Sömn och valpar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 20 844
S

Syrsa

Jag är så nyfiken på era valpars vardag! Framförallt funderar jag mycket på sömnbehovet hos min egen valp för tillfället. Så jag gör en rundfrågning för att få in lite att tänka kring.

Hur mycket sover din valp? I sträck och sammanlagt på dygnet? När sover den?

Ålder, ras?

Vad gör den i övrigt på dygnet?

Era vuxna hundar? Hur många timmar sover de på ett dygn? Vid vilken ålder märkte ni störst förändring i sömnrutinerna?

Vår welshvalp på drygt 12 veckor sover kanske 12-17 timmar, lite beroende på vad som händer runt omkring eller vad han gör när han är vaken. Just idag verkar han trött, har redan sovit två timmar längre än han brukar såhär dags på dagen!

När han är vaken gör vi valp-prylar: Miljötränar, socialtränar, vardagslydnad, kontaktövningar, "vart tog matte/husse vägen?-lekar" leker fritt (pet-flaskan är nya favoriten!) och busar i parken, lite grundläggande saker som sitt och ligg samt päls- och klopyssel. (Nej, naturligtvis inte allt på en gång eller ens allt varje dag! Blir det mycket miljöträning en dag behöver man ju inte träna så mycket tricks eller gå på och klippa klorna när man äntligen kommer hem och kan smälta alla nya intryck, tycker jag.)

/Syrsa (Det finns massa bilder på min blogg, kolla min profil för adress. Har inte listat ut hur man laddar upp bilder här.)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sömn och valpar

Nu har vi bara haft vår lilla i ett dygn ungefär, men hon sover mycket, som förväntat av en åttaveckors. :) Inatt sov hon mellan 00:30 och 8:30 ungefär, med vissa avbrott för att matte trodde att hon behövde kissa (är du galen, det är mitt i natten, tyckte hon...). Sen har hon sovit i intervaller under dagen, någon timme i taget.

BC valp 7 månader nu
Går upp kring 7.00 ibland tidigare
Tar ut hästar
Grejar
Eventuellt går till jobbet, annars springe efter pinne i skogen.
Sover mellan 10.00-12.30 på förmiddagen ungefär
12.30 är det lunch och hon äter även under den tiden
Är egentligen mest vaken, kissar, är ute på linan.
Tränar lite. Antingen lydnadsmoment eller freestyle
15.00 slocknar
Kan hända hon är vaken en liten stund under denna sov period, beror lite på hur mycket folk det kommer till affären osv..
Vaknar 17.00-17.30
Går hem / lös i skogen
Tränar, donar, är allmänt med, leker med vuxna hundarna.
Är med i stallet
Är ensam en stund när jag rider, brukar sova när jag kommer -mer vet jag ju inte.
21.00 Äter och sedan blir det kväll
22.00 kvällskissar

Det är i stora drag hur hon sover, men hon börjar vara vaken lite mer nu. Beror helt på hur de är opå jobbet. Har jag inget att göra tränar vi lite mera eller gör något, men hon är väldigt duktig på att gå å lägga sig och sova.
Hon säger till om det är något fel :)

Dino som är 14 veckor och Basset Hound, sover ca 2 timmar på föm, ca 1 timma mitt på dagen, sedan sover han ca 2 timmar på em, det kan variera lite på tiderna, beror vad som händer och vad vi gör.

Han brukar somna för natten ca 21.30 och sover sedan tills 7-8 på morgonen.

lite vardagslydnad, hjärngympa och lösträning är väl vad som sker varje dag.

Kloklippning, bad o.dyl görs varje vecka eftersom han tycker om att gräva i jord och ligger gärna på rygg ute.

Min är åtta månader. Sover mycket! Säkerligen 18-19 timmar på ett dygn. Har egentligen bara två lägen - full rulle eller halvdöd.

Min är åtta månader. Sover mycket! Säkerligen 18-19 timmar på ett dygn. Har egentligen bara två lägen - full rulle eller halvdöd.

Hahaha! =)

Så rolig kommentar!

Känner igen det där, antingen så sover man eller så är man VAAAAAKEN!!!!!!

=)

/Syrsa

kl

11 veckors mellan pudel

Äter mellan 8-9,12-13,16-17,21-22

Leker och sover därimellan,Hon leker och sover ganska lika mycket, Fast det blir mer och mer lek

Haha det här är otroligt! Jag goglar mig blå men tänker att snart ger jag upp och frågar på buke. Vad får jag fram när jag håller på att ge upp om inte en länk till den här tråden :rofl:

Nog om det, jag puttar lite på den här tråden för jag är verkligen nyfiken på den vuxna hundens sömnbehov. Hur mycket sover en frisk hund per dygn om den aktiveras normalt eller hur mycket bör den sova? Skiljer det mellan raserna?

Att rovdjur sover länge vet jag men om en vuxen hund sover hela natten, är det nödvändigt för den att sova på dagen också?

Hon är 5 månader nu, men redan från 9 veckor sov hon "normalt" på natten, mycket tack vare att hon låg i bur. Hon går alltså och lägger sig när jag går och lägger mig vilket är varierande, men kanske 11-12 tiden. Hon går upp när jag går upp vilket är allt från 6 till 11...

Vet inte hur mycket hon sover på dagen, det är olika eftersom vi hittar på mycket.

Ålder, ras?
Hon heter Ylva och är en 5 månaders borderterrier :)

Mycket;) Många timmar på klubben, där vi både tränar passivitet och på plan. Mycket träning hemma, operantbaserad vilket är jobbigt för huvudet!! Miljöträning (hon följer med överallt, mycket tävlingar/utställningar/prov). Påbörjat grytträning, dock bara springa i gångarna... Mycket lek med de övriga flockmedlemmarna!

Era vuxna hundar? Hur många timmar sover de på ett dygn? Vid vilken ålder märkte ni störst förändring i sömnrutinerna?

Oh, ingen aning.. Hanen är sjuk så han sover mycket. Vi har alltid fått sova bra om nätterna så det har inte skett några förändringar.

Några bilder
(de vuxna)
18nov2007013.jpg

(Valpen)
0803014055.jpg
traning_110708006-Kopia.jpg

Gilly

Han lägger sig vid 11 på kvällen och sover till 8-9 på morgonen

Ålder, ras? Saluki snart 9 veckor

Ja just nu är det bara leka och sova äta sen träna,miljö träna och så om det vart mycket en dag kan han sova mer sen:)

Japanese chin dryga 1år lägger sig 10 sover gärna till 11-12 dagen efter:P

Papillonen snart 2år lägger när vi lägger oss och kan väl sova till vi ska upp:P

bilder: www.kymaro.se

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 576
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 850
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 155
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka