Capybara

Trådstartare
Nu har man tydligen kommit fram till att skådespelaren Gene Hackmans fru (vars död alltså varit ett mysterium i några dagar) dog i sviterna av en hantavirusinfektion. Jag rör säkert ihop det här så rätta mig gärna, men det är alltså en nordamerikansk variant av det som vi Sverige kallar sorkfeber ...? Om jag förstår saken rätt finns inte just den nordamerikanska varianten här, men man verkar ju kunna bli nog så dålig av den variant som finns i Sverige.

Jag ska erkänna att jag haft mycket lite respekt för sorkfeber, trots att jag dagligen rör mig i miljöer där det finns möss, sorkar och råttor. Det är jag väl knappast ensam om här på forumet. Är det här något som ni tänker på i vardagen? Är ni noga med att följa de råd som finns kring handskar, städning, munskydd och annat?

Är det nån som haft sorkfeber? Hur kändes det?

Jag har inte haft det men har definitivt respekt för det, pga astma och nedsatt immunförsvar. Ska jag städa där det finns risk för djurspillning så har jag definitivt mask (av fler orsaker än sorkfeber då, det finns ju andra sjukdomar).

Sedan går jag verkligen inte omkring och oroar mig för eventuella smittor, trots mitt nedsatta immunförsvar. Jag vidtar lämplig försiktighet men jag tänker ju inte sluta leva.

Edit: Det har ju bevisligen fungerat, jag har inte haft covid :D

Jag hade för mig att det var vanligare längre upp i Sverige, men det är kanske något annat som är vanligare där än tex i Skåne?
Jag har aldrig haft en tanke på det, hade mycket råttor i stallet på gården där jag bodde.

Jag undrar vad deras hund dog av också.Samma? Kan människor få det så kanske hundar?

Jag hade för mig att det var vanligare längre upp i Sverige, men det är kanske något annat som är vanligare där än tex i Skåne?
Jag har aldrig haft en tanke på det, hade mycket råttor i stallet på gården där jag bodde.

Jag undrar vad deras hund dog av också.Samma? Kan människor få det så kanske hundar?

Det smittar tydligen inte till hundar och katter (detta var min första tanke när jag läste om det i morse, så det kollade jag upp).

Som jag förstod det var hunden instängd i en bur och svalt ihjäl.

Det smittar tydligen inte till hundar och katter (detta var min första tanke när jag läste om det i morse, så det kollade jag upp).
Tur det! Men vad dog den stackaren av då?
Tycker hela historien är tragisk, stackars människor (och djuren, den som dog och de två ute).

Jag läste att den låg på samma ställe som frun, på golvet. Inget om en bur utan fritt på golvet. Hoppas du har fel! :(

Amerikansk media rapporterar att den var hittad i en så kallad "crate", den hade dessutom varit hos veterinären en tid innan vilket då kunde förklara varför den var instängd. Enligt veterinär är det troligt att den svalt ihjäl men vad jag vet har den inte obducerats så kan ju vara något annat.

Jättetragisk, och jag undrar hur ofta sånt här (typ, inte exakt) händer utan att man nånsin får veta det eftersom det inte är kändisar inblandade.
Jag tror det händer alldeles för ofta. Alla människor dör ju inte på sjukhus, och ibland läser man om människor som legat i veckor. Djur kan inte vara helt ovanligt heller. Men jag tror inte vi vill veta hur vanligt det är, för det är för tragiskt, ett sätt att dö på som ingen av oss vill, men alla är rädd för.

Skulle jag dö skulle ingen reagera alls på lång tid.

Amerikansk media rapporterar att den var hittad i en så kallad "crate", den hade dessutom varit hos veterinären en tid innan vilket då kunde förklara varför den var instängd. Enligt veterinär är det troligt att den svalt ihjäl men vad jag vet har den inte obducerats så kan ju vara något annat.
Fruktansvärt! Läste i morse i någon Aftonbladet/Expressen att "vad hunden Zimma/Zinna/vad den nuhette dog av har ännu inte framkommit" eller liknande. Men har den suttit i en bur är det ju rätt tydligt vad den dog av. Stackars krake. Och stackars mannen som levde en vecka med sin döda fru, i ett förvirrat demenstöcken.

Jag tror det händer alldeles för ofta. Alla människor dör ju inte på sjukhus, och ibland läser man om människor som legat i veckor. Djur kan inte vara helt ovanligt heller. Men jag tror inte vi vill veta hur vanligt det är, för det är för tragiskt, ett sätt att dö på som ingen av oss vill, men alla är rädd för.

Du jobbar väl? Så där skulle de här reagera tänker jag…

Men jag förstår hur du menar. Kan tänka tanken jag med om något skulle hända mig en fredag kväll när jag inte har barnet. Då skulle ingen börja undra förrän på måndagen i värsta fall.

Du jobbar väl? Så där skulle de här reagera tänker jag…

Men jag förstår hur du menar. Kan tänka tanken jag med om något skulle hända mig en fredag kväll när jag inte har barnet. Då skulle ingen börja undra förrän på måndagen i värsta fall.
Jo, frågan är bara hur snart de reagerar? Bara tolkar att jag är sjuk igen och därför inte kommer. Eller som nu när jag jobbar hemma har jag ingen kontakt med de andra, om man inte aktivt kollar att jag är instämplad, som ju chefen kan göra. Det har hänt flera gånger när jag kommit till jobbet att jag fått frågan av kollegor "vad gör du här?!", brukar svara att jag jobbar här, men då har de trott att jag skulle vara sjuk eller ledig eller så (Nej jag är inte otydlig med när jag är sjuk eller ledig, bara att andra inte har riktigt koll). Den som har koll är ju chefen, men är hon sjuk eller ledig (jobbar inte torsdagar) så kan det ju ta lång tid innan någon ens reflekterar....verkar det helt klart som! :D

Jättetragisk, och jag undrar hur ofta sånt här (typ, inte exakt) händer utan att man nånsin får veta det eftersom det inte är kändisar inblandade.

Det hände mina grannar. Såg en notis för ett par år sedan att ett par hittats döda i sin sommarstuga en bit norrut norrut. Fick sedan höra att det var mina grannar som brukade vara i sommarstugan flera månader på sommaren. Fick aldrig reda på exakt dödsorsak, ibland är det ju mord/självmord när ett par hittats. Men tror inte det då deras hundar hittades levande och utmärglade i hundgården (de fick avlivas). Mannen älskade sina gamla jakthundar och hade han tagit livet av sig själv och hustrun hade han definitivt skjutit hundarna först och inte lämnat dem att svälta.
Kvinnan var mycket sjuk och hade svårt att röra sig. Så troligen hände något mannen, stor stroke eller hjärtinfarkt. Och kvinnan kunde inte ta sig upp och avled av svält/sina sjukdomar. Hade de varit hemma hade ju jag eller någon annan reagerat på hundarna, men sommarstugan låg nog avsides.

Det hände mina grannar. Såg en notis för ett par år sedan att ett par hittats döda i sin sommarstuga en bit norrut norrut. Fick sedan höra att det var mina grannar som brukade vara i sommarstugan flera månader på sommaren. Fick aldrig reda på exakt dödsorsak, ibland är det ju mord/självmord när ett par hittats. Men tror inte det då deras hundar hittades levande och utmärglade i hundgården (de fick avlivas). Mannen älskade sina gamla jakthundar och hade han tagit livet av sig själv och hustrun hade han definitivt skjutit hundarna först och inte lämnat dem att svälta.
Kvinnan var mycket sjuk och hade svårt att röra sig. Så troligen hände något mannen, stor stroke eller hjärtinfarkt. Och kvinnan kunde inte ta sig upp och avled av svält/sina sjukdomar. Hade de varit hemma hade ju jag eller någon annan reagerat på hundarna, men sommarstugan låg nog avsides.
Så fruktansvärt! Stackars kvinna att inte kunna få hjälp!
Att dö knall och fall så är i sig ett sätt att dö på som kanske är att föredra, men när man har partner som är beroende av en , som dina grannar, eller djur, då är det fruktansvärt, det drar ju med så många fler!

Min granne ovanför oss låg död i en vecka-10 dagar, och var inte saknad av någon mer än mig. Jag saknade hans hosta och harklingar nattetid och visste att nån resa var han inte iväg på, men kanske att han kunde vara inlagd på lasarettet. Till slut gick jag upp och knackade på, ingen öppnade, så jag ringde polisen och han låg död i lägenheten.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och... 2
Svar
22
· Visningar
7 481
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 213
Senast: alice
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som... 7 8 9
Svar
162
· Visningar
16 008
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 546
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka