Sova med öppet fönster

Catsu

Trådstartare
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:
 
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:
Nu bor jag ju inte i lägenhet utan i hus på landet men, ja, vi sover med sovrumsfönstret en liten bit öppet.
 
Nu bor jag ju inte i lägenhet utan i hus på landet men, ja, vi sover med sovrumsfönstret en liten bit öppet.
På landet känner jag är lite annorlunda. Där hade jag också haft öppet. Helt ologiskt men det känns säkrare på landet :D
Lägenheten ligger i en småstad.
 
Jag bodde på markplan i typ 5 år när jag var lite yngre. Jag hade aldrig haft fönstret öppet varesig nattetid eller dagtid - men jag bodde också i en problematisk förort. Hade alltid stängt och persienner nere eftersom äldre gubbar och yngre pundare både gillade att knacka på fönstret, prata genom vädringsluckan med mig (den kunde jag iofs ha öppen, även om någon en gång petade in någon form av bräntpapper i den) eller stå och titta in.

Hade jag bott på ett mer trevligt ställe hade jag nog tvekat på öppet fönster iom mina tidigare erfarenheter, men hade det varit riktigt illa med värmen hade jag gjort ett försök. Kanske sett om jag kunde sätta upp något i likhet med säkerhetskedja så att det inte går att klättra in eller sticka in typ en arm.
 
Jag monterade ett säkerhets lås på fönstret.
Sånt som sitter på dörrar kedja eller bygel
1722494722235.png
 
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:
Ja, men fönstret är ganska smalt och mot trädgården.

Grannen på bottenvåningen när jag bodde i läghenhet hade ett stort fönster på precis markplanshöjd, kliva in i nivå. Hon hade galler :) fint galler, på utsidan och fönstret öppet.

Hade hyresvärd så hyresvärden hade nog satt dit.

En släkting i Frankrike hade det bästa jag någonsin sett. Rummet på markplan där jag sov hade hela väggen i skjutglasdörrar, hela, på utsidan fanns vinklade metallameller att dra över. Så man kunde ha hela väggen öppen mot trädgården och metallameller lätt uppställda. Skugga och luft! och tryggt. (ett hotell jag bodde på i Frankrike hade likadant.)
 
Har haft fönstret lite öppet på markplan centralt. Men det beror ju mkt på vad det är för område samt typ av fönster. Stor skillnad mellan olika fönster hur de öppnas och då också om de kan öppnas mer utifrån eller inte.
 
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:
Jag hade aldrig fönstret öppet i de två lägenheter på markplan jag bott i. Hade nog haft det (och hade ibland) om sovrummet legat inåt gården, men båda låg ut mot gatan. Trevliga områden bägge två. Vill knappt ha öppet nu när vi bor längre upp, men så man rent teoretiskt skulle kunna klättra på ett räcke och nå fönstret 🙈. Men jag är lätt nojig och när min sambo är hemma har vi fönstret öppet. Även om han sannolikt inte skulle kunna övermanna någon som ville göra inbrott 😂 däremot blir det ju oftast mindre varmt längst ner, och har man förtäckt och vädrar under dagen så kan man ju hålla ner temperaturen. Både jag och min sambo bodde tex i landshövdingehus (googla om du inte är göteborgare) och det var betydligt trevligare temperatur i min sommartid med förtäckt och vädring på dagen än i hand på mellanplan trots öppet fönster. Solen låg på ganska lika (men så bodde jag ju i ”stenvåningen” också, vilket såklart spelar in).
 
Jag har mina fönster öppna dygnet runt, året runt typ. Bor på markplan. :) Men dels är det ett rätt stillsamt kvarter och grannar har koll, dels är mina fönster sådana där stora med ett mindre fönster ovanför och det är det mindre fönstret som alltid är öppet. Även om det sett annorlunda ut hade jag inte kunnat leva utan öppna fönster så jag hade eventuellt installerat små säkerhetslås. Om inte annat för djurens skull.
Gardinerna är dock alltid fördragna, jag gillar inte att folk kan se in.
 
Gud ja. Helt öppna (90 grader är max) inåt och så hänger jag gardinen för. Funkar inte om det blåser för mycket bara. Hyresvärden har inte kunnat fixa någon spärr men det är nästan 30 grader i flera månader så inte kan det vara stängt liksom. Har stora fönster så i princip kan man kliva in från gatan men jag brukar ha min bil parkerad utanför så folk promenerar iaf runt den och inte på en armlängds avstånd förbi.
 
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:
Det hade inte jag vågat, här omkring är ändå ett lugnt område men det är ändå mycket inbrott under sommartider iallafall så näe, jag hade inte vågat.
 
Bodde i Östberga (en no go zon ett tag enligt polisen, enligt mej definitivt inte så farligt som de fått det att låta :P )
Vi har "kipp drea" (Stavning ? ) dvs man kan öppna fönstret så det är öppet i överkant, tippat inåt. Hade den inglasade balkongen öppen vad gäller balkongdörren och sen tippat sovrumsfönstret som låg inne i balkongen.
Även badrumsfönstret på framsidan som var av det långsmala stuket var alltid öppet i tippat läge så det blev korsdrag.

Har aldrig oroat mej för något. har alltid haft "öppna fönster" dvs inga persienner eller gardiner för mina fönster. Utan alla har om de "velat" kunna se in i lägenheten, men iom uteplatser framför så kollar alla mer på blommor mm än in igenom fönstrena ..
 
Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger på 🥵.
Ni som bor på markplan vågar ni ha fönstret öppet i sovrummet på nätterna?
Känner mig tveksam för tänk om någon sliter upp fönstret när jag sover :nailbiting:

Vi bor centralt i småstad en halvtrappa upp (mer åt markplan på vår sida av fastigheten) och har alltid alla fönster på glänt nattetid. Har inga fönster ut mot gatan men innergården är rätt öppen och många är vana att gena genom den till fots. Tidigare var det vanliga 50-talsfönster med gångjärn på långsidorna, öppet fönster hölls fast med enkel hasp. Nu har de bytts till vridfönster med ett smalt vädringsläge i nederkanten och jag saknar att inte kunna ställa upp dem mera. Är alltså noll bekymrad :D

Var mer orolig för inbrott när vi hyrde en liten gård på landet i Skåne.
 
Jag vågade inte, hade ett vädringsfönster i köket som blev min räddning. Bodde mot en gård med buskar utanför sovrumsfönstret.
 
Persienner och mörkläggningsgardiner för hela tiden så blir det inte så varmt.
Mitt hus har dubbla fönster, ett stort och ett smalt så jag hade haft öppet även om jag bott på botten, går inte att ta sig in genom det smala om man inte är en katt 😄
 
Tyvärr är det stort sidohängt fönster i kliv-in höjd :meh:. Positivt är att det är mot innergården
Jag ska titta på någon form av spärr så jag kan ha öppet sommartid.
Tack för all input :up:
 
Jag har något högre än markplan, men en längre person kan absolut nå att sträcka in handen vid mitt sovrum. Har fönstret öppet när jag är hemma och på glänt när jag sover. Stänger bara helt om ingen ska vara hemma på ett tag. Har massa stora växter i fönstret så det skulle ställa till med en rejäl smäll om man skulle knäcka fönsterspärren och försöka trycka upp det inåt.

Har funderat på att skaffa galler att sätta i själva öppningen så att jag kan ha det mer öppet på natten också, när det är som varmast vill jag ju inte ha öppet på dagen. Tänker att något väldigt enkelt som tex en nätspaljé i passande storlek gör att det tar längre tid att fippla utanför fönstret och gör att man kanske drar sig för att testa.

Bor centralt och rätt lugnt, mycket källarinbrott men har aldrig hört om lägenhetsinbrott faktiskt. Tror dessutom att min lägenhet har fördel av att dörren syns så fort man går in genom porten, så det är inte arbetsro att bära ut grejer... :confused:

Har tunn gardin för, och som sagt stora och slingrande växter. Upplever att insynen är jobbigare än risken för inbrott, och just växterna gör mycket för att få bort insyn utan att blockera allt för mycket ljus. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 192
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 524
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag har bott högt upp hela mitt vuxna liv. Portkod, högt upp, säkerhetsdörr. Jag har därmed alltid känt mig väldigt trygg hemma. I...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 437
Senast: BernT
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 824
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp