Jag vet inte hur andra resonerar kring att det inte skulle vara något problem om någon tog sig in, men själv vill jag verkligen inte ha någon obehörig i min bostad samtidigt som jag ligger och sover (oftast naken, vilket jag stenhårt kommer hävda är helt rimligt att förvänta sig att få göra ifred). Det har hänt mer än en gång att någon rycker häftigt i dörren på natten, tycker verkligen ni som aldrig låser att det skulle kännas okej om någon kom in på det sättet?
Alla bor ju inte mitt i skogen och bevisligen händer det att folk försöker ta sig in...
Mitt sovrumsfönster ligger en precis bredvid en gångväg som bara syns från vårt hus. Det är helt omöjligt att sova sommartid om man inte har fönstret på vid gavel. Det är enda anledningen till att jag skulle vilja bo en våning upp.
När jag är vaken är jag tämligen obekymrad, jag tror ju inte att någon kommer anstränga sig för att ta sig in om jag har låst, men jag vill vara ifred i mitt hem så även ur insynssynpunkt är bottenvåning klart ooptimalt.