Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Haha, ibland fungerar nog inte riktigt tankeverksamheten hos dom som planerar dessa föräldrautbildningar. :D Här hos oss har dom dock tänkt till rejält - första träffen runt v. 22-25 för att få info om prematurer, och sen 3 träffar 1,5-2 månader innan BF.

Enda som är synd är att de inte tänkt till lite kring gruppindelningarna, vi hamnade i en grupp med äldre förstagångsföräldrar och det känns tyvärr inte som att vi har något gemensamt alls. En av männen är gammal nog att vara far åt mig och sambon... (nu påstår jag inte att ålder är avgörande, men efter första träffen med gruppen så känns det tyvärr som att vi inte kommer umgås med någon av de andra föräldraparen, något som vi hoppats på att kunna göra.)

Vår Bm ansåg att det var för "overkligt" om det var för tidigt. Att man lättare tog till sig på slutet ;)

Vår grupp som sen fortsatte efter vi fått barn var alla mellan 32-36 och mellan det äldsta och yngsta barnet var det tre veckor! En jämn grupp! Hälften har fortsatt träffas fortfarande två år efteråt.

Det här var ingen föräldrautbildning, den kommer senare även här. Utan det här var mer en möjlighet att få svar på sina funderingar och träffa andra som ligger ungefär lika i graviditeten och lufta lite.

KL

Idag har jag och sambo varit ute och fönstershoppat på Babyproffsen. Bla kollade vi på vagn. Vi var tidigare ganska överens, men nu vet jag inte riktigt längre... Vi tror vi vill ha en Emmaljunga, var inne på city cross tidigare, men nu börjar jag tvivla på hur jobbigt det är att ha en vagn utan rörliga framhjul... Så då kollar vi nitron istället (oxå Emmaljunga). Men då blir det estetiskt, inte alls lika snygg :( Men kanske faktiskt det vi behöver... Bor i förort till stockholm och kommer gå mkt i ett naturresarvat (där min häst bor, så det kommer också innebära att vagnen kommer vara i stallet). Jag har även kollat lite på Tetunia Cosmo, men sambo vill väldigt gärna ha svensktillverkat, vilket jag inte här helt emot heller... Hur går era tankar? Vad kommer ni välja?

Sen kolla vi på massa andra grejer också. Vad för bra saker kommer ni köpa och ha hemma från början? Bärsele? Badgrejer, vilka tillbehöv behövs? Babygym? Nappar? (använder man nappar?) Flaskor? Lakan, hur många behöver man ha att byta med? osv. Hur tänker alla ni?

Jag hör ju till vår-tråden egentligen, men skapade en tråd förra veckan om vad man bör ha hemma när bebis kommer, kolla om du hittar den! :)

Jag har mer än fönstershoppat på BAbyproffsen bla. Jag har frågat ut varenda butiksbiträde om vilken som är bäst. Haha.
Mina krav är: Liten ihopfälld, stötdämpning, gärna vändbart handtag- annars vändbar vagnsdel, Stor sufflet- många klagar på att de är för små, lätt att köra- inte gärna trehjuling då jag hört att de lätta små kan trilla (de stora är stabila men går ej in i bilen). Den får dessutom gärna vara snygg ;)
Först kollade jag in Crescent Diva- för lite stötdämpning och många fel på chassit under första året. Ett + är att den är mkt enkel att byta från lii-sittvagn och tar inte ngon onödig plats på den delen som inte används.
Sen tittade jag på Brio Sing men den har ingen stötdämpning så den går nog bort för det. Att den dessutom har liten sufflet har jag läst vara ett problem likosm de breda bakhjulen i trånga passager i affärer. Brio Go känns som en leksak med sin tunna sufflet så den gick bort direkt.
Sen tittade jag på Emmaljunga nitro jag me. Den var smidig att köra och ganska liten ihopfälld. Bra stötdämprning och helt ok pris. Men jag gillar den inte helt utseendemässigt...
Bugaboo verkar smäckig så den vill jag inte ha. Gullig leksaksvagn hihi...
Sen har vi Teutonia kvar. Cosmon tycker jag är ganska dyr- Fun är nästan samma. Lite mindre chassi. Mkt lättkörda båda två. Bra stötdämpning och snygga. Myggnät under huvan i suffletten om det är varmt ute att ventilera med var ju också en trevlig överraskning. De ligger bra i pris på blocket i andrahandsvärde MEN hur bra är det med kardborre som håller den på sitt stativ???
Det enda minuset jag kunde hitta. Någon annan som har tänkt på något?
Om man köper Fun/ Cosmo- ska man satsa på mjuklift, hårdlift eller separat liggdel till i början???

Djungel detta här... - Jag som trodde man pekade ut en snygg o köpte den......

Jag tänker köpa hem både nappar och nappflaskor fall i fall inget fungerar... Lättare att ha hemma. Bra o lära dom o dricka ur flaska med så de gillar gummit den dagen man inte har mjölk så det räcker...
Lakan o så beror väl på hur ofta man kan tvätta- men det finns ju en uppsjö söta så jag lär ha en del när det är dags ;)
När kan man börja bära i bäsele??? Babygym kan man nog köpa lite senare- liksom babysitter- men vet man vad man ska ha kanske man får ett trevligt paketpris om man köper allt på en gång...

Badsaker, skötbord mm kommer jag ha på plats också.

Backade du bara på Nitron pga hur den ser ut? Eller fanns det fler minus med den? Tror jag kommer få svårt att få sambo att vilja ha en Tetunia... Även om jag gärna köper en Cosmo bara för att den har samma namn som min häst ;) Enkelt helt enkelt, haha!

Har ju dock inga krav på storlek pga platsbrist i bil eller hall eller sånt, så det blir kanske en Nitro, men det känns inte klockrent... Vi måste bestämma till början av mars pga leveranstider... Tar tacksamt emot fler tips å råd :)

Har du provkört någon av dom???
Jag tyckte att den kändes som en padda att köra. Mkt stabil men lite trist... hihihi
Teutonian var riktigt bra- den bästa jag provat tror jag MEN Emmaljunga brukar ju hålla fantastikst bra- och jag undrar om inte man kan avnända deras vagn längst eg. Den är ju ganska rymlig har jag för mig...

Skitsvårt detta med vagn faktiskt. Funderar o funderar o blir mindre klok för varje gång ;)

Håller verkligen med om din sista mening... ;)

Jo, provade att köra alla tre. och tyckte inte att crossen kändes så kul å köra inne i butiken... Men ute är det ju säkert inte lika meckigt... Tetunian känns ju lite liten... Aaaa, jag vet verkligen inte...

Haha- vi är nog lika du&jag.... Vilka Ilandsproblem.... Jag tror säkert att allt blir jättebra i slutänden :)

Även om du kör ute måste du ställa crossen på bakhjulen för att följa t.ex. en trottoar som svänger. Det är tungt när man har barn och en matkasse där under. Jag är skitirriterad att köra direkt det inte går precis rätt fram.

Lite halvt knapplån
Ang barnvagn så har vår fråga löst sig på så vis att vi får min systers vagn, en Emmaljunga med 4 fasta hjul. Skulle vi vara missnöjda med den får vi väl köpa en annan vagn senare, men jag hoppas att den ska funka bra.

Jag har ingen aning om hur en nitro ser ut. Men är det en EL? Är den tung? Jag skulle aldrig köpa en vagn över 10kg.

Vi har kompletterat med en Bugga som jag använder 95% av tiden så jag har inte tittat på andra vagnar. Köpte den redan efter två veckor...

Ja, Nitro är också Emmaljunga. Den har rörliga framhjul som är lite grövre än Buggabon. Jag har hört att det kan vara meckigt att gå på grusvägar/elljusspår/mer terränglik mark med Buggabo... (Plus att jag lite tycker det ser ut som en leksaksvagn... ;) )

Det gick jättebra! Bebis var dock jättevild så BM fick jaga för att kunna undersöka...
Det var mycket häftigare nu när man såg fingrarna och tårna! Handen åkte in i munnen och benen sprattlade som bara den. Efter ett tag blev hon uppenbarligen trött och somnade så att det krävdes några buffar för att kunna se ordentligt.

*svävar på lite moln*

Hon? Fick du reda på nu att det blir en liten tjej? Vad blev BF? Så vild var inte min lilla groda, hon låg mest still, uppfattade faktiskt inte ens att hon rörde sig...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka