Sova på natten!!

Tillit

Trådstartare
Min fina Emil har nu blivit 11 veckor, och det går bra fint med honom!
Han är go' och glad, och blir bara sötare för var dag som går :love:

Men..han sover väldigt korta stunder på natten!
Rekordet är 6 timmar i sträck, det har hänt en gång.
Vanligtvis sover han 3-4 timmar när man lägger honom för natten vid 21-22 tiden, och vaknar sedan med 2 timmars mellanrum fram till vi går upp vid 8-9 på morgonen.
Som tur är så vill han bara äta då när han vaknar på natten, och somnar om och sover vidare sen.
Men ändå, min kropp och jag skriker efter längre sammanhängande sömn...

Och egentligen har jag väl inget att klaga på, så bra som det går i övrigt, så "enkel" som han är för det mesta och han är ju frisk och kry vilket ju är det allra viktigaste!

Men det jag egentligen ville fråga om med den här tråden var, hur sov/er era små 2-3 månaders?

Har ni något tips eller så på hur man kan förlänga sovstunderna?

Eller ska man helt enkelt vara glad att det är så pass bra som det är och se fram emot att han en vacker dag faktiskt kommer sova hela nätter?

Tilläggas ska ju att pappa hjälper till så gott han kan, men det är ju jag som har maten så därför tar jag nätterna..på helgerna när han inte jobbar så brukar han ta Emil på morgonen när han vaknar, så kan jag sova några timmar till då.

Ja, det jag mest behövde var nog att skriva av mig...:)

Sv: Sova på natten!!

Det går upp o ner det där, han kommer börja sova mer sen - var glad att han somnar om efter maten :)

Det är bara stå ut :D Han är ju så liten än så länge, Elias har börjat sova mycket längre stunder sen jag slutade amma. Innan var det 2-3 timmar mellan som du har.

Jag tror att det är rätt vanligt att små bebisar sover så där, han är ju så liten ännu och det kommer att bli bättre så småningom (och säkert sämre också!).

När My var så liten så la vi henne vid 22 tiden tror jag, och sen sov hon och vaknade med 3-4 timmars mellanrum hela natten. Men hon vaknade då bara för att äta precis som Emil gör och sen somnade hon om. Jag tyckte inte alls att det var speciellt jobbigt eftersom hon åt så snabbt och vi samsov så jag behövde inte gå upp eller så.

Nu är My snart 8 månader och hon sover så här:

Somnar vid 20:00.
Vaknar vid midnatt och ammas, somnar om direkt.
Vaknar vid 03 och då får vi oftast bära runt henne en stund innan hon somnar igen (ammas inte).
Vaknar vid 05 och ammas, somnar om ibland och ibland får vi gå runt med henne eller buffa på henne ett tag i sängen (fungerar lite olika).
Vaknar 06:50 och vill då gå upp (fast vi brukar ligga kvar och mysa ett tag).

Så jag har det också rätt kämpigt med sömnen just nu och längtar nästan tillbaka till den första tiden då hon alltid bara somnade om vid bröstet!!

Men som Lambo sa, det går upp och ner. Sov mer på dagen om du kan och försök att få sovmorgon varje helg! Rätt som det är så är han stor och man vet inte vart tiden tagit vägen, jag lovar!

//Julia

Det är bara att vara glad att det är så pass bra som det är. :D
Vissa barn sover hela nätter från början, för andra dröjer det några år.
Jag tror att man får gilla läget oavsett vilket och inte planera så mycket.
Det är jobbigt att inte få sammanhängande sömn, men på något vis fixar man det också. Idun ammade dygnet runt tills hon var ungefär ett år, men det funkade det också. Sedan fortsatte hon att dricka en flaska välling mitt i natten i drygt ett halvår till, men nu sover hon i allmänhet från 20-21 till 6-7 på morgonen.

Som övriga har sagt så är det tyvärr vanligt att de sover så upphackat. Men man blir totalt slut av det. Jättebra att du iallafall får sova ut lite på helgerna iallafall! Kan inte pappan ta honom någon timme på vardagsmorgnarna med, innan han går till jobbet? Vi gjorde så ett par månader och det var en livräddare.
För att muntra upp dig kan jag berätta att min femmånaders för första gången sov från halv nio till strax innan fem inatt! Snart är ni där med! :bump:

Tror nog Sebastian sov 2-4 timmar i stötenom nätterna när han var 2-3 månader. Däremellan åt han.

Nu blir han 7 månader i nästa vecka och sover med lite tur från 20-21 till 3-5 men ofta vaknar han fortfarande vid 24-02. Dock har jag börjat "dra in på" maten vid det tidiga uppvaknandet. Oftast går det att söva om honom men det är inte alla nätter man orkar så ibland får han amma då ändå... .:)

Hej!

Martin har från det han föddes sovit ganska bra.
Från början när han var riktigt liten lade han sig för natten samtidigt som oss runt 22 tiden. Vaknade runt 02 för att ammas, somnade direkt för att sedan vakna runt 06 för att ammas, somnade om igen för att sedan vakna runt 09 för att då gå upp.
Nu, som 4 månaders, somnar han runt 20 tiden på kvällen, läggs då i sin spjälsäng med babyvakten, så att jag och min sambo kan få lite egentid. Vaknar runt 02 för att få en flaska ersättning, blir då oftast jättepigg:crazy:
så det tar minst 45 minuter innan han somnar om igen (inatt tog det 2 timmar). Sover sen till ca 06 och vill då gå upp.
Fast efter han ätit frukostflaskan och jag ätit frukost blir han snabbt trött igen. Somnar oftast om efter ca 1-2 timmar och sover då kanske 2 timmar igen :)

Första 5 månaderna sov Alex ungefär i tvåtimmarspass, vaknade ibland ännu oftare. Ammade på några få minuter, somnade om. Var ändå rätt enkelt då vi samsov.
Numera får han välling vid 22 ungefär, sover oftast hela tre timmar därefter. Sen om jag har tur sover han tre timmar efter amningen. Men oftast är det varannan timme resten av natten. Numera kan han dessutom ligga vaken en stund och snacka och krypa runt. Vissa nätter har jag gett välling när han vaknat och då sover han något längre.

Jag tror man ska vara glad så länge de somnar om efter maten. Värre är det när man ska behöva upp och gå en massa... hyyy...gillar inte vakna nätter

Till alla:

Tack för alla era svar! :)

Ja jag är oerhört tacksam att han äter och sen somnar om, att gå upp och traska mitt i natten är ingen hit kan jag tänka mig...det är ju bara det att man aldrig blir riktigt utsövd när man blir väckt så ofta, även om det bara är för att mata. Men vad sjutton, jag ska inte klaga! ;)
Vi har Emils vagga bredvid sängen, så jag plockar bara upp honom, matar och stoppar tillbaks honom - om jag orkar! Ibland, och alltid framåt morgonen, liggammar jag och så somnar vi så..

(Något jag funderat på ang. att ligga och amma, hur gör ni för att byta sida? Flyttar ni barnet, eller er själva?)

Att pappan får ta en liten stund på vardagsmorgnarna är faktiskt ingen dum ide', imorse tog han honom en liten stund bara och det var helt underbart att bara få en liten halvtimme att slappna av på!
Ska kanske göra det till en mer återkommande rutin..:)

Sova på dagen fungerar ibland, ibland inte..lilleman vill helst sova i famnen då, och helst ska man vara i rörelse också ;) Bärsjalen är jättebra! Vagnen fungerar det med, i rörelse! Haha han har krav minsann lilla herrn!
Men vi jobbar på att han ska kunna sova själv, men jag är ju glad så länge han vill sova själv under natten åtminstone..
Som du skriver Freyja, så har han sovit första månaden/veckorna på någon av oss föräldrar, även på natten.
På BB gick alla nyblivna runt med sina bebbar i dom här plast-baljorna på hjul man får där, vår lilla kille vägrade ligga där, bara mamma och pappa dög! :D
Men det är ju mysigt det med, snart är han väl så stor att man inte får ta i honom ens, för det är piiinsamt ;) Så man får passa på!

Vår lilla rutin kring nätter, morgnar, ammande och sånt är såhär:
Numera försöker jag sitta och amma på natten så jag kan lägga tillbaka honom i sin säng. Han flänger runt så mkt i sängen så jag ligger i vägen och han blir störd. Men ibland liggammar jag. Första tiden ammade jag ena sidan, lyfte över honom och ammade på andra. Numera ligger han enbart på min högra sida och jag hänger över lite extra när han ska amma från det vänstra bröstet. Funkar kanonbra!

Pappan tar barnen varje morgon! Helt otroligt underbart att höra hur dom går upp, jag kan dra täcket över huvudet och sova en liten stund till.

Jag förstår absolut att du är trött. Det är jag med! Sen pratar man med bekanta vars barn äter EN gång/natt och dom är sååå trötta. Då blir jag lite smått avundsjuk och irriterad.

Numera ger vi ju välling när vi lägger oss, var sig han är vakeneller ej. Är jätteskönt för om jag vill kan jag lägga mig redan vid 20-21 och sova ungefär fram till 01. Då har sambon hunnit ge en flaska välling när han lagt sig. Jag ville dock vänta ett tag med att börja ge med flaska men nu är han 6 månader och blir tyvärr inte särskilt mätt av att enbart amma på natten.

Han har ett fullständigt normalt sömnmönster, tyvärr fås vi ju ofta att tro att det inte är så. Att det normala är att de sover mer eller mindre från att de har nattats till att man kliver upp på morgonen, men så är det inte. Det vanligaste ända upp till 2 års ålder är några uppvaknanden per natt. Den medicinska definitionen av sova hela natten när det gäller så små barn är 5 timmars sammanhängande sömn.

När de är så små är det inte så mycket man kan göra för att förlänga sömnpassen. Man vänjer in dem i någon slags rutin, ser till att de är mätta och trötta när de läggs.

När det gäller byta sida när man ammar. Jag behöver inte vända på mig eller lägga bebisen på andra sidan. Han kommer åt båda brösten från sin sida. När bröstet som är överst (och längst ifrån honom) ska användas lutar jag mig bara lite mer åt hans håll så går det bra. Jag ligger alltså på sidan.

Ja det är väl inte så ovanligt kanske, det är bara det att jag mest bara hört/läst om barn som verkar sova som små stockar hela nätterna, och började fundera lite..men jag förstår ju att det är som det ska, nu när jag tänker efter.
Har väl bara råkat hamna mitt i bland små sjusovare jag ;)

+ taccotad: Smart att bara luta sig lite mer över, att jag inte tänkt på det :) Så slipper man krångla och flytta och greja...Ska jag testa inatt! :bow:

jag kan berätta att ALLA mina kompisars barn har sovit hela nätter från de att de var ca 3-4 veckor gamla. HEla nätter menar dom typ 12 timmar i sträck. Dom säger även att barnen ALDRIG vaknar på natten. Jag har valt att inte tro på detta för då hade jag blivit knäpp... Min 3åring var vaken om nätterna till han var 2.5. Han åt inte men var vaken.

dessutom måste jag säga att min 6månaders somnade vid 19 ikväll och jag harnog varit där inne 5 gånger redan...han har inte varit hungrig men han skrikit, tappat nappen, behövt lite kroppskontakt. Jag är glad så länge jag slipper vara uppe och springa om nätterna.

Ååh det kan jag tänka mig är precis vad man vill höra när man själv sitter där med ögonlocken halvvägs ner på kinderna :p
12 timmar är ju förbaskat länge! Men jag tänker så här, jag skulle ju hur som helst inte byta min lille natt-vakna kille mot alla sovande ungar i hela världen :)

Jag fick mitt andra barn för drygt 8 veckor sedan. Min äldsta är 2,5.

Denna gången har gudarna gett mig ett barn som sovar bra på natten - 2 vakningar per natt (hittills i alla fall, säkert blir jag straffad direkt för att jag skriver detta! :laugh:). Min äldsta har dock vaknat jättemycket (en standardnatt var väl ca 7ggr, men det kunde vara många fler gånger också) och hon sover fortfarande oroligt.

Som lite erfaren säger jag: gör det så enkelt för er som möjligt. Jag höll också på att flytta över till egen säng (precis bredvid min säng) i säkert 1 år. Sen ordnade jag så vi kunde samsova och även om inte vakningstillfällena blev färre så blev de mindre jobbiga då man kan somna om redan när barnet ammas och inte vakna till helt heller!

Deppa inte ihop av att lyssna på alla som berättar hur de "LÄRT" sitt barn sova. Barn är olika (det optimala exemplet på detta är folk som fått tvillingar där det ena barnet är en sjusovare och det andra bara vaknar och vaknar...).
Sen har jag lärt mig att definitionen på vad folk menar med att sova hela natten är så olika. Vissa uttrycker sig så även om de varit upp X antal gånger och stoppat i nappen/ammat/vaggat, de menar att sova hela natten gör barn som inte vaknar till och vill upp och leka typ. Dvs enligt deras definition skulle även ditt barn klassas att sova hela natten.

Jag skulle vilja säga att det kommer bli bättre med tiden (antagligen med bakslag på vägen), men bli inte besviken om det dröjer - ta en dag i taget! Hade någon sagt till mig att jag forfarande skulle väckas av min dotter 3-4 ggr/natt efter 2 år så hade jag dött! Men det gick eftersom vi tog en dag i sänder.

Jag läste på om så många metoder och funderade. Försökte få dottern att somna av sig självt, matade på så gott jag kunde inför nätterna. Otroligt stressande. Med tiden insåg jag att hon helt enkelt är sån. Vissa kvällar hade hon ätit enorma mängder mat t.ex men inte blev det någon skillnad på sömnen för det...

Det bästa tipset är ju att sova på dagen, men läser att ditt barn gärna vill vara i rörelse och då blir det svårt. Kanske han ändå accepterar att liggammas och ligga bredvid dig?

Lycka till!

Ja jag kan säga att vilken stor skillnad jag gjorde med ettan och tvåan. Storebror ammades sittandes i sängen varje natt. Krånglade och bökade och la tillbaka honom. Han vaknade och det började om igen.
Nu med lillebror sov han intill mig redan från början eftersom vi märkte att han ändå åt så ofta som han gjorde. Kan lätt säga att jag är mkt mindre trött nu jämfört med hur trött jag var med första. Men nu har jag kunnat vara liggandes under täcket hela tiden, kunnat somna om samtidigt som han ammade och även om ryggen varit stel då jag legat i samma position flera timmar i sträck så ä rdet värt det för jag har fått sova!

Jag tror din bebbe soverganska så bra. Det är fullkomligt normalt att så små barn vaknar och vill äta och ha närhet ofta :).

Tyvärr låter det du beskriver som en relativt normal natt för en såpass liten bebis. Att de vaknar och äter med 2-3h mellanrum är helt normalt.

Så höll min lilljänta på fram till 2-3 mån, sen utökade hon själv intervallen till 4h både dag och natt. Längtar så :love: efter den dagen då hon kommer att sova HELA natten igenom... men det lär nog dröja ett bra tag till :crazy:

Det Är tungt att vakna såpass ofta nätterna igenom och man får passa på och fylla på med sömnen på dagtid när bebben sover, följa dess rytm.

Men det blir bättre!!!
(har jag hört :o)

(Något jag funderat på ang. att ligga och amma, hur gör ni för att byta sida? Flyttar ni barnet, eller er själva?)

Jag klarade inte att ligga på samma sida hela natten, kändes som om jag skulle få liggsår på höften då :D

Jag grabbade tag i barnet och rullade det över mig. Eller jag rullade över med barnet på mig liksom. (eh någon som fattar?) Det kan man göra så länge de inte är för tunga. Det är så jobbigt att sätta sig upp på natten och flytta på barnet :D

Utan samsovningen hade jag nog varit ett levande lik, jag klarar inte av att leva utan sömn. Uppvaken varade bara typ tio sekunder för mig. Rulla - trycka in tutten - somna. Superbra!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025