Söva gammal hund?

cherie

Trådstartare
Vi skulle behöva göra en sanering i gammeltantens mun. Hon är 12,5 år gammal, stor hund, och det känns lite läskigt att behöva söva henne. Vad tror ni andra, vad har ni för erfarenheter? Jag har läst någon gång att sövning ändå ska vara säkrare än enbart lugnande?

Vi har en släkting som har en liten privat veterinärklinik men funderar på om de större djurklinikerna är säkrare? Förra gången (4-5 år sedan) vi sanerade munnen hade hon lite svårt att vakna och var väldigt trött. Minns dock inte om hon blev sövd då eller om hon fick lugnande som hon däckade helt av...

Är hunden i bra skick? pigg, glad, i bra hull, inga blåsljud på hjärtat eller andra problem? Sådant spelar ju in i hur klokt det är att söva en hund, oavsett ålder på den. Vissa hundar går utmärkt att söva även när de är gamla, andra klarar det knappt som mycket unga. Mitt tips är att rådfråga med opartisk veterinär (m.a.o. inte släktingen) för att se vad denne säger om situationen.

Är tänderna i så dåligt skick att de påverkar hunden eller är det troligt att hunden får problem med annat som kanske gör att man måste ta bort hunden innan tänderna är så dåliga att de påverkar? Kanske kan det räcka med att ge lite revben och annat bra för tänderna nu och låta det vara?

Tack för era svar, lugnade något. Ska kontakta utomstående veterinär under morgondagen och höra mig för också.

@Red_Chili Hunden är pigg för sin ålder, frisk så vitt vi vet och i bra hull (något åt det tunna hållet dock). Vi har faktiskt avvaktat med tänderna (och gett revben mm) just för att vi trott att hunden skulle somna in innan tänderna skulle hinna skapa problem. Nu sista tiden har dock tandstenen och skicket i munnen försämrats ganska drastiskt, och det är verkligen dags. Idag har hunden dessutom haft som "vibrationer"/"spasmer" i underkäken då och då (svårt att förklara) - jag vet inte alls om det har med tandhälsan att göra, men om det har det så är det ju verkligen ytterligare ett tecken på att nåt måste göras. Dock kan jag tro att det sistnämnda rör sig om tex små EP-anfall... Vi ska fråga veterinären om detta med såklart.

Senast ändrad:
Tack för era svar, lugnade något. Ska kontakta utomstående veterinär under morgondagen och höra mig för också.

@Red_Chili Hunden är pigg för sin ålder, frisk så vitt vi vet och i bra hull (något åt det tunna hållet dock). Vi har faktiskt avvaktat med tänderna (och gett revben mm) just för att vi trott att hunden skulle somna in innan tänderna skulle hinna skapa problem. Nu sista tiden har dock tandstenen och skicket i munnen försämrats ganska drastiskt, och det är verkligen dags. Idag har hunden dessutom haft som "vibrationer"/"spasmer" i underkäken då och då (svårt att förklara) - jag vet inte alls om det har med tandhälsan att göra, men om det har det så är det ju verkligen ytterligare ett tecken på att nåt måste göras. Dock kan jag tro att det sistnämnda rör sig om tex små EP-anfall... Vi ska fråga veterinären om detta med såklart.

Mina gamlingar har tagits blodprov på innan de sövts för tandfix. Och lyssnat på andning/hjärta etc.
Det trodde jag var praxis.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar