Sommarsemestra i Sverige, era bästa smultronställen?

Aliche

Trådstartare
Jag och sambon tänkte spara utlandsresan till i vinter istället för nu under sommarsemestern, och tänkte istället köra nån roadtrip i Sverige. Jag tänker det måste finnas massor med charmiga, mysiga, roliga ställen i Sverige som man inte sett! Jag hängde en del i Halland när jag var mindre och min mamma bor i Skåne så inte där i första hand, Sambons familj har också en sommarstuga i Ö-vik så inte där heller i första hand.
Vad har ni för smultronställen som ni skulle rekommendera oss att se? Det kan spänna över flera delar då vi har en vecka på oss.

Extra plus om det finns någon rolig aktivitet att ägna sig åt så man har ett "mål" som en konsert, fysisk aktivitet, gruppaktivitet osv.

Siljan kanske? :) Mora, Tällberg, Rättvik är supermysigt på sommaren. Där finns också Dalhalla där man kan gå på fantastiska konserter!

Annars är ju västkusten härligt. Halmstad, Smögen, Strömstad.

Om ni inte har cellskräck, en guidad tur i Korallgrottan. Sveriges längsta grotta som ligger i norra Jämtland. Köra vildmarksvägen över Stekenjokk. Besöka Hällingsåfallet med norra Europas längsta kanjon.

Instämmer med ovanstående talare :love:

Om ni inte har cellskräck, en guidad tur i Korallgrottan. Sveriges längsta grotta som ligger i norra Jämtland. Köra vildmarksvägen över Stekenjokk. Besöka Hällingsåfallet med norra Europas längsta kanjon.
Oh det lät ju jättespännande! Brukar det vara mycket folk i juli?

Fjällen är fantastiska även på sommaren, om jag skulle välja något att besöka där så hade jag satsat på att gå från Storulvån (dit ni kan köra bil) och upp till Blåhammarn. Äta den fantastiskt goda middagen som serveras där (måste förbokas!), dricka gott, sitta i bastun med utsikt över fjällen och övernatta i något av rummen innan ni vandrar tillbaka nästa dag. Går ni i tid på morgonen kommer ni möta en massa renar :love:
På väg till eller från fjällen kan ni stanna på Åre chokladfabrik och köpa godis ;)

Oh det lät ju jättespännande! Brukar det vara mycket folk i juli?
Allt är ju relativt, men det är ingen direkt trängsel här, någonsin. :D
De tar nog inte in så många åt gången på grott-turerna så där är det kanske lurt att boka lite i förväg. Företaget som har turerna heter Vilseledaren och de har andra turer också. De är otroligt kunniga.

Jag och sambon tänkte spara utlandsresan till i vinter istället för nu under sommarsemestern, och tänkte istället köra nån roadtrip i Sverige. Jag tänker det måste finnas massor med charmiga, mysiga, roliga ställen i Sverige som man inte sett! Jag hängde en del i Halland när jag var mindre och min mamma bor i Skåne så inte där i första hand, Sambons familj har också en sommarstuga i Ö-vik så inte där heller i första hand.
Vad har ni för smultronställen som ni skulle rekommendera oss att se? Det kan spänna över flera delar då vi har en vecka på oss.

Extra plus om det finns någon rolig aktivitet att ägna sig åt så man har ett "mål" som en konsert, fysisk aktivitet, gruppaktivitet osv.

Det finns mycket! Orust o tjörn med klädedholmen skärhamn marstrand kungälv o kex fabriken o gammla kingälv, ljungskile, Smögen Ramsvikslandet med Haby bukt o Fyga är underbart. Bra markerade vandringsleder. Vid havet kan man gå eller på insidan o se den naturen. bovsllstrand. Gerlesborgs med kondtnärs kolektivet. hamburgsund o hamburg ö. Kustleden går förbi o bohusleden. cykelspåret . Fjällbacka gå en tur i läckbäbärgs bocker spår, ät något gott på bryggan. Grebbestad med bryggeri o grebys med skaldju. sen finns stömstad med norskar på tur mm älga fallet på gränsen. Bil o nostalgi lastbilsträff på fredriksten fästning i halden på norska sidan i augusti. Det finns kanot turer, klättring, turridning, vandringsleder. Artisterna har jag ingen koll på änn utefter kusten i sommar. Wommens mach race segling i lysekil i augusti tre gratis konserter. Artiser på havsbadet mfl ställen. Vandra i carla curmans spår på stångehuvud. Finns mycket:) bara ett axplock. Norska sidan är otroligt fint.

Sydöstra Småland med glasriket kombinerat med Öland. Borgholms slottsruin har flera konserter i sommar.
Det finns en del smultronställen i den regionen som inte faller inom de vanliga turiststråken. Vill man slippa dem och finna lugnet så ska man styra kosan mot sydöstra öland istället. Dit är det få turister som hittar...
Sen beror det ju mycket på vad ni är intresserad av. Kalmar har massor av historia om man är intresserad av sånt. Glasriket är ju ganska unikt. Öländska alvaret är unikt i sin natur (världsarv). osv...
Kommer ni häråt tipsar jag gärna närmare.

Detta skulle jag valt :love:, har dock inte varit där.

Annars föreslår jag Åre (finns massor av aktiviteter även på sommaren, restauranger öppna osv) och om ni är roade av vandring så en tur till Storulvån, antingen övernatta där och ta en dagstur därifrån eller hela triangeln. Vill ni gå iväg och övernatta en natt skulle jag hellre gå till Sylarna än Blåhammaren, dock finns ingen restaurang där.

På väg till Sylarna förra sommaren (mobilbild...):
storulvan01_zpsa2bsuywr.jpg

Det finns en del smultronställen i den regionen som inte faller inom de vanliga turiststråken. Vill man slippa dem och finna lugnet så ska man styra kosan mot sydöstra öland istället. Dit är det få turister som hittar...
Sen beror det ju mycket på vad ni är intresserad av. Kalmar har massor av historia om man är intresserad av sånt. Glasriket är ju ganska unikt. Öländska alvaret är unikt i sin natur (världsarv). osv...
Kommer ni häråt tipsar jag gärna närmare.
Vi ska tillbringa sommarens semester på Öland samt tänkte ta del av glasriket på vägen dit. Jag tar hemskt gärna emot tips på sevärdheter och fina platser i området! Vad finns att se på sydöstra Öland? Är Kalmar värt en heldag eller ska vi satsa mer tid på ön alternativt glasriket?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix