Sommarsemestra i Sverige, era bästa smultronställen?

Och jag gillar Skrufs glasbruk! Tycker att de har så fina grejer (även om en del bara säljs via Svenskt Tenn).

@Amk Little Rock Lake Zipline ligger väl i (eller vid?) glasriket. En bit från Kalmar och det hållet förvisso, men är man lite äventyrligt lagd kanske det kan vara värt ett stopp om man är i närheten.

Skrufs glabruk gör fina saker. Å jag gillar glasbruk o småland. Tyvärr väldigt länge sen jag var där.

Julita gård vid Hjälmaren. Hela herrgården är ett museum som drivs av Nordiska museet + att det finns en fantastisk trädgård med genartdatabank av äpple, humle och pion. Julita värdshus drivs av Tommy Myllymäki och är verkligen värt ett besök!

Men verkligen värt att uppleva! Håller med! Gården är intressant och maten utsökt :)

På så vis undviker du den förgiftade Leksandsluften, och behöver inte hålla andan under din bilfärd.

:rofl: :up:

Är man matintresserad och landar i Rättvik rekommenderar jag ett besök på Bruntegårdens restaurang. Har hittills aldrig blivit besviken när jag ätit där oavsett om det rört sig om lunch, middag eller temamenyer.

Fjällen är fantastiska även på sommaren, om jag skulle välja något att besöka där så hade jag satsat på att gå från Storulvån (dit ni kan köra bil) och upp till Blåhammarn. Äta den fantastiskt goda middagen som serveras där (måste förbokas!), dricka gott, sitta i bastun med utsikt över fjällen och övernatta i något av rummen innan ni vandrar tillbaka nästa dag. Går ni i tid på morgonen kommer ni möta en massa renar :love:
På väg till eller från fjällen kan ni stanna på Åre chokladfabrik och köpa godis ;)
Detta röstar jag också för.

Gotland är vackert nu på sommaren, Visby talar ju för sig självt förstås och behöver ingen presentation. Men Storsudret är inte fy skam det heller! Hoburgen (mjukglass med salmbärssylt, helst avnjuten uppepå berget med utsikt över typ halva ön), karlsöarna, Gotska sandön, lojsta russpark... glassbaren i Visby hamn :love:
Här finns loppisar och små hantverksbodar var och varannan kilometer om man gillar sånt, i Visby är det full rulle hela sommaren ned konserter i ruinerna och diverse event. (Tips från coachen, undvik V29 - aka Stockholmsveckan. Då fylls hela stan av drägg och gotlänningarna flyr fältet för att slippa se eländet. Eller ja. Gillar man att vaska champagne, vandalisera kulturminnen och glida omkring med slemmigt backslick och pappas kreditkort så är det V29 man ska satsa på.:meh:)
V32 är det medeltidsvecka :love:

Annars Dalarna; falu koppargruva, Carl Larsson-gården, Orsa björnpark, Njupeskär (Sveriges högsta vattenfall), lagoma fjäll för dagsturer till fots eller på hästrygg. :love:

Fast jag tror ni får en fantastisk resa inom Sverige oavsett vart ni åker, det finns saker att se och uppleva vart i landet ni än hamnar. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix