Sar
Trådstartare
Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en ny). Hästen har sedan dess varit helt haltfri och har ridits varje dag, ingen feber, ingen försämring i allmäntillstånd och verkar helt smärtfri. Däremot var hoven dagen efter snäppet varmare än den andra (bättre efter ridning), på söndagen lite svullen över kotan upp mot skenbenet, måndagen något mindre, tisdagen mindre ändå men det känns fortfarande en liten skillnad mot för de andra benen. Vi har snöunderlag och hästen har bullensulor under skorna. Tyckte att jag kände lite puls dagen efter men sedan ingenting.
Jag har hittills väntat med att ta ut vetrinär eftersom hästen inte på något sätt verkar smärtpåverkad (vilket jag tycker att hon borde vara om det bildats en böld). Jag har däremot ingen som helst erfarenhet av hovbölder, har aldrig haft någon sådan under hela mitt långa hästliv. De hovslagare jag pratat med har rekommenderat att vänta och se. Vad har ni för erfarenheter? Kan man klara sig från hovböld trots sömstick?
Jag har hittills väntat med att ta ut vetrinär eftersom hästen inte på något sätt verkar smärtpåverkad (vilket jag tycker att hon borde vara om det bildats en böld). Jag har däremot ingen som helst erfarenhet av hovbölder, har aldrig haft någon sådan under hela mitt långa hästliv. De hovslagare jag pratat med har rekommenderat att vänta och se. Vad har ni för erfarenheter? Kan man klara sig från hovböld trots sömstick?