Sommarpremiering 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NAndersson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sommarpremiering 2010

Japp, ston får visas utan bett :)

Vad grundar du det svaret på?

Jag är själv intresserad av detta för att jag ska visa mitt sto, men enligt SHAF Storeglemente så får bara föl, ettåriga ston & valacker visas i grimma och Martenix sto är två år?

/Camilla

Jag läste också det i storeglementet, men innan var jag nästan 100% säker på att jag läst att ston får visas i grimma. Det var därför jag frågade. :laugh:

Jag kollade på Skaraborgs Hushållningssällskaps hemsida, det är de som håller sommarpremieringarna i mitt område, och där står detta i infobladet:
Alla raser, alla åldrar som har pass får visas på premieringen. Gäller ston, valacker och hingstar.
Godkända och icke godkända hingstar alla åldrar får visas. Hästägaren/anmälaren ansvarar för att
alla hingstar, ett år eller äldre, visas i träns av person över 16 år
.

Samt att föl måste ha grimma och grimskaft då de inte får gå lösa, ingen stans hittar jag någon annan info så där kan man ju tolka det som om man får ha vilket som?

Jag kollade på Skaraborgs Hushållningssällskaps hemsida, det är de som håller sommarpremieringarna i mitt område, och där står detta i infobladet:
Alla raser, alla åldrar som har pass får visas på premieringen. Gäller ston, valacker och hingstar.
Godkända och icke godkända hingstar alla åldrar får visas. Hästägaren/anmälaren ansvarar för att
alla hingstar, ett år eller äldre, visas i träns av person över 16 år
.

Samt att föl måste ha grimma och grimskaft då de inte får gå lösa, ingen stans hittar jag någon annan info så där kan man ju tolka det som om man får ha vilket som?

Det vore kanoners om det vore så, för jag visar hellre mitt sto bettlöst!:)

Kanke bäst att fråga den enskilda arrangören?
Mitt sto ska visas i Enköping och i deras propp vill jag minnas mig att det inte stod något alls om detta och då borde det vara självklart att det är reglementet som gäller?

/Camilla

Jag visar också hellre bettlöst, men man kan ju göra så att man har med båda och frågar på plats? :laugh:

Jag har via mail frågat om detta utan att uppge vilken visningsplats som gäller svaret var
Stoet måste visas i träns.
Det var med andra ord ingen tvekan och inget "beror på var du visar".
Som jag förstår det så har de ändrat reglerna ganska nyligen då någon sa att de visat sto i grimma något av de 2 senaste åren.

Hmm vad konstigt! Jag var helt säker på det ju.. Kanske fick för mig det från när jag var i Österrike nyligen och allla visades i visningsträns utan bett. På utställningar här i Sverige har man kunnat visa i visningstränas utan bett. Sorry, blandade nog ihop det :angel:

Ja på utställningar (kan kanske variera inom ras dock) får man ju visa i visningsgrimma, men här är det alltså kört nu? Då blir det väl träns då. Tack för svar!

Nu har jag äntligen fått svar på min fråga!
Dom rekommenderar inte att ge poäng till ston äldre än tio år.

Men om man absolut vill så kan man be domaren att betygsätta stoet och då får domaren avgöra om han tycker det är lönt att sätta poäng eller inte.

Nu kom jag såklart att tänka på en annan fråga:D
Om det är så att domaren inte vill sätta några poäng får man ett omdöme på hästen eller hur blir det då?

Sen undrar jag om någon som visat häst tidigare skulle kunna skriva om hur allt går till under premieringen? Det är först gången jag ska visa så det vore bra att få en liten inblick :)

Premiering är jättekul (tycker jag :D) Dem flesta brukar värma upp hästen lite. Min unghäst brukar dessvärre bli oengagerad av för mkt uppvärmning! sen när det börjar närma sig dags för att gå in för visning så får man ju stå beredd. Sedan traskar du och hästen in och domaren kommer säga exakt när du ska ställa upp, skritta, trava. I slutet när hästen är uppställd så säger domaren poäng samt omdöme i mikrofonen och en person kommer med rosett, ev. skådepenning samt olika priser somkann vara grimma osv. Du får också ett papper där poäng och ömdöme står :)

Vad är/innebär skådepenning?

Det är som ett slags stort mynt med en häst på och så står det "FÖR HÄSTAVFELNS FRÄMJANDE" på det. Jag fick ett sådant förra året då mitt sto var 1 år. Det delas ut till lovande unghästar, men jag är inte säker på om 2-åringar också får det.

Tack så mycket!! Det var snällt att du tog dig tid att skriva några rader :)
Jag ska ner till Orust i morgon och kolla läget på premieringen där, så det kommer nog gå bra på söndag! :)

Ska visa min 2-åriga Haflinger hingst och ev min 2-åriga Shetlandshingst imorn(ej 5-år som det står i programmet) i Henån imorn!:)

augusti%2010%20490.jpg

Tack så mycket!! Det var snällt att du tog dig tid att skriva några rader :)
Jag ska ner till Orust i morgon och kolla läget på premieringen där, så det kommer nog gå bra på söndag! :)

Jag ska med dit och kolla innan premieringen på söndag :)

Det kommer nog gå jättebra med ditt sto! :)

Hur har det gått för er som visat idag?

Lycka till alla som skall visa imorgon! :bump:

Det är som ett slags stort mynt med en häst på och så står det "FÖR HÄSTAVFELNS FRÄMJANDE" på det. Jag fick ett sådant förra året då mitt sto var 1 år. Det delas ut till lovande unghästar, men jag är inte säker på om 2-åringar också får det.

Även 2-åringar får skådepenning :)

Bellamia: Då fick du ju ett bra svar! Även om du inte får poäng så får du ett omdöme som alla andra, bara att det inte är ifyllt några siffror. Men egentligen känns det som att det är det som är det viktigaste. Jag har hellre omdöme utan poäng än tvärtom :idea:

Inte fler som har resultat att dela med sig? :bump:

Ja, vi får se vad domaren säger!

Nu ska vi snart åka mot dingle :bump::bump::bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den stoppade skyddsjakten på den ponnydräpande vargen i Västra Götaland skapar oro bland hästägare. Allan Grimling utanför Falköping har...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka