sömnmetoder...

Sv: sömnmetoder...

Fast har du en bebis som bara har tid att sova 2*20 min under dagen (mellan kl 7-20) och som bara skriker och nyps när den hålls i famnen så överlever du de 15 minuter gråt som är vid läggningen.
Det är en helt annan gråt än "jag behöver närhet".

Tilde är 7 mån och sover mindre än Rasmus 3 år!

Men om barnet skriks och nyps när du håller det i famnen så kanske en annan nattningsmetod funkar bättre på just det barnet? Jag kanske missförstår, men det låter lite enögt att "antingen ska barnet somna snällt i famnen, eller också får det ligga själv och gråta". Det finns ju tusen andra sätt att natta utöve att hålla i famnen - godnattsaga, klappa, vaggvisa, stryka över ryggen, vagga, osv.

Jag skulle själv inte vilja gråta mig till sömns varje kväll, och jag skulle därför ha svårt att låta mina barn göra det.

Men om barnet slutar gråta när det lämnas ifred? Den vill inte hålla på och bli fixad med för då blir barnet bara ännu mer frustrerad för h*n inte kommer till ro.
Då står man faktiskt ut att låta barnet ligga i sängen istället för att guppa runt i famnen. 15 min gråt i sängen är väl bättre än över 1 timme gråt i famnen som sen leder till att barnet somnar av utmattning?

Om barnet slutar gråta när man lägger ner det så hinner det väl inte gå några femton minuter? Jag vet att det finns såna barn som vill somna i fred, min lillebror t ex, men det är inte de barnen som 5mm används på.

Men om barnet skriks och nyps när du håller det i famnen så kanske en annan nattningsmetod funkar bättre på just det barnet?

Ligga på mage, lite stryck med fingertopparna på ryggen och sov du lilla videung är det som gäller. Gråter gör hon men får ro, till skillnad mot i famnen när hon mer försöker slita sig loss.
Sen kan man sluta smeka, resa sig upp och gå ut, vaknar hon till sjunga lite lågt vid dörren.

De senaste 4 dagarna har jag inte behövt göra något alls. Har lagt ner henne i sin säng och pussat god natt så har hon lagt sig till rätta och somnat. :bump:
Igår sov hon dessutom 5 timmar i streck och hoppade ena ätningen :bump:

Jag vill inte att mitt barn ska gråta! Gråter det vill jag tröst och fixa, åtminstone finnas där och absolut inte låta barnet vara ensam.

:bow:

Jag för ett krig med min svärmor och svägerska. De tycker jag ska låta min son ligga och skrika, för han blir så bortskämd annars om jag går till honom så fort han är ledsen :grin: Och så tycker de det är konstigt att de inte får passa honom... Mitt barn får gärna vara bortskämt på närhet och kärlek!

Du kan kontra med de nya forskningsrönen som visar på hjärnskador hos barn som fått gråta ut och "lufta lungorna". :(

Vi drog in vaggorna i vardagsrummet och la ner barnen när de var på g att somna. Blev de ledsna så tröstade vi såklart (antingen genom att stryka på ryggen, ta upp dem, vagga eller vad som nu fungerade för tillfället). Eftersom placerade vi vaggorna längre och längre ifrån oss tills de var inne i sovrummet och la dem där.

Vi har aldrig haft några speciella nattrutiner att barnen ska lugnas före sängdags utan snarare kört på stort gapskratt innan sängdags.

Vi har läst sagor och sjungit under dagen/kvällen så det har inte varit något som direkt har förknippats med sänggående men även där har vi varit rätt rutinlösa och berättat en saga eller sjungit en sång när de blev äldre (är 5 år nu och kollar i böcker själv och då vill de ibland att vi ska läsa tillsammans).

Lille Vidar ammas och läggs sedan ner på ett mjukt ställe där jag befinner mig för tillfället.

Vi har aldrig låtit barnen skrika utan kommer dit direkt och tröstar om det skulle bli så.
Precis som jag skulle vilja att någon gjorde med mig om jag blev ledsen.

Vad jag tror är allra viktigast för en bra läggning är att inte inleda den förrän barnet är sömnigt och redo att sova. Ett barn som inte är trött vill inte heller sova.... Och ett övertrött barn blir lätt ledset också.

Jag tror också att om barnet vänjer sig vid ett visst sätt så blir det svårt att ändra på detta (det värsta exempel jag läst om var ett barn som bara kunde somna om det fick ha sina fingrar i förälderns mun, gråt och tandagnisslan om det vaknade till och inga fingrar fanns där...) så jag tror att man måste hitta ett hållbart sätt som man kan leva med. Vi är helt ointresserade av att spendera kvällarna med att ligga tillsammans med barnen för att söva dem.

Jag gillar personligen inte skrikmetoder men jag har full förståelse för familjer som håller på att gå sönder då de inte får någon sömn, då söker man nog efter alla halmstrån som går!

Knapplån.

Jag har aldrig kört metoder direkt, utan alltid känt mig fram bara. Olika saker passar vid olika perioder osv osv.

Jag fick en toppenbra början med en bebis som redan första natten i livet sov konstant och vaknade två gånger för att äta, och somnade genast om igen. Hemma så fortsatte det, och vid 6 v ålder så började han sova hela nätter. Vid 8 v så hade han själv valt ut rutinerna, tiderna etc.

Första gången "problem" uppstod var kring 18 mån, då han helt plötsligt vägrade välling och ändå inte ville äta mer mat = gick och lade sig hungrig varenda kväll. Det hanterade jag genom att gå in och trösta, lägga om, och ut igen. Tills han somnade helt enkelt. Så fort som sömnen kom omgående, som vanligt, så började han sen äta ordentlig kvällsmat också av någon underlig anledning.

Nästa fas kom när han gick från spjälsäng till vanlig säng, det tog ca 1 månad innan han kunde somna ensam i den, med samma rutiner som han haft hela livet. Jag fick ligga hos honom i början, och sen vänligt men bestämt (Och ett par nätter av tandgnisslande från min sida) gå tillbaka med honom till sängen sisådär 20 ggr/natt och natta om, tills han somnade på riktigt.

Han har alltid blivit nedlagd i sin säng, pussad godnatt och sen blivit lämnad. Det fungerar klockrent än idag, 4 år senare. Jag har aldrig haft ambitioner om att spendera hela kvällarna till att natta honom, så jag har alltid sett till att just hans sömn och läggning ska fungera så smidigt som det bara går. Jag behöver dom stunderna på kvällen för mig själv, och blir helt knäpp i huvudet om jag inte ens då får vara ifred utan måste springa konstant, läsa 100 sagor eller ligga därinne.

Jag skrev ju oavsett anledningen till gråt så ska inte mitt barn gråta i ensamhet. Punkt slut!

5 mm är att få barnet att ge upp, barnet skall inse att det inte kommer någon hur mycket man än gråter och för mig är det en helt orimlig metod. Du kommer inte få mig att tycka annat hur mycket du än försöker. I min värld lämnar man inte gråtande barn.

Varför förutsätter du att mitt barn inte krånglar när hon ska sova?

Tillägg:
Nu kanske du missade det vesäntliga i diskussionen, vi pratar om att barnet lämnas i ensamhet. Inte att du sitter bredvid och stryker över ryggen när barnet ligger i sin säng. Jag pratar inte om att man måste ta upp och vagga gråtande barn, men att lämna dom ensamma alá 5mm är för mig en hemsk metod.

Senast ändrad:

5mm handlar väl mer om att barnet ska ge upp, att lära barnet att det inte spelar någon roll om hen gråter hen får inte vad hon vill ändå så hen kan lika gärna sova.

Hemskt, elakt och sorgligt. Tycker jag. :(

Och nej, bara för att man inte har ett "lätt" och "snällt" barn så står man inte ut med gråt. Inte jag. Varför skulle jag vilja stå ut? Jag vill inte att mitt barn ska gråta! Gråter det vill jag tröst och fixa, åtminstone finnas där och absolut inte låta barnet vara ensam.

:bow:
Jag håller med dig i varje stavelse!

*KL*
Jag vet inte varför jag envisas med att gå in i såna här trådar, jag känner mig alltid kass och misslyckad som mamma. "Hej jag heter dee79 och mitt barn kan varken somna eller sova"

I 8 månader har vi haft en ängels tålamod. Provat allt. Vi vagnar, bär, vaggar, vyssar, sjunger, klappar, buffar, gungar, ammar (fast det har jag lagt ner nu, för nu räcker det). Mitt barn gråter sig till sömns i alla fall.

Då är det jättekul att läsa att han kommer att få hjärnskador för att han gråter *max ironi*
Då är det jättekul att höra att "man faktiskt aldrig skulle tolerera att ha det så, för fritiden på kvällen är viktig" - tror ni inte att jag också skulle vilja ha det så.

DET SUGER ASFETT (ursäkta skriket) att aldrig få sova på nätter mer än 2 timmar i stöten. Det suger att inte få ha kvällen för sig själv och sambon, det suger att behöva höra honom gråta sig till sömns, även fast han ligger i famnen, det suger att höra BVC förorda 5mm och att de säger att han borde sova i egen säng, det suger att höra att rutiner är det som gäller (som om vi inte har rutiner), det suger att vara så desperat att man faktiskt överväger 5mm fast man inte vill (och det kommer nog inte hända heller) och det suger när folk kommer med välmenande råd och tips som om man på 8 månader faktiskt inte har hunnit prova allt.

Jag tror att alla föräldrar vill sitt barns bästa, oavsett om de väljer att ligga i 3 timmar varje kväll med sitt barn eller om de väljer 5mm. Jag blir så ledsen när jag ser skit kastas mot andra föräldrars val, för jag vet precis hur jobbigt detta är. Och alla som säger att "så här har jag gjort med alla mina barn och aldrig haft problem". Grattis till enkla barn då.

Vi vill nog alla att barnen ska få växa upp och känna sig trygga och älskade. Jag hade en miljon förutfattade meningar om hur rutiner och egen säng från början skulle funka. Alla har grusats av den människa jag älskar mest i världen. Han har lärt mig mycket om mig själv och om andra och att allt inte är svart eller vitt. Döm inte anra, var glad över era lättsövda och sovande barn, samt ha lite förståelse för att alla inte är lika.

Jag förstår att det suger asfett och jag kan nog förstå din frustration, min dotter har i perioder inte varit enkel att söva. Men här på forumet får alla göra sin röst hörd och klarar man inte av att läsa så kanske man bör låta bli under en period?

Jag kastar inte skit, jag talar om varför jag ogillar metoden och varför jag personligen aldrig skulle välja den. Jag har full förståelse för hur trött man kan vara som förälder helt klart och jag önskar verkligen att BVC kunde komma med bättre råd och stöttning än egen säng och 5mm.

Varför varför varför förutsätter många att man har enkla lättsovande barn bara för att man vägrar befatta sig med 5 mm?

Det är eg inte en metod utan snarare ett system. Ex om barnet är vant vid att somna i famnen, prova att lägga ner liite tidigare för varje gång och se om det kan somna i sängen. Funkar det inte så ta upp och börja om. Är barnet vant vid att amma, prova att dra ut bröstet och somna utan, funkar det inte så börja om. Osv.

Okej! :)

vi har två barn en kille på 18mån och en på 2mån...han får napp när han vill ha men oftast åker den ut lika fort igen, var kanske lite otydlig i tidigare inlägg det är den stora killen som sömnen börjat strula med. inte lillebror:)

Jag förstod det! Jag undrade med anledning av din kommentar om att inte låta den lilla förknippa bröstet med sömn!

kl

My har aldrig haft något stort sömnbehov, inte ens när hon var riktigt liten. Hon kunde inte ligga själv och sova i princip hela första halvåret, utan ville ligga nära, nära, dag som natt. Det innebar en hel del bärande och en bebis på bröstet nattetid.

Vi resonerade (och resonerar fortfarande) som så att vi ville ge henne all den trygghet och närhet hon behövde. Ville hon bli buren till sömns så fick det blir så. Visst tyckte jag att det var helt fantastiskt när man så småningom kunde amma henne till sömns liggandes och "smita" iväg när hon somnat (och hon fortsatte att sova, halleluja!), men det fick bli när hon visade att hon var redo för det. Vi har haft många och långa nätter där hon varit vaken i timmar under flera månaders tid och visst har det varit urjobbigt, men såhär i efterhand ångrar jag absolut inte att vi aldrig ens övervägde några "skrikmetoder". Hon behövde oss på sitt sätt, och hon fick som hon ville. Nu sover hon hela nätter (visserligen i vår säng) och är trygg och nöjd vid insomnandet både dagtid och på kvällen.

Vi provade länge att ha henne i spjälsäng tills vi gick och la oss, men hon väckte sig själv hela tiden eftersom hon rör sig så mycket. När vi började lägga henne i vår säng igen och lät henne sova där hela natten, vände det helt. Nuförtiden (19 mån) kör vi lite kvällsrutiner som välling i soffan, pyjamas och blöjbyte och ev läsa lite bok. Sen säger hon själv "sova", vandrar in i sovrummet med gosedjuret, kryper upp i sängen och lägger sig till rätta. Ofta pekar hon på kudden bredvid och säger "mamma/pappa där" och sen vänder hon sig om och somnar på mellan 5-15 min. Hur enkelt som helst, och det är sååååå oändligt skönt!

//Julia

Varför varför varför förutsätter många att man har enkla lättsovande barn bara för att man vägrar befatta sig med 5 mm?

Hej hå - jag vill inte heller befatta mig med den och det syns väl ovan att jag inte har ett lättsövt barn! Men vad jag menade var att jag kan förstå att man blir så desperat, för efter 8 månader utan sömn så är man faktiskt inte riktigt normal som människa i skallen längre. Att sömnbrist används som tortyr och för att få människor att bekänna saker de inte gjort - det förstår jag!

och sen skrev jag att jag inte vet varför jag envisas med att gå in i såna här trådar. Antar att det är en blandning mellan att plåga mig själv och en ynka förhoppning om att någon kanske yttrar något nytt jag inte hört förut.

Sen var ju inte mitt inlägg riktat till någon speciell utan rent allmänt. Synd att du tog åt dig.

Senast ändrad:

DET SUGER ASFETT (ursäkta skriket) att aldrig få sova på nätter mer än 2 timmar i stöten. Det suger att inte få ha kvällen för sig själv och sambon, det suger att behöva höra honom gråta sig till sömns, även fast han ligger i famnen, det suger att höra BVC förorda 5mm och att de säger att han borde sova i egen säng, det suger att höra att rutiner är det som gäller (som om vi inte har rutiner), det suger att vara så desperat att man faktiskt överväger 5mm fast man inte vill (och det kommer nog inte hända heller) och det suger när folk kommer med välmenande råd och tips som om man på 8 månader faktiskt inte har hunnit prova allt.

Jag förstår också att det suger asfett, och jag hoppas verkligen att det ska börja ljusna för er snart - ju förr desto bättre! Jag tycker dock att det är riktigt illa att BVC inte har något bättre att komma med än det fetmarkerade. Att barn har så svårt att komma till ro och somna och sova som du beskriver kan inte vara vanligt (speciellt inte med tanke på hur ni arbetat/arbetar för att hjälpa honom - ibland stöter jag på folk som tycks tycka att allt utom att bebisen somnar av sig själv när man lägger den i sängen eller vagnen är ett problem) och då borde det verkligen finnas bättre hjälp än så, tycker jag.

Äsch, jag VET vad du menar. Bvc säger samma till oss, eftersom hon periodvis (oftast) vaknat 100ggr/natt.
SÅ skadligt tror jag inte det är, däremot att konstant negligera skrik och gråt ( vi kallar det kinesiska barnhemsmetoden hemma:o) är inte nyttigt.
Min är 99 av hundra gånger lättsövd, men vad hjälper det när hon ändå studsar upp efter 10-30 minuter, natten igenom?
Jag tycker ni ska hitta ett sätt som gör att ni står ut själva också. Vill du pröva 5mm så gör det, det kan ju funka för er.

Nej jag vet att ditt inlägg inte var riktat till mig direkt så jag tog inte illa åt mig, jag svarade bara för hur jag kände eftersom jag är en av dom som är emot 5mm.

Jag förstår också varför sömn ( eller ickesömn ) används som tortyr, det är genomvidrigt och hemnskt att inte få sova. Jag anser ( som jag skrev ) att BVC borde vara mer nyanserade och stöttande vid sådana här problem än att förorda egen säng och 5mm till helt utschasade föräldrar som är i tillstånd att man gör vad som helst för lite sömn..

Problemet med osovande barn och supertrötta föräldrar är mer vanligt än vad man tror..

Jag tror inte heller att den som skrev att gråta är farligt menade vanlig gråt, utan de barn som lämnas gråtande ensamma och utan uppmärksamhet.

Vem kom ens på ordet sömnmetoder? Jag har nog bara läst fåtalet rader om sömnmetoder för att inse att det är skräp. Det bara tär på alla, som "5-mm" som jag har i åtanke. Jo men barnet SKA skrika det får lära sig. Ja det är ju fruktansvärt stressigt för det lilla barnet, för dig som förälder o dina stackars grannar (hehe..). Tills det kanske och eventuellt funkar efter ett gäng helvetiska kvällar. Varför utsätter man sig för det? Jo för att få lite egentid så småning om, det är "bäst" för barnet osv. Bäst för barnet? Vem försöker folk lura? Vart tog denna trygghet vägen som barn mår så bra av? Sen när mår barnet bra av att lära sig skrikvägen? Är det bara slutresultatet man är intresserad av?

I alla fall så har jag insett att det bara är att ge det lite tid. Det går upp o ner men oftast jättebra, tålamod tålamod tålamod och inga jäkla skrik. Sonen somnar som en klocka om alla förutsättningar är rätt. Jag har inte använt mig av nån skrikmetod och vi har klarat oss UTMÄRKT. Min personliga åsikt säger att det får ta sin tid, barnet behöver bara att du visar ditt tålamod och att h*n känner trygghet. Det är skitenkelt, ingen metod så långt ögat når. Barnet kommer inte ligga och skrika i sin säng tills det är 18 år, varför denna panik att lära barn att somna själva omedelbums?

Uppenbarligen behövde jag få ur mig detta då mina tangenter knattrat non-stop sen jag skrev första ordet...

Jag har inte använt nån namngiven metod utan har följt hjärtats röst.
Alla våra 4 barn har från början fått somna i famnen och har sedan lagts ner i sängen, där de har sovit gott. Runt ett års ålder har vi lämnat detta förfarande och har lagt dem i sängen, men suttit kvar bredvid sängen för att tryggheten fortfarande ska vara nära. Detta har vi gjort så länge det har behövts, tills det funkat att lägga dem utan att man sitter bredvid.

För oss har detta funkat utmärkt och problemfritt, barnen sover lugnt och tryggt i sina egna sängar och har så gjort hela tiden.

Åh vad mycket värme det var i det där svaret! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 984
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: tomte
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
561
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka