Sova på natten!!

Sv: Sova på natten!!

Håller med! Hade det inte varit för att vi samsover hade jag nog dött vid det här laget :D

Samsovningen gör ju uppvaken för amning så himla enkelt, så även om man blir avbruten i sömnen och det givetvis gör att man i längden känner sig rätt trött, så är det oändligt mycket enklare än att hålla på att lyfta ur och i bebisen ur sängen och amma sittandes! Dessutom är det ganska mysigt, även om man som flera skrivit blir rätt så stel i kroppen efter ett tag... men också det går ju över! Man får unna sig lite massage då och då =)

//Julia

Men efter ett tag är man ju så van och bebisen hittar själv så man vaknar knappt. Nä jag kan absolut inte klaga på sömnbrist över huvud taget! Och mysigt, ja det är bara förnamnet. Jag älskar att samsova och att amma också för den delen! :bump:

En annan fördel tycker jag är att det är enkelt att kolla temperaturen på bebisen. Annars skulle jag alltid på och känna och klämma och se att han inte var för kall eller för varm. Ja, de två veckor vi inte samsov dvs :D

Ja samsovning är verkligen mysigt, att jag inte kommit på det förut :) Min nya tanke är nu att vi gör så att han får sova första passet i vaggan, bara för att han är så duktig och faktiskt sover så bra där :) Sen när han vaknar får han komma över till oss, så får han stanna där resten av natten! Mysigt :love:
Vi ska nog få ordning på det här tillslut ;)

Lupino: Jamen såklart, varför tänkte jag inte på det? Liggamma är ju inget som enbart kan göras nattetid ;) Det tror jag kommer fungera jättebra!

Så gjorde vi också (under den tid Elias faktiskt ville ligga i spjälsängen, det vill han inte längre) och det gick jättebra. Vid första matningen lyfte pappan över honom till sängen och sedan fick han stanna.

Samsovning underlättar enormt... förutsatt att alla kan sova så.

Ja grejjen är att det faktiskt brukar ordna sig till slut. Barnen brukar vilja sova i egen säng och de brukar sova hela nätter så småningom. Vissa förr och andra senare. Huvudsaken är att ni hittar något som funkar för er familj!

Ja grejjen är att det faktiskt brukar ordna sig till slut. Barnen brukar vilja sova i egen säng och de brukar sova hela nätter så småningom. Vissa förr och andra senare. Huvudsaken är att ni hittar något som funkar för er familj!

Vad skönt med folk som säger så - Ludde, snart 11 mån, sover ju med oss o ammas fortfarande .3 ggr per natt (en period sov han hela nätter, men det har han lagt ner), o jag har inga bekymmer med det. Det kan dock omgivningen ha. "Han måste ju LÄRA sig att sova själv!!"". Som om han skulle vilja ligge o snutta på morsans tuttar när han börjar gymnasiet eller!? Tror inte det va ;)...

Senast ändrad:

Gillar dina inlägg!

Ja alltså samsovning är perfekt! Det + att amma gör nätterna rätt okej trots att lilleman vaknar ofta. Kan inte klaga på sömnbrist egentligen.

Nu var min sambo iväg några dygn nu i veckan. Varje kväll när jag la mig hämtade jag Emil (3 år) och la på pappas plats i sängen sen flyttade jag över Alex när hans första amning var dags. Sååå mysigt!

Hihi jag ammade 3 ggr per natt tills Sam var 18 månader, och hade nog fortsatt om jag inte varit gravid igen. Nu gick det ju jättebra och alla är glada och nöjda men jag hoppas han inte vill ha egen säng på länge än :D

taccotad tack! Vad mysigt det låter med två, snart har jag också det! Är lite orolig för hur det ska funka att samsova med dem, min sambo jobbar ju 5 nätter i veckan. Men det får jag skapa en egen tråd om när det närmar sig!

Låter som helt normalt sovmönster för en bebis!
Mina har sovit 1-4 timmar i sträck på natten, och ammat när de vaknat. Vissa nätter har det blivit en amning, andra nätter har det blivit typ 8 amningar..

+Vindvissla, taccotad och ako:

Det är verkligen mysigt med samsovning! Jag är frälst :) Så mysigt inatt, att bara hiva över lilleman till oss och ligga och mysa hela familjen!
Bara ett problem...han vill bara ha lite mat när han vaknar på natten, knappt ett halvt bröst (haha låter ju rätt knäppt, men ni fattar va? ;) ) så jag måste upp och pumpa lite ändå, för att inte få stockning...men det blir väl bättre det med!

Och såklart så löser det sig tids nog, med att sova i egen säng! Det tror jag inte alls blir något problem..citerar ako där, "Som om han skulle vilja ligge o snutta på morsans tuttar när han börjar gymnasiet eller!? Tror inte det va ..."

jo så gör alex också. äter pyttepyttelite vid varje amningstillfälle på natten. Önskar ibland atthan åt liite mer så han är mätt lite längre. Men jag kan ju alltid gå upp och göra välling...men det orkar jag inte. Väljer hellre att amma några gånger på natten än att behöva gå upp ett par gånger och göra välling.

Men varför krångla till det med att gå upp då?

Ha en flaska vid sängen och en termos med lagom tempererat vatten och en pulverdoserare, vakna och i med vatten i flaskan --> pulver --> skaka och ge :D

Jag som givit ersättning länge skulle gå på knäna om jag tvingades kliva upp och göra iordning en flaska varje gång E har varit hungrig på nätterna, nu äter hon bara en gång/natt.

jo men det är så jag har det! men jag är för bekväm ändå...hihi...enklast att bara dra över han i min säng, kan jag göra liggandes. sen hittar han rätt själv och jag sover vidare. ska jag göra välling måste jag ju sätta mig upp, titta när jag häller i vatten i flaskan, skruvapå, skaka och sen läggamig... näää, sånt är överkurs för mig på natten! ;)

jag vet, jag är extremt lat nattetid.

Men varför krångla till det med att gå upp då?

Ha en flaska vid sängen och en termos med lagom tempererat vatten och en pulverdoserare, vakna och i med vatten i flaskan --> pulver --> skaka och ge :D

Jag som givit ersättning länge skulle gå på knäna om jag tvingades kliva upp och göra iordning en flaska varje gång E har varit hungrig på nätterna, nu äter hon bara en gång/natt.

Eller hur! Sådär har jag gjort hela tiden, galet skönt :D Senaste nätterna har Elias sovit utan matning i 11 timmar, wuhu!

Du skrev gå upp = gå upp ur sängen för mig ;)

Hehe jag behöver inte ens sätta mig upp och eftersom E dricker ersättning som har olika temp ( kall/ljummen/varm ) så skippar vi termosen nu mer och har förberett flaskorna redan innan :)

Men visst det är lite mer meckel än att amma det håller jag med om, men om det får honom att äta färre ggr nattetid så får du ju mer ihållande sömn iaf :p

jo jag vet...hihi! nä jag försöker vissa nätter att göra välling de två första matningarna menhar tyvärr inte märkt nån superstor skillnad mot att amma. sen ska jag inte klaga, vissa nätter ammar han bara 1-2 ggr och andra nätter fler ggr.

KL

Inatt ammade jag bara My en gång! Det har aldrig hänt tidigare :D

Hon somnade vid 21 (en timme senare än vad hon brukar)
Vaknade 01:10 och ammades
Vaknade 04:30 och bars runt tills hon somnade (ca 5 min)
Vaknade 06 och bars runt tills hon somnade (ca 10min)
Vaknade 06:30 och ammades och sov sen till 07:30

Även om det var många uppvak, eller ja, det är som det brukar vara, så kändes det lite speciellt att bara amma vid 01 på natten. Om vi fortsätter såhär så kanske hon vänjer sig vid att sova längre och mer oavbrutet. Hon var inte alls ledsen när hon bars runt vid 04, men vid 06 var hon hysteriskt ledsen de första två-tre min, så jag höll precis på att ge upp, men då slutade hon och började knorra som hon alltid gör innan hon somnar. Men det skar lite i mammahjärtat faktiskt...

Jag förstår inte varför hon håller på och vaknar så mycket. Visst, hon är säkert i en "fas", men i så fall har hon varit i den i två-tre månader nu! Gahh! Hon sover aldrig mer än 2 timmar under dagen, oftast bara 1,5 mer får jag henne inte till att sova, så det är iaf knappast så att hon sover för mycket på dagtid. Det jobbigaste är egentligen att vi inte får henne till att somna om i sängen när hon vaknar, det har ju tidigare bara gått att amma och så somnar hon, men så är det inte längre utan nu ska det upp och krypas i sängen så fort hon vaknar. Hon är så pigg och levnadsglad den lilla tjejen :love:
//Julia

Det kommer ändra sig när hon är 15 ungefär :D

Skönt att hon bara ammades en gång inatt! Fast jag kan förstå att de vaknar och vill snutta lite, för Sam krävdes det drygt 3 dl välling innan han sov hela natten, och jag kan lova att det inte kom några 3 dl ur mina tits :D Han ratade vällingen så länge jag ammade. Svårt dilemma det där, men stressa inte om du inte känner att du själv vill. Sova lär hon sig ändå så småningom.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025