Sonens pappa har hört av sig efter tre år!!!

S

ShrimpMama

Gick in på facebook idag och såg ett mail ifrån pappan till min son.

Efter tre år hör han av sig igen och säger att han vill träffa sin son.
Jag känner mig ganska klyven vill inte att han ska få träffa honom samtidigt som jag vet att det kan vara bra för min son att ha en pappa i sitt liv.

Men saken är den att han slutade höra av sig eftersom han gick på droger och jag sa till honom att hålla sig borta från sin son så länge han höll på.

Han träffade sin son tio gånger totalt på tre år, han gick ut och in i hans liv hela tiden.

Missade till och med min sons dop.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra, tog iaf hans nummer och tänker träffa honom utan min son först och se att det stämmer allt det han säger.

Att han är drogfri och har en egen lägenhet, sen om han kan bevisa att han klarar sitt jobb och klarar av sitt liv utan droger så kanske vi kan börja prata om att han kan få börja träffa sin son igen men jag vågar fan inte lita på honom riktigt än.

Ringde till min mamma och berättade hela historien, min son bor där för tillfället eftersom jag har haft två väldigt jobbiga år i mitt liv och dom har tillfällig vårdnad över min son så om något ska hända så vill jag fråga henne också om hur man ska göra.

Hon tyckte inte att han skulle få träffa min son, så jag blir ännu mer klyven nu :(

Ja ja hur skulle ni göra.

Sv: Sonens pappa har hört av sig efter tre år!!!

Oj va svårt...

Jga tycker du ska träffa pappan o ge han en chans, är han drogfri tycker jag han ska få träffa sin son..

Jag förstår att du vill skydda din son mot svek och ej uppfyllda löften, men du kan kanske få fadern att lova och förstå att han inte ska lova sonen något överhuvudtaget, utan bara ta det lugnt från början..

Jo det låter ju bra det och jag har bestämt att jag ska träffa honom först själv och se hur det blir efter det, och samtidigt känns det ju knäppt när jag sa till honom att hålla sig borta tills våran son har blivit tillräkligt stor själv för att välja om han vill leta upp sin pappa eller inte.

Men men det ordnar sig med tiden får man hoppas.

som dotter till er far som kantat min uppväxt med besvikelse efter att inte dykt upp, inte hört av sig osv, så skulle jag säga nej.

fram tills han bevisar att han verkligen är nykter och fri och ordnad och tar detta på allvar, så tycker jag inte att han ska ge sin son bilden av att pappa kan komma och gå som han vill.

men å andra sidan kan du ja träffa honom tillsammans med din son? på tu man hand?

men undvik att spela upp sonen på att han ska träffa sin pappa, det gör ont i små barn åxå, när pappa aldrig dyker upp. :cry:

men detta är ju knappast nån lättlöst fråga direkt och svaren har väl egentligen bara du inom dig.

Jo det låter ju bra det och jag har bestämt att jag ska träffa honom först själv och se hur det blir efter det, och samtidigt känns det ju knäppt när jag sa till honom att hålla sig borta tills våran son har blivit tillräkligt stor själv för att välja om han vill leta upp sin pappa eller inte.

Men men det ordnar sig med tiden får man hoppas.

Fast du kanske ska försöka se det positiva i att faderna faktiskt bryr sig o vill ha kontakt med sin son o finnas i hans liv oavsett vad du sagt och vad du tycker om honom.

Jag förstår helt klart att du vill skydda din son, men med lite tanke kan det slå mot dig själv i slutänden.

Försök vara så öppen och tillmötesgående du kan och hoppas att fadern verkligen tagit tag i sitt liv och kan vara en bra pappa, för sonens skull.

som dotter till er far som kantat min uppväxt med besvikelse efter att inte dykt upp, inte hört av sig osv, så skulle jag säga nej.

fram tills han bevisar att han verkligen är nykter och fri och ordnad och tar detta på allvar, så tycker jag inte att han ska ge sin son bilden av att pappa kan komma och gå som han vill.

men å andra sidan kan du ja träffa honom tillsammans med din son? på tu man hand?

men undvik att spela upp sonen på att han ska träffa sin pappa, det gör ont i små barn åxå, när pappa aldrig dyker upp. :cry:

men detta är ju knappast nån lättlöst fråga direkt och svaren har väl egentligen bara du inom dig.

Det viktigaste av allt tror jag, låt han inte lova saker han inte kan hålla, för det sveket är nog värst för ett barn.
Då är det nog bättre att pappa kommer och går utan varken löften eller förväntningar..

Jätte svårt dock!

Jag hade låtit pappan träffa sonen, men inte med presentationen det här är din pappa.
Att pappan har ett behov av att se sin son är en sak, din son har inte behov av en människa som ingen vet hur länge/om han kommer finnas kvar i hans liv.
Oavsett om det är hans pappa.

Jag hade arrangerat en träff i lekparken där sonen känner sig trygg, pappan kommer dit, får se sin son och sedan är det bra.

Sköter sig pappan sedan så jättebra! då kan han ju träffa sonen mer och få lära känna honom, drar han igen så har iallafall inte sonen behövt bygga upp någon förväntan och längtan efter en pappa som inte finns kvar.

Små barn är så sårbara, din son har redan mycket i bagaget vad jag har förstått i och med att du har mått (mår?) så dåligt.
Ta det inte fel, jag anklagar dej absolut inte, jag tänker på att din son behöver lugn och ro att bara få vara barn, då ska han inte dessutom behöva fundera på varför hans pappa kom med fagra löften och sedan försvann.

Jag tror att det är bättre att få veta om t.ex något år att den där killen som kommer och leker med mej och som jag tycker så mycket om är min pappa, än att få veta -nu ska du få träffa din pappa och han drömmer om allt möjligt och sätter pappa högt upp på pedistalen för att sedan bli sviken.

För mig vore det en självklarhet att låta pappan träffa sin son, därmed inte sagt att han ska vara ensam med honom eller att han plötsligt ska ha pojken varannan helg eller så.
Låt honom träffa pojken när ni är med. Att ställa krav på lägenhet och att han kan sköta ett jobb prickfritt för att få träffa pojken tycker jag är överkurs. Däremot är väl kanske kraven rimliga ifall han ska ha umgänge med sonen på egen hand, inkl vövernattningar och sånt.

Ja ja hur skulle ni göra.

Självklart ska han få träffa sitt barn!
Jag förstår att du är orolig och tveksam, MEN tänk vad positivt det är att pappan faktiskt VILL ha en relation/träffa sitt barn!

Som flera skrivit: träffa honom tillsammans med sonen; kanske inte nödvändigtvis tala om att "detta är pappa" redan vid första mötet. Jag tycker inte heller du kan kräva att han ska leva "prickfritt" för att få träffa sonen. Att han däremot inte ska vara påverkad av något och inte träffa sonen ensam är en annan sak.

Försök se detta som positivt. Kanske kan detta ge pappan kraft och motivation att ta sig ur ett destruktivt liv (om han nu inte redan gjort det). Om det inte gör det så är det så. Han är ändå sonens pappa.

Tack för alla svar och nej jag menade inte att han måste ha lägenhet och jobb det var det han drog upp själv och som jag sa till honom, jag kommer träffa honom ensam först se hur han har det, han berättade för mig att han har varit ren i fem månader, känns som om att jag borde få se senaste kissprovet för att se om det stämmer men det kanske är för elakt vad vet jag.

Jo jag har haft det svårt och mått dåligt och jag är glad att han får bo hos min mamma tills allting har ordnat upp sig för mig så jag kan inte kasta sten i glashus heller när det gäller att se ner på min sons pappa.

Ska iaf träffa honom nu på lördag hemma hos honom och då ska vi sitta och prata om allt som har hänt under dom tre sista åren.

Tycker att ni har rätt i det ni säger att jag inte säger till min son att det här är din pappa första gången dom träffas, fast jag tror att han vet om det iaf, han har sett bilder på sin pappa och säger själv, att det där är min pappa.

Men kommer gå långsamt fram och försöka få min mamma att förstå att alla förtjänar en chans till speciellt när man har börjat sköta sig.

Själv har jag växt upp med en pappa som inte har brytt sig om mig även om han fans i mitt liv ( gör fortfarande iof) tills jag var 15, sen så skillde sig mina föräldrar, därför är jag lite extra tveksam jag vet hur det är att ha en pappa som aldrig har funnits där för en.

Men tack iaf för alla råd.

Först och främst måste du sluta att tänka att det är DIN son det handlar om.
Det får mig i varje fall att fundera kring om du ser sonen som DIN "ägodel".

Mörka inte att det är sonens pappa utan förbered honom istället på att han skall få träffa sin pappa och var GLAD över det för sonens skull.
Du pratat ju pratat med sonen om hans pappa och visat foton på honom?

Planeringen är viktig.
Ge sonen en positiv bild av sin pappa är A.O.
Låt inte dina känslor styra om de är negativa, din negativa känsla styr sonens känslor.

Behöver du hjälp att klara av detta så ge dig tillåtelse att ta den hjälpen.
Jag kan förstå att detta är en ny och jobbig situation för dig och du är fantastisk om du klarar av detta för sonens skull.

Och återigen, försök att se sonen som en individ med två föräldrar och att det inte bara är din son.

Det här blir säkert inte lätt och jag hoppas verkligen att du lyckas att göra detta möte positivt för er alla.

Lycka till :)

Haha ja jag vet det är en vana att jag skriver att det är min son, försöker ju iof att skriva våran son men ja ja, men jag har aldrig sagt ett ont ord om hans pappa till honom skulle aldrig falla mig in, speciellt inte efter att mina föräldrar skickade mellan sig för att säga vad dom tyckte om varandra efter skilsmässan, man mår inte bra utav det.

Men nu har jag ett problem till även om jag känner att hans pappa ska få träffa sin son så har jag min mamma som min son bor hos nu för tillfället som kommer säga nej, och tro mig hon är envis och det går inte att ställa sig emot henne.

Hon anser att hon har mer rätt att bestämma över sonens liv än jag bara för att dom har tillfällig vårdnad över honom.

Hon vill absolut inte att pappan ska få träffa honom igen även om hans liv har blivit bra.

Så där kommer jag möta otroligt mycket motstånd också.

Suck.

Tyvärr så är det inte mycket att göra åt, det går inte att ändra på pappan. Jag sitter i en liknande sits med en pappa som hör av sig när det passar honom. Jag försöker att varken ge en positiv eller negativ bild av pappan. Att han sviker sin son är ett faktum som inte går att mörka. Mitt råd är att låt dem träffas, låt sonen själv få bilda sig en uppfattning. Är du orolig för att han använder droger så kontakta familjerätten och gör ett avtal och begär kontaktperson vid umgänget om du anser att det behövs. Alternativt så kan du be honom lämmna drogtest om han går med på det.

Mörka inte att det är sonens pappa utan förbered honom istället på att han skall få träffa sin pappa och var GLAD över det för sonens skull.
Du pratat ju pratat med sonen om hans pappa och visat foton på honom?

Planeringen är viktig.
Ge sonen en positiv bild av sin pappa är A.O.
Låt inte dina känslor styra om de är negativa, din negativa känsla styr sonens känslor.

Jag anser att man varken ska spela glad eller förmedla negativa känslor. Sanningen är ju att pappan har svikit och då är det viktigt att låta barnet få ha sina känslor kring det och bekräfta det. Är barnet argt på pappa, vilket endel barn är så låt barnet få vara arg och bekräfta att man ser det. Är barnet glad över att pappa hört av sig så låt barnet vara glad och bekräfta att du ser det och att barnet får vara glad.

Hon anser att hon har mer rätt att bestämma över sonens liv än jag bara för att dom har tillfällig vårdnad över honom.

Hon vill absolut inte att pappan ska få träffa honom igen även om hans liv har blivit bra.
Då ska du tala om för din mamma att oavsett vad hon tycker och anser så har sonen laglig rätt att träffa sin pappa. Om hon hindrar detta umgänge så är hon olämplig som vårdnadshavare, även om det är tillfälligt. Hon har INGET att säja till om eller sätta emot på den punkten.

Håller med dig i båda dina inlägg i den här tråden!

Det låter som att mormor på något sätt vill hämnas på pojkens pappa istället för att skydda pojken. Låter hon honom inte få träffa sin pappa skulle jag kontaktat handläggaren på soc för att få igenom det.

Till dig och ameo.

Sist jag tog kontakt med soc och min psykolog för att disskutera hur mamma gör min roll som mamma till sonen väldigt svår genom att hon låter min son kalla henne för mamma så gick hon i taket och pratade inte med mig på flera veckor...

Tyvärr kommer det bli så igen, hon har ett sådant kontrollbehov och hon känner att hon kommer förlora kontrollen igen om jag börjar ta större ansvar över min son

Nej det gör inte jag heller, har aldrig snackat skit om hans pappa alls, har knappt snackat om honom överhuvudtaget, fast när han pratar om honom och dom gånger han har träffat honom s pratar han ändå varmt om honom

Till dig och ameo.

Sist jag tog kontakt med soc och min psykolog för att disskutera hur mamma gör min roll som mamma till sonen väldigt svår genom att hon låter min son kalla henne för mamma så gick hon i taket och pratade inte med mig på flera veckor...
Tyvärr kommer det bli så igen, hon har ett sådant kontrollbehov och hon känner att hon kommer förlora kontrollen igen om jag börjar ta större ansvar över min son

Fy vad ledsen jag blev av att läsa detta. Det låter inte klokt. Hoppas att du snart är på fötter så du kan få tillbaka vårdnaden av din son!

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 911
Senast: Thaliaste
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 867
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka