Sv: Sömn

Valp, unghund, vuxen, gammal
Låg, normal aktiv hund.

Jag vad blir det för sömn då?:P Om man tar alla i dessa olika kategorierna

Hmm - intressant!

Mina hundar (1,5 + 2,5 år gamla. Normalaktiva, stimulerade dvärgpinschrar. De är väldigt intensiva när de är aktiva, men är sedan lika intensivt passiva; lika pigga som de är när de är pigga, lika trötta är de när de trötta.)

De går och lägger sig (på eget initiativ) vid ca 21, då somnar de i soffan eller sängen oavsett var vi människor befinner oss. Vid ca 22 går vi ut och kissar och sedan går de raka vägen och lägger sig igen. Sedan sover de som två små grisar hela natten.
Vid ca 06.30 släpar jag upp dem ur sängen och går en morgonpromenad - sedan går de raka vägen in och lägger sig igen. Då sover de minst en timme till.

Sedan brukar de (på eget initiativ) gå och lägga sig och sova i ungefär en timme efter att vi har tränat eller varit stallet.

De är på dagis några timmar på dagarna, jag skulle tro att de sover en stund när de kommer hem därifrån också. Vårt dagis hämtar och lämnar hundarna (lyxen!!) så de är ensamma någon timme på morgonen och eftermiddagen, men jag tror inte att de är särskilt aktiva när de är ensamma hemma.

okej :)
Har ju en chihuahua på två år.
Våran lägger sig runt 22.00 på kvällen efter rastning. Sedan kan hon sova till 10-11 på morgon. Ut och rasta sen lägger sig igen. Ute och leker och har sig någon timma, tränar lite och sånt. Sedan mat runt 18.00-20.00 (trög på att äta) När hon har ätit upp tar vi ut henne och rastar. Sedan brukar hon springa till soffa och vilja lägga sig där.

En del dagar kan hon sova hela dagarna..-_-
Vet inte om det är bra eller inte? hon äter och är ute och gör sina behov, sen sovdags igen hehe*

"Min" tränare ställde en så himla bra fråga; "Hur mycket vilar din hund på en dag?"
Eftersom man ofta fokuserar på aktiveringen, så brukar frågan vara tvärt om; "Hur mycket aktiveras din hund på en dag?"

Men om man aktiverar hunden i ca 2 timmar per dag, med lek och promenader och träning inräknat. Då "vilar" den ju 22 timmar om dygnet :eek:
Då tror jag att hundarna blir väldigt uttråkade och rastlösa.

Precis:)
Har läst på lite: en hund sover ca 16/h om dagen (frisk hund). Tror ni det kan stämma?

Fast, då tänker man väl bara promenad/träning? Min hund är med mig eller sambon hela dagarna! Är han med sambon på jobbet så är dem igång hela tiden nästan. Men mig är han i stallet, hos föräldrarna med mera. Inte direkt så att han ligger i soffan 20h av 24 :)

Nä tror inte någon hund hade mått bra att vara vaken typ 4 timmar om dygnet :p
Vi försöker med ha med våran överallt. (:

Min Hund (ridgeback tik, 2.5 år) sover ganska långa nätter. Hon brukar somna vid 21 och vaknar vanligtvis mellan 7-10. Utöver detta vilar hon en del under dagarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svar av Emma Ternman, forskare i djurvetenskap, inriktad på djurs sömn, vid Nord universitet, Norge
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag vaknade i morse hade jag nåt vitt, som torkad yoghurt ungefär, på armen och vid munnen där jag har lite akne. Fattar inte vad...
Svar
12
· Visningar
697
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London