upp kände jag mig less och trött på att vakna hela tiden, men efter att ha läst om era barn så känns det bättre. Det är så skööönt att veta att han är helt normal och att det är fler som har barn som inte sover länge i sträck.

Kan bidra med ett tips. Mjölka ur dagen innan och ge pappan i uppgift att ta hand om bebisen första delen av natten. Har du svårt att mjölka ur går det bra med tillägg istället.
Amma på kvällen tills bebisen somnar. Gå och lägg dig. Sov gott genom första matningstillfället och ta över till det andra.

Hos oss ser nätterna ut så här: Bebis somnar vid 20-tiden. Han sover i vardagsrummet. Jag går och lägger mig vid 21 för det mesta. Pappan är uppe och spelar datorspel tills bebis vill ha mat typ vid 12-01. Jag sover:angel:Pappan går och lägger sig med bebis i vårt extrarum.Jag sover:angel: Bebis vaknar vid 03, pappan kommer in till mig i sovrummet med honom och jag tar över resten av natten. Han brukar sova till 05 ungefär, ammas ibalnd då somnar ibland om utan mat. Sen sover han till 7 sådär..

Han sover alltså cirka två timmar i taget.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025