Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Grattis till er med positiva UL! Jätteskoj! Jag ska på mitt om en dryg vecka.

Vi har inte köpt något till bebis än, men har fått två kassar med unisexkläder och ska få min systers barnvagn. Jag har däremot shoppat loss på lite mammakläder från HM på nätet och blev jättenöjd när det kom hem. Två par byxor, en massa linnen i olika färger och några toppar. Så skönt att ha byxor som inte klämmer! Det är första gången jag köpte kläder på postorder och är riktigt glad att det passade. Liiiite stort är vissa saker, men jag lär väl växa i det...

Annars har vi tittat lite på babyskydd då sambons bror ville sälja sitt till oss, men då det var en EL som hade fått sämst i test hos Råd och Rön avstår vi det. Vi har även funderat lite lätt på lösningar med skötbord och spjälsäng i vår lilla lägenhet som vi mest troligt bor kvar i när barnet kommer.

Jag rider också litegrann fortfarande, men idag kändes det inte riktigt bra i magen när jag red så jag får se om det var en tillfällighet eller om jag måste ge upp ridningen helt nu. Känns lite för tidigt, men är det så så är det så. Rörelser har jag så smått börjat känna av också, det är tydligt att det är bebis, men det händer inte så ofta utan jag måste ta det lugnt för att känna.

Vad jobbigt det måste vara att ha stressande chefer, jag trodde att min ena skulle vara hemsk, men han har än så länge överträffat mina förväntningar! Hoppas att det håller i sig så :)

Hihi! Det hade ju varit kul o springa på varandra men under bättre förutsättningar iofs. Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå fort för er!

Förresten! Tack alla för grattisarna- eller vad man säger...

Jag trodde inte jag skulle vilja handla något ännu- men efter att ha sett Räkelina igår är jag nu jättesugen. Kände inte alls så v 13 när jag såg förra gången...

Har nog nästan bestämt mig vad gäller barnvagn redan- vill ha en liten smidig sak som passar i bilen även när jag har två hundburar i. Sen har jag sett att man kan kombinera den med babyskydd så det blir nog den sorten där med. Läste att det var den säkraste förra året någonstans så det låter ju dessutom positivt.
Hur många av er ska köpa basenhet till babyskyddet? Min syster tycker jag ska göra det och att man ändå får tillbaka ganska mycket när man säljer det. Själv skulle jag inte köpa ett beg om jag inte visste vem som haft det innan förståss.
Naturligtvis går det att använda beg när man vet att det är bra.

Kläder o så har jag inte köpt något. Därimot en barntallrik som jag inte kommer behöva använda på ett år. Haha. Men den var i min favoritfigur så...

Åh, jag fick en barntallrik (ett helt set) i julklapp :) Med Heffaklumpen från Nalle Puh! Vilken figur har du? :)

Jag känner mig ganska vilsen när det gäller bilbarnstol och sånt... Vagn vet vi nästan helt säkert, vi måste ju inte ha en liten smidig, då vi både har stor bil och stor lägenhet med stor hiss :)

Nu smyger jag fram här igen.. ;)

Vi (jag) har nästan bestämt oss för att skaffa en BeSafe IziSleep som babyskydd när det blir vår tur. Den har fått bra på tester och så kan man vinkla den i liggande läge utanför bilen, vilket är bra för oss som kommer resa längre sträckor ibland. (jag är ursprungligen från sthlm) Vagn kommer nog att bli en EL citycross med citykorg, vi bor ju i hus och har stor bil. Eftersom att vi bor i "skogen" vill jag ha en stabil vagn.

Märks det att jag gillar att ha koll? ;)

Grattis till er med positiva UL! Jätteskoj! Jag ska på mitt om en dryg vecka.

Vi har inte köpt något till bebis än, men har fått två kassar med unisexkläder och ska få min systers barnvagn. Jag har däremot shoppat loss på lite mammakläder från HM på nätet och blev jättenöjd när det kom hem. Två par byxor, en massa linnen i olika färger och några toppar. Så skönt att ha byxor som inte klämmer! Det är första gången jag köpte kläder på postorder och är riktigt glad att det passade. Liiiite stort är vissa saker, men jag lär väl växa i det...

Annars har vi tittat lite på babyskydd då sambons bror ville sälja sitt till oss, men då det var en EL som hade fått sämst i test hos Råd och Rön avstår vi det. Vi har även funderat lite lätt på lösningar med skötbord och spjälsäng i vår lilla lägenhet som vi mest troligt bor kvar i när barnet kommer.

Jag rider också litegrann fortfarande, men idag kändes det inte riktigt bra i magen när jag red så jag får se om det var en tillfällighet eller om jag måste ge upp ridningen helt nu. Känns lite för tidigt, men är det så så är det så. Rörelser har jag så smått börjat känna av också, det är tydligt att det är bebis, men det händer inte så ofta utan jag måste ta det lugnt för att känna.

Vad jobbigt det måste vara att ha stressande chefer, jag trodde att min ena skulle vara hemsk, men han har än så länge överträffat mina förväntningar! Hoppas att det håller i sig så :)

Jag fick ont i magen ganska tidigt när jag red, i vecka 13-14 kanske, men jag tror inte man behöver oroa sig. Det som hände för mig var dels att jag fick som kramp i hela magen, dels att det blir obehagligt när magen skumpar, ligamenten och musklerna orkar liksom inte hålla upp magen ordentligt, utan gör ont. Inte alls farligt för barnet såklart, bara obehagligt för mig. Så jag har löst det genom att ta paus så fort jag känner att magen börjar krampa, och helt undvika nedsittning i trav. Bebis mår utmärkt och är så frisk och normal man kan bli.

Får man blödningar och så kanske man ska oroa sig mer.

Känner igen det där med jobbet. Min chef spelar sympatisk, men i själva verket tycker hon att jag har satt henne i en jobbig sits med att skaffa barn just nu... Hon vill bara verka så politiskt korrekt... Jag och sambo ska dock dela lika på föräldraledigheten, så jag räknar inte med att vara hemma så mycket längre än tills nästa årsskifte, det har iaf tagits emot glatt på jobbet ;)

Vi har mest köpt kläder när vi har snubblat på bra grejer till bra priser. Bla ett startpaket från Lingon&Blåbär som var prisvärt :)

Peppar peppar så har jag ännu inte fått problem med bäckenet... Rider på som vanligt, men hoppar inte längre, för att försöka undvika avfallningar... Skulle tycka det var väldigt obehagligt... Höll på å halka omkull igår och började nästan gråta för jag blev så rädd... MES! Så, jag håller mig till dressyrpass och lugna utepass på söthästen :)

Jag har inte heller planerat in nån lång mammaledighet, är tillbaka igen efter fyra-fem månader, men t o m det är uppenbarligen för länge, hon räknar med att jag är tillbaka på heltid efter max tre.

För mig är det tvärtom med ridningen - hoppningen är det enda som verkligen funkar, för magen märks knappt alls när man står upp i lätt sits. Så de där gångerna man rider på hinder är ungefär den enda gången man kan känna sig som en normal människa igen, istället för en smärtsam, orörlig klump. Otroligt skön känsla! Dock hoppar jag en stensäker häst som aldrig stannar eller bockar efter hinder, så jag vet väldigt säkert att jag inte kommer åka av. Vore annorlunda förståss om jag red en häst som jag visste skulle langa av mig lite nu och då i hoppningen, det skulle jag nog inte våga. Framförallt nu när jag provat hur det känns att åka av ordentligt, har nog aldrig slagit mig så dant och haft ont så länge efteråt!

Riktiga dressyrpass däremot är bara att glömma, får så j-ä ont av att trava längre stunder. Så det blir mycket pauser och ingen ordentlig träning, mer lite motionsridning.

Ja, och jag har ju en häst som har för vana att langa av lite då och då... Förra året drogs korsbandet av i samband med en sådan ofrivillig avsittning vid hoppning... Så jag vågar inte riktigt lita på min heffaklump...

Däremot red jag ett väldigt tufft dressyrpass i onsdags. Jag har nog aldrig blivit så trött av att rida nånsin, aldrig... Jag var tom tvungen att be om skrittpaus, vilket jag typ heller aldrig har gjort förut. Men ingenting kändes i magen iaf :) Satt ner i ca 15 minuter i traven, sen blev det lättridning. Dock har jag extremt svårt med koordinationen, men jag kan nog inte skylla på bebisen i det fallet ;)

Hoppas hoppas att jag kan fortsätta rida så länge som möjligt :laugh:

Kul för dig, det måste vara väldigt skönt att vara så opåverkad av graviditeten!

GAlupy från Diddl... Den hade rosarutig kant så det kanske var tur att det blir en flicka... Jag intalade mig att det var ok i vilket fall innan. hihihi
Jag kommmer nog vänta ett tag till med att handla men kanske inte till v 32 som jag sagt innan. En liten tripp till ullared blir det därimot ett tag innan. Så att man orkar ordentligt. Min syster var iofs där 14 dgr innan hon skulle ha sin första men jag väntar nog inte så länge.
Ska köpa alla bra o ha grejer där iaf. Sen får man se.

.... Har köpt mina första mammakläder nu också. Ett par mamalicious jeans och en tröja, kommer typ bosätta mig i de kläderna, superskönt att ha hög mudd över magen när det är såhär himlans kallt ute :)

Jag har också investerat i mammakläder. Vi ska ha i slutet på Maj så nu börjar liksom magen att ta plats. Äger ett par underbara mammabyxor som jag sprang över i London. Sedan har jag egentligen bara köpt tunikor och kappor. Finner inte någon trevlig stil i mammakläder annars. Människorna på arbetet tycker att min nuvarande stil är underbar. Frågan är vad som var fel med klädstilen innan jag blev gravid ...;)

Vi har inte köpt något som helst till bebisen än. Och jag har avsagt allt sådan än till släkt och vänner. Jag är inte helt förberedd riktigt på det steget än ... Däremot har jag turen att min syster har sparat allt som hon använde till sin dotter plus att en vän vill skänka allt hon har med skötebord, kläder -tja allt. då hon säger sig garanterat inte ska ha mer barn! :D

När det gäller barnvagn är det oerhört viktigt att den fungerar här uppe på fjället och allt vad det innebär. Behöver riktiga hjul i alla fall och har tänkt att köpa begagnat. ....

Oj, redan efter 3 månader. Ingen rast, ingen ro. Känner du dig inte stressad över det?

Jag har också planerat att komma igång relativt tidigt efter förlossningen. Men, inte på mitt nuvarande arbete eftersom jag har bestämt mig för att sluta där. Vi ska passa på att få fart på företaget under mammaledigheten och planera en flytt tillbaka till Sverige i 'omgångar'.

Det låter underbart att läsa om era skrifter om er och hästarna! Själv sänder jag 'hem' min häst nu den 14:e januari till Sverige. Stoet ska stå hos min bästa väninna en tid. Det är henne jag ska starta företaget med, så det känns mest praktiskt då det kommer tillbringas mycket tid där och här finns inte de rätta möjligheterna - annat än med skogsridning. Har dock inte haft några som helst problem med känningar vid ridning.

Några tjejer i stallet diskuterar mer än gärna att de kommer att rida seriöst i dressyren och i hoppningen ända fram tills den dag de ska födda. De har ännu inte barn och jag hade tänkt likadant. Men, nu vet man att man liksom inte helt bestämmer det där själv ...

Ja, är faktiskt själv lite förvånad. Min medryttare är ca 10 veckor före mig i sin grav och hon var tvungen att sluta att rida runt v. 15-16 för att hon fick mycket problem med bäckenet...

Min syster var sjukskriven nästan hela sin första grav pga samma sak, så jag hade nog väntat mig problem... Men jag är glad så länge det funkar... Sen så rider jag iofs inte varje dag längre, har en annan tjej som sköter hoppningen och rider några extra dagar när jag behöver avlastning. Men hoppas som sagt att det ska vara värt att betala tränare för dressyrridning ett tag till :)

KL

Tittar in här. Jag är rätt nygravid, v 9 (8+4), och ska på inskrivning den 20:e. Första graviditeten och jag känner verkligen ingenting. Mår hur bra som helst. Äter allt, klarar alla lukter/dofter, mår helt enkelt toppen. Fått lite spänningar i brösten. Annars är det bara den uteblivna mensen och plusset på gravtestet som talar för en graviditet. Känns skumt. Precis ALLA som jag känner som varit/är gravida har kännt i alla fall något tidigt (illamående etc.) Blir supernojjig att det inte är någon liten inne i magen. Men går det vägen är det för stunden BF runt den 19:e aug.

Jag kände inget med första barnet. Upptäckte det i vecka 7-8 eller nått sånt. Hade bara ont i brösten. Mådde aldrig illa heller. Men grymt dåligt syreupptag och trött. Jag fattade ingenting ;) Det är lite småläskigt när man vet att det ska vara något, men man känner det inte... Men så är det!

Jo, naturligtvis känner jag enormt stressad. Vaknar på nätterna och har svårt att sova, och så vidare. Det känns faktiskt riktigt jobbigt, hon kan liksom inte riktigt acceptera att det tar tid att få barn, att arbetslivet inte pågår för fullt genom graviditet och barnafödande, utan vill tro att allt ska gå jättefort.

Jag tycker också det är rätt... Ja jag vet inte vilket ord jag ska använda, men hon måste ju ha "bestämt" att du t.ex. inte ska amma. Punkt slut. Vår son ammade varannan timme tills han var 6 månader, jag hade aldrig suttit på dass på jobbet och pumpat så ofta... Vad du än ska göra så är det ditt beslut, inte något som någon annan ska lägga sig i.

Jag tycker också det är rätt... Ja jag vet inte vilket ord jag ska använda, men hon måste ju ha "bestämt" att du t.ex. inte ska amma. Punkt slut. Vår son ammade varannan timme tills han var 6 månader, jag hade aldrig suttit på dass på jobbet och pumpat så ofta... Vad du än ska göra så är det ditt beslut, inte något som någon annan ska lägga sig i.

Hon själv hade bara två veckors mammaledighet, sen fick barnet lämnas bort på dagarna och hon fick jobba heltid, så det är kanske det hon tänker på. Fast hon själv tyckte det var hemskt då.

Givetvis kan hon inte tvinga mig att inte vara föräldraledig, men hon kan ju skapa väldigt mycket press genom att sätta deadlines som förutsätter att jag inte är hemma mer än ett par månader.

grattis!!

Mitt första tecken på graviditet förutom + på stickan var den lilla ödlan som fanns på skärmen på UL i v 19:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka