Sv: Sömn och nattmatning
*kl*
Våran tvååring började med att sova hela nätter för kanske 3 månader sedan.
Han har sedan jag slutade amma (vid 10 månader) regelbundet sovit över hos mormor kanske 1-2 nätter i veckan i genomsnitt.
När jag beklagade mig för min mamma för några månader sedan att det vore skönt om han slutade dricka välling på nätterna (kunde variera mellan 3-6 ggr per natt) så tittade hon bara frågande på mig.
Hos mormor har han tydligen sovit hela nätter sedan han var lite mer än ett år. Sovatiderna är samma. Somna mellan 20-21 och vakna mellan 06-08. Sover också ca en till två timmar middag på båda ställena.
Men med en stor skillnad hos mormor så sov han hela nätterna i snart ett halvår och hoss oss hade han aldrig sovit hela nätterna. Inte hade mormor gjort något speciellt heller. Han hade bara börjat sova hela nätter.
Tog en till två veckor innan han sov hela nätterna hoss oss också. Mycket gråt och arga tårar. Men det var det värt.
Tydligen är det fenomenet inte helt ovanligt: Att barn sover hela nätterna utan sina föräldrar för det är ju ingen idé att vakna då mamma och pappa ändå inte finns där.
Mvh
Tora