Sommarpremiering 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NAndersson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sommarpremiering 2010

*kl*
Ja. min kära kuse hade bestämt sig för att inte åka någonstans idag..
I ca 4 timmar försökte vi innan vi gav upp. :cry:

Knapplån

Idag var det premiering i Dingle och Havanna fick 39 poäng. 8-9-8-7-7
Som sist år hade jag svårt att få igång henne i skritten ordentligt, trots att vi tränat på det massor! Träning träning. Inte lätt med dessa unghästar!
Men jag är väldigt nöjd ändå!

Omdöme: Rastypiskt feminin, bra kors, bra bog, välformad hals, bra bål (bra sida), välbenad från sidan, oengagerad skritt.

Men gångarterna går att träna på :)

39643_449676292111_611572111_6267143_7117621_n.jpg

Er såg jag, Havanna var jättefin, Grattis! :D

För mig gick det mindre bra, 34 poäng... 87676.
Men poängen var rättvisa, Mercedes hade ingen bra dag gångartsmässigt. Hennes vanligtvis riktigt trevliga trav var som bortblåst och det kändes som vi sprang i sirap. 6:an på benen var ganska väntad, och de den första 7:an har möjlighet att förbättras. Hon är lite i växtfas just nu så jag hoppas att hon växer till sig, det verkar ligga lite i släkten att utvecklas "sent". Så vi bryter ihop och kommer igen!
Definitivt på plussidan är att hon skötte sig utmärkt bland allt ståhej! :laugh:

Tack så mycket :) Hade du nummer 5? Isf såg jag er med :)

Dessa unghästar ändrar sig jättemycket! Hon kommer säkert växa till sig!
Att åka ut såhär med dessa små är jättenyttigt!

Då var min och hästens första premiering avklarad!
Jag är jättenöjd med poäng, omdömen och hästen såklart! Hon skötte sig exemplariskt! Jag frågade domaren när jag kom fram om jag kunde få poäng och han sa att det var klart jag skulle få på en så fin häst! :D

Ånita f. 1993
e. Mustard 1791 - Uns 1650 - Hässle 1598

"Harmonisk, mkt bra rastyp. Vackert huvud, bra bog och kors. Relativt rättställd. Taktmässig skritt. Kort trav"
8-8-8-8-6 = 38p

Traven skyller jag på mig eftersom jag inte hade ork att springa i något vidare tempo :o! Men det får vi försöka bättra till nästa år!!!
Domaren sa även att det var ett sto som man skulle använda i aveln och när jag sa att hon var dräktig tyckte han det var bra!!!:bump:

DSC_0276.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Nej, nummer sex...:p

Jag åkte ju på premiering mest för tränings skull, jag var ju medveten om att hon inte ser helt perfekt ut just nu, och som arabia sa; det är ju samma häst oavsett poäng!

Och för övrigt, jag såg flera ston över 1 år i grimmor, så det verkade okej. :laugh:

Va roligt att du fick poäng, speciellt när dem va bra också! :bump:
Nu är det bara att vänta på bebisen och hoppas den blir minst lika fin som mammahäst :D

Jag ska visa två arabston i enköping den 19/9 :) Någon mer som ska dit? (ska läsa tråden nu :D )

Funderade på att åka dit med min haflinger! Hur anmäler man sig dit?
Har alldrig varit på premiering förut :O Tips och råd?! Hur går det till?

Jag tror det är för sent att anmäla nu, om de inte tar emot efteranmälningar då. Det är väldigt dumt tycker jag, men de har slutdatum väldigt tidigt (alla platser på samma datum), det gör att det blir långt mellan anmälan och själva dagen premieringen går :grin:

Det du kan göra är att ringa till de som anordnar och fråga om det går att efteranmäla :)

Anmälningstiden till Enköping har gått, det var den 19 augusti. SH tar som princip inte emot efteranmälningar, men det går alltid att höra efter. 0511-67230 är telefonnumret och telefontid är det mellan 9 och 12.

Delvis KL
Anmälningstiden är ute till ca en månad innan och den tiden efteråt behövs för att fixa allting. Framförallt eftersom det går åt en hel del tid till att ringa runt till folk som inte betalat eller som betalat och inte specificerat vilken häst som avses. Att skriva ut protokoll, numrera hästarna, göra katalogen, ringa runt till platsansvariga, fixa fram rosetter, kopiera alla papper innan de går iväg från SH etc tar tid.
Eftersom posten tar några dagar på sig ska allt underlag skickas iväg till domarna och de platsansvariga i god tid. Utställarna vill ju ha sin kataloger veckan innan vilket betyder att om man har tur har man ca 2½ vecka på sig att göra allt. Betänk då att ibland är det flera premieringar inom kort tid som ska färdigställas...

Det är klart att det tar tid, och en månad innan är väl en rimlig tid, men det som nog syftades på innan var kanske t.ex. Dingle där datumet gick ut redan i början av Maj och premieringen är i Augusti, tre månader innan visningstillfället alltså. :laugh:

Precis som Martenix sa så syftade jag på dem premieringar som t.ex Hushållningssällskapet anordnar. Det vill säga dem premieringar som vi varit på. Där blir det verkligen långt innan, så det är lätt att missa :o Jag lyckades förra året :p

Men annars är det som du säger, oftast en månad innan som är det vanliga :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den stoppade skyddsjakten på den ponnydräpande vargen i Västra Götaland skapar oro bland hästägare. Allan Grimling utanför Falköping har...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka