Sommarsemestra i Sverige, era bästa smultronställen?

Medeltidsveckan i Visby :love: Det är min semester varje år. Helt fantastisk stämning och det finns något att hitta på varje dag. Men oftast räcker det med att strosa runt i Visby i en vecka.

Fjällen är fantastiska även på sommaren, om jag skulle välja något att besöka där så hade jag satsat på att gå från Storulvån (dit ni kan köra bil) och upp till Blåhammarn. Äta den fantastiskt goda middagen som serveras där (måste förbokas!), dricka gott, sitta i bastun med utsikt över fjällen och övernatta i något av rummen innan ni vandrar tillbaka nästa dag. Går ni i tid på morgonen kommer ni möta en massa renar :love:
På väg till eller från fjällen kan ni stanna på Åre chokladfabrik och köpa godis ;)
Lägger till att om ni är musikintresserade så är det Storsjöyran sista veckan i juli, i Östersund. Brukar vara härlig stämning, mysigt att sitta i hamnen (stråket) och ta en öl. Vet inte vad det är för artister i år men missa för allt i världen inte presidentens tal :love:

Jag var på ett jättemysigt ställe för et litet tag sedan i Sjötorp Göta kanal www.bjorsbedbreakfast.se

Göta kanal har ju en del att erbjuda med turer. Vet inte riktigt vart man hittar länk. Torsö är också väldigt fint

Lidköping är väldigt trevlig stad med Läckö Slott mm

Vi ska tillbringa sommarens semester på Öland samt tänkte ta del av glasriket på vägen dit. Jag tar hemskt gärna emot tips på sevärdheter och fina platser i området! Vad finns att se på sydöstra Öland? Är Kalmar värt en heldag eller ska vi satsa mer tid på ön alternativt glasriket?
@Amk Kalmar slott och även muséet med utställningar om bl a regalskeppet Kronan är definitivt värt ett besök. Största sevärdheten på sydöstra Öland är väl Eketorp: http://www.eketorp.se/. F ö är det häftigt att traska omkring på Alvaret - liknar inget annat!
Karfitsa gav bra tips. Även Ölands södra udde brukar vara välbesökt, fyren långe Jan och så är området rikligt besök av flyttfåglar så det finns en massa fågeljox också.
Man håller också på att gräva ut Sandby borg, om man är intresserad av sånt.
Annars är sydöstra öland mest bara radbyar med en kyrka i nästan varje by. Och få turister!

Sen huruvida man tycker kalmar är värt en heldag eller inte beror ju också på vad man är intresserad av. Slottet och länsmuseet kan vara värt att lägga tid på. Krusenstiernska gården ett stenkast från slottet likaså. Där spelas dessutom fars/teater/vaddetnukallas med Robert Gustafsson och hans anhang på somrarna.

Glasriket kan ta tid eller raskas av snabbt beroende på hur man lägger upp det. Det är ju rätt många glasbruk med olika inriktning.

Visby - say no more.
Söderköping & glassbaren smultronstället.
Mellbystrand/falkenberg - om man vill bada
Mölle och kusten mot Laholm, många pittoreska fiskebyar. Grottor och fin vandring.
Göteborg - bästa fikastaden ;)

Är ni ändå nere i sydöstra Sverige rekommenderar jag Blekinge och speciellt Karlshamn. Eriksbergs vilt & naturpark och ett besök på Tjärö. Resten av Karlshamns skärgård också förresten. Gå på sommarteater på den lilla ön Kastellet som ligger i hamninloppet. Ät middag på Wäggas fiskerökeri eller på Köpmannagårdens innergård. Strosa runt på kullerstensgatorna och besök världens bästa antikvariat. Gå på Sveriges enda punschmuseum :D

(är tydligen mer lokalpatriotisk än jag trodde :D)
(kom bara inte hit vecka 29 för då är det Stadsfestivalen Från Helvetet)

Vi ska tillbringa sommarens semester på Öland samt tänkte ta del av glasriket på vägen dit. Jag tar hemskt gärna emot tips på sevärdheter och fina platser i området! Vad finns att se på sydöstra Öland? Är Kalmar värt en heldag eller ska vi satsa mer tid på ön alternativt glasriket?

Mitt favorit glasbruk är Bergdala:)

Jag och sambon tänkte spara utlandsresan till i vinter istället för nu under sommarsemestern, och tänkte istället köra nån roadtrip i Sverige. Jag tänker det måste finnas massor med charmiga, mysiga, roliga ställen i Sverige som man inte sett! Jag hängde en del i Halland när jag var mindre och min mamma bor i Skåne så inte där i första hand, Sambons familj har också en sommarstuga i Ö-vik så inte där heller i första hand.
Vad har ni för smultronställen som ni skulle rekommendera oss att se? Det kan spänna över flera delar då vi har en vecka på oss.

Extra plus om det finns någon rolig aktivitet att ägna sig åt så man har ett "mål" som en konsert, fysisk aktivitet, gruppaktivitet osv.

Trevlig tråd o jag blir jätte sugen på att besöka flera ställen.
Det finns mycket i vårt avlångs land :)

Siljan kanske? :) Mora, Tällberg, Rättvik är supermysigt på sommaren. Där finns också Dalhalla där man kan gå på fantastiska konserter!

Annars är ju västkusten härligt. Halmstad, Smögen, Strömstad.
Beträffande Dalarna så är det ett lååångt landskap.
Starta i söder och besök kulturminnen och bruksmiljö, och ändlöst vacker natur. Jobba er uppåt ända upp i fjällvärlden. Hela Sverige i miniatyr.

Mitt favorit glasbruk är Bergdala:)

Och jag gillar Skrufs glasbruk! Tycker att de har så fina grejer (även om en del bara säljs via Svenskt Tenn).

@Amk Little Rock Lake Zipline ligger väl i (eller vid?) glasriket. En bit från Kalmar och det hållet förvisso, men är man lite äventyrligt lagd kanske det kan vara värt ett stopp om man är i närheten.

Beträffande Dalarna så är det ett lååångt landskap.
Starta i söder och besök kulturminnen och bruksmiljö, och ändlöst vacker natur. Jobba er uppåt ända upp i fjällvärlden. Hela Sverige i miniatyr.
Undvik Rv70 i möjligaste mån.

Men ändå.
I Avesta besöker du det gamla järnverket och Avesta Art om de har öppet.
http://verket.se/en/what-is-avesta-art/

När man passerat Avesta och Rembo, så finns det en falsk rastplats precis innan bron över Dalälven nära Grådö - som man bara kan nå lagligt när man reser norrut. Perfekt paus för barn och/eller hund. Uppsikt dock, om nån vill bada - kallt vatten, strömt vatten.
Min och min salig hund Jessies port till Dalarna.

I Hedemora lämnar man tråk-Rv70 - men INTE Rv69 till Falun. Nej, nu blir det scenic route, och Lv270 mot Långshyttan. Och skälet till det är att du nu följer Dalälvens västra strand i ett underbart odlingslandskap med små byar och bondgårdar. När älven kröker västerut kan du välja att åka på norra eller södra sidan. Du väljer norra, och korsar alltså älven över två älvarmar med en mellanlandning på en ö. Bara 50m efter bro #2 svänger du västerut/vänster mot Husby(*). Smal väg, och du valde den här norra vägen eftersom den verkligen slickar älvbrinken.Du kör rakt fram genom Husby, och fortsätter längs den norra vägen tills du når Rv69 vid Fäggeby/Uppbo. Har du tid kör du över bron åt fel håll till Fäggeby. Där fanns det en loppis, eller ja - Fäggeby Antikbod - om intresse finns för sånt. Mack och pizzeria också. Vänd igen, och heading for Falun.

I Falun besöks Falu Gruva och gruvmuséet.
http://www.falugruva.se/besok-oss/ovan-jord/museet-vid-falu-gruva/

Sedan fortsätter du den relativt tråkiga Rv69 mot Rättvik. På så vis undviker du den förgiftade Leksandsluften, och behöver inte hålla andan under din bilfärd. Nu möjlig rastplats för barn och/eller hund finns vid Rällsjön, efter den lokala metropolen Bjursås.
Rv69 byggdes om på åttiotalet. Man kan åka den gamla sträckningen en bit, om man har tid och lust och inte söker snabbaste transporten mellan A och B, Mårtanberg är bra att sikta på då. Nej, du behöver inte vara orolig att åka vilse, följer du bara vägen kommer du snällt tillbaka till Rv69. Det finns fler alternativa snuttar med 70-tals-Rv69, kolla kartan och improvisera!

Strax innan Rättvik når du ett krön. Byn heter Söderås. Och på andra sidan krönet blir du rikligt belönad. Här breder plötsligt hela Storsiljan ut sig från den höga punkt du befinner dig på. Se till att du passerar punkten en dag med blå himmel och stålande sol.
I så fall finns det en mandatory punkt att ta dig till; Vidablick utkikstorn - med vidhängande bilkryssning längs Rättviks gräddhylla - ett av få ställen i Sverige som består av en egen alpby.
http://www.rattvik.se/kultur-fritid-och-turism/sevardheter/vidablick.html

Slut på del 1. Dagen kanske är slut också. Finn övernattning.
https://www.tripadvisor.se/Hotels-g1026493-c2-Rattvik_Dalarna_County-Hotels.html

Fotnot: (*) Vill minnas att det finns en minigolfbana i Husby, som trängs vid ett fik, mellan vägen och älven.

Senast ändrad:
Bästa stället är hemma. På verandan.. Med blomma och jycke...
Men det hindrar ju inte att man ser sig omkring ibland.
Ex sankt Annas skärgård, i en lagom stor segelbåt med goda vänner
Hyrd, ägd eller lånad ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix