Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Zoya

Trådstartare
Vad kan det vara?? Min snart fyraåriga son säger ofta "mamma, jag har ont i magen". Inte så att han ligger och vrider sig i plågor eller nåt utan det kan komma spontant bara men sen leker han som normalt efter typ 5 minuter igen.

Han är lite dålig på att äta ibland men nåt får han ju i sig i alla fall. Jag har ofta tänkt att han kanske har ont i magen för att han inget äter (ofta kan han ta typ två skedar gröt på morgonen eller två tuggor av mackan och vägrar sen äta mer) men ibland klagar han trots att han ätit bra hela dagen/veckan.

Han är inte lös i magen, inte hård heller men nåt mittemellan och pigg och glad annars.

Vad kan detta vara? Jag har funderat på om det kan vara t ex laktosintolerans? Har det på min pappas sida men inte på sambons och jag tål mjölk bra. Hur länge ska man ge t ex laktosfri mjölk för att det ska ge resultat (laktosen gå ur systemet) och kan han då äta t ex glass?

Någon som har något annat tips/förslag?
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Hej
Det du kan göra är att först ta bort allt som innehåller laktos vilket du snart kommer at upptäcka är en hel del och tänk dig för när du lagar mat vad du häller i. Min son är laktosintolerant klarar nu att äta vissa saker med laktos i men kan inte dricka riktig mjölk och inte saker som är baserat på bara vanligmjölk då han får ont imagen. Man får prova sig fram hur det går om det nu är det som är problemet.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Ganska omgående brukar man märka en förbättring om man utesluter laktos. Tarmen saknar alt. har för lite enzym som spjälkar just laktos (mjölksockret). Märker likaså relativt omgående om de fått i sig mer laktos än vad de tål. (3 av 4 barn är laktosintoleranta här hemma.)

Det finns ganska bra med produkter i affären som är märkta antingen med laktosfritt alt. låglaktos. Vad gäller glass så finns det några olika sorter att välja mellan. En som blivit favorit hos oss är Tofuline som finns både i låda som på pinne och strut. Finns att köpa i de flesta mataffärer. Den är riktigt god.



Gira :banana:
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Jag hade ofta ont i magen de första 2-3 åren som jag började skolan. Själv tror jag att det var en kombination av inre stress och lite överkänslighet mot gluten utan att vara helt glutenallergisk. Det gick över självmant men än idag kan jag bli lite dålig i magen om jag vräker i mig för mycket glutenmat.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

OKI, kan man ta test mot laktos/glutenintolerans? Skulle kännas bättre än att bara utesluta alla mjölk- och mjölprodukter....
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Man kan ta blodprov =stick i fingret. Vad gäller glutentest brukar de vara ganska generösa med detta. Medan laktastestet tydligen är ganska dyrt och de brukar inte ta till det i första hand här i vår stad... Utan man får helt enkelt utesluta produkter....


Gira :banana:
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

vår treåring klagade oxå på magont för ett tag sen. På BVC trodde hon inte att det var laktos. det är visst ovanligt på så små barn. Därimot fick vi ta bort fullkorn o fibrer. Vi äter för nyttigt helt enkelt:) små magar har svårt för för mycket av det.

Nu är det bättre och vi har så smått gått tillbaka till fullkornspasta osv.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Det jag vet är att laktostest inte alltid är tillförlitliga. Lika bra att kolla genom att utesluta det ur kosten för att se effekten.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Man kan ta blodprov =stick i fingret. Vad gäller glutentest brukar de vara ganska generösa med detta. Medan laktastestet tydligen är ganska dyrt och de brukar inte ta till det i första hand här i vår stad... Utan man får helt enkelt utesluta produkter....
Då hade vi tur med vår son då.
Läkaren här i vår lilla by tog gluten och laktastest direkt när vi kom med vår son som varit dålig i magen i ca 2 månader. Han var ömsom lös, ömsom rätt ok i magen.
Barnet ifråga är dessutom bara 2½ år och då är laktosintollerans inte speciellt vanligt har jag förstått.
Nu är vår pojk laktosintollerant och jag är glad att vi fick hjälp så fort.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Vi hade en pojke på förskolan som gjorde ett sådant test. Jag minns inte om det var laktos eller gluten, men han fick iaf utesluta det ur kosten helt i 1 vecka. Så även om du testar kan du bli tvungen att utesluta det. Jag skulle testa att utesluta både gluten och laktos
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

*KL*

Nu är det tredje dagen som sonen dricker laktosfri mjölk (han är mjölkoman...) och han har inte klagat på magont igår eller idag. Ska köra laktosfritt ett tag till och se om det håller i sig.

Ska fråga om tester på BVC nästa gång jag ska dit med lillasyster.
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Det kan ju vara antingen mjölksockret eller mjölkproteinet han reagerar mot. Mjölkprotein kan gömma sig i väldigt många produkter så kolla innehållsförteckningen noga!
 
Sv: Sonen har ofta ont i magen, laktosintolerans?

Mjölkprotein-intolerans var det tydligen vanligt att man växte bort ifrån (efter ca 10 års ålder) Men jag har dock en vuxen bekant som inte tål mjölkprotein (som har berättat att det kan vara så)
 

Liknande trådar

Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 899
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 213
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 230
Senast: Lillebjörn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 773
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp