Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och dessa (betalda) räkningar! Jag vill slänga dem men ändå är det något i mig som säger att det är bra att ha dem ifall någon kommer till en och klagar att man inte har betalat något som man faktiskt har betalat ...
Släng! Att de finns kvar är ju ändå inte ett bevis på att det är betalt.
Men gillar man att spara sina räkningar så föreslår jag att man låter alla löpande räkningar komma på e-faktura. Övriga räkningar kan scannas och läggas i en mapp på datorn tillsammans med kvitton.
Skolpapper: Släng!
Är det alltså okej med inscannade kvitton? Har alltid trott att det är originalet som gäller. Är det så underlättas min pappershantering väsentligt. Jag sparar bara kvitton för större inköp, slänger allt annat. Får i snitt sex räkningar i pappersform per år, och de river jag så fort de är betalda.
Om du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.Och dessa (betalda) räkningar! Jag vill slänga dem men ändå är det något i mig som säger att det är bra att ha dem ifall någon kommer till en och klagar att man inte har betalat något som man faktiskt har betalat ...
Ja såklart! Vette sjutton varför jag inte tänkte på det, då ska jag slänga alltihopOm du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.
Om du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.
Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.Du ser inte VAD du har betalat för. Vilket kan bli avgörande om du tror att du betalt för något som sedan visar sig obetalt. Så är det något annat, till samma mottagare.
Sorterar? Just nu är det organiserat kaos.Hur sorterar ni era viktiga papper?
På min internetbank så kan jag även lägga in ett litet meddelande till mig själv t ex "facket juli" så jag vet vad det är jag betalat. Tycker det är supersmidigt.Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.
+får man påminnelse/krav så står originalfakturans summa, fakturanummer och/eller ocr-nummer där. Står inte "original-ocr-numret" på påminnelsen så kan man be dem skicka kopia på originalfakturan så ser man ju om man betalt den summan med det ocr-numret.
Men om man slänger alla betalda räkningar direkt så vet man ju när man råkar hitta någon räkning liggandes så har man missat att betala den? Om man får fakturorna på papper dvs.Du ser inte VAD du har betalat för. Vilket kan bli avgörande om du tror att du betalt för något som sedan visar sig obetalt. Så är det något annat, till samma mottagare.
Brukar jag också göra för att se vart pengarna går, men smart att skriva in månaden också så man vet vilken månad man betalar för (det är ju inte alltid samma månad som man betalar räkningen på) - det ska jag också göra!På min internetbank så kan jag även lägga in ett litet meddelande till mig själv t ex "facket juli" så jag vet vad det är jag betalat. Tycker det är supersmidigt.
Kom tänka på något, kan man då se OCR-numret man skrivit in på något man har betalat i internetbanken i efter hand? Ser man alltså inte bara summan, mottagaren och ens egen minnesnotering?Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.
+får man påminnelse/krav så står originalfakturans summa, fakturanummer och/eller ocr-nummer där. Står inte "original-ocr-numret" på påminnelsen så kan man be dem skicka kopia på originalfakturan så ser man ju om man betalt den summan med det ocr-numret.
Jag kan klicka på betalningen och då kommer mer info upp. Tex OCRKom tänka på något, kan man då se OCR-numret man skrivit in på något man har betalat i internetbanken i efter hand? Ser man alltså inte bara summan, mottagaren och ens egen minnesnotering?