Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

+ övriga

Jo, en viss tröst är det ju att de förbenade huggen har ett syfte :laugh: Måste nog säga att det är mer känningar över huvud taget idag, om än bara på skoskavsnivå fortfarande. Ryggont och lite mensvärksslängar till och från, i större skala än vad det varit på sistone. Var ju mer känningar i början av juli än vad det har varit efter BF!

Mabuse: låter riktigt, riktigt illa att svimma av smärtan :crazy: Men så har jag ju förstått att din förlossning var i samma klass som hela graviditeten.. Inget man önskar någon! Tur att slutresultatet är gott :)

Om det är någon tröst så är de där ilningarna i underredet bebisen som är på väg ner, och livmoderhalsen som håller på att försvinna. Bebis på G, med andra ord.
Hur tidigt (mycket före BF) brukar sådana ilningar uppstå? Jag fattar att det varierar så klart, men på ett ungefär kanske? Jag är i vecka 33 och har de senaste två veckorna (och främst senaste veckan) haft rejält ont "där". Hur ska man beskriva det...? "Innanför venusberget", inte direkt i underlivet utan en bit ovanför. Ilar, hugger och sticker rejält. Är jag uppe och rör på mig (på promenad eller bara går i lägenheten) så måste jag stanna och stå stilla tills det gått över vilket tar knappt 30 sek.

När jag födde barn så var jag helt smärtfri mellan värkarna. Det var absurt att dt kunde göra så ont under värken och kännas absolut ingenting mellan.

*kl*

Ungen bökade loss rejält här under den senare delen av eftermiddagen, så det ilade på utav sjutton i underredet och har hunnit med några riktigt j*vliga förvärkar mellan kanske 17.30-19.30. Får se om det kan vara något på gång, eller falskt alarm. Har iallafall varit ute och gett hästarna kvällsmineralerna och sprayat dem, så är de redo OM.

Åh jag håller tummarna för att vi får höra om en MiniModett alldeles alldeles snart!!
Heja Heja! :bump:

Nä- såklart att det gör ont att föda barn. Men alla sa att det var en enorm smärta och i mitt fall var det bara jobbigt att jag inte hann återhämta mig mellan värkarna. Sen vet jag ju inte om sprutan jag fick i rumpan var ett underverk :)
När jag skulle amma med mina såriga bröst gjorde det så ont att tårna spretade och jag var som ett streck i hela kroppen. Jag grät nästan när det var dags att ge mat. Jag var inte i närheten av att gråta under förlossningen. Och jag fick lustgas riktigt sent... De väntade bara på att kanten skulle försvinna då.

Hur som helst så är det ju olika för alla- och tur som jag har så har de mesta "dåliga" upplevelserna suddats ut för att bara visa de fina minnena. Jag har tur där- det vet jag.

Håller jag också tummarna för. BRING IT ON!

Dock lugnare nu, inte helt öde för ryggen värker och det spänner till och hugger ibland. Hoppas på att det drar igång ordentligt snart..

Undrar samma som dom två föregående talarna. Om det inte är foglossning?

Jag har ju med ilningar men det är verkligen i livmodertappen som man känner att det ilar i. Känner samtidigt hur bebis verkligen bökar med huvudet där nere. Detta har jag oavsett om jag sitter eller står eller stannar upp när jag går.

Modett: får hoppas att det verkligen är pågång nu! Det är ju verkligen dax om inte annat!

Nä- såklart att det gör ont att föda barn. Men alla sa att det var en enorm smärta och i mitt fall var det bara jobbigt att jag inte hann återhämta mig mellan värkarna. Sen vet jag ju inte om sprutan jag fick i rumpan var ett underverk :)
När jag skulle amma med mina såriga bröst gjorde det så ont att tårna spretade och jag var som ett streck i hela kroppen. Jag grät nästan när det var dags att ge mat. Jag var inte i närheten av att gråta under förlossningen. Och jag fick lustgas riktigt sent... De väntade bara på att kanten skulle försvinna då.

Hur som helst så är det ju olika för alla- och tur som jag har så har de mesta "dåliga" upplevelserna suddats ut för att bara visa de fina minnena. Jag har tur där- det vet jag.

Fast om du var smärtlindrad kan du ju inte gärna jämföra. I så fall skulle jag säga att det gör mer ont att ha mens än att bli snittad - för att jag jämför mens utan smärtlindring med ett smärtlindrat snitt.

Jag grät också när jag ammade när det gjorde som mest ont, och grät inte under förlossningen, fast jag var mycket mer smärtpåverkad då. Jag tror det är mer än smärta som påverkar om man gråter eller inte.

Att man bara kommer ihåg de fina minnena är helt naturligt, hjärnan funkar så att den gärna förnekar och förtränger sånt som är jobbigt eller gör ont att komma ihåg. Mental självbevarelsedrift, kan man säga.

KL

Jovisst kan det vara ren foglossning, fast det har min BM mer relaterat de spänningar jag har i höfter och ljumskar. Det jag känner nu är mer "invärtes smärta i mjukdelar". Vet också att bebisen hittills under hela graviditeten legat långt ner i bäckenet med huvudet. Har BM-träff på måndag så får väl kanske lite mer ledtrådar av henne då om vad det kan vara.

Fast man kan ju välja bort lite av smärtan med smärtlindringen :) Jag hade ju absolut inte mkt smärtlindring. Bad inte oom ngn - de sa till mig att jag var tvungen för att inte värkarna skulle "skada" barnet i båda fallen. Sprutan i rumpan och lustgasen.

Amningen bad jag ju om hjälp med flera ggr och fisk inte ngn hjälp alls... FAST som sagt, nu fungerar det super. Ett magknip då o då är det ju förståss. och jag upplever henne till att äta oftare nu när det blev varmt...

Fast man kan ju välja bort lite av smärtan med smärtlindringen :) Jag hade ju absolut inte mkt smärtlindring. Bad inte oom ngn - de sa till mig att jag var tvungen för att inte värkarna skulle "skada" barnet i båda fallen. Sprutan i rumpan och lustgasen.

Men välja bort smärta med smärtlindring kan man ju alltid göra, det finns massor av olika smärtlindring att ge. Att sedan personalen valde att ge dig smärtlindring under förlossningen men inte under amningen säger ju inte så mycket om smärtan i sig - hade du fått ett gäng smärtlindrande sprutor när du ammade hade det säkert inte heller gjort så ont. ;)

Som sagt, jag hade inte ont alls direkt efter mitt snitt - därmed inte sagt att det inte gör ont att snittas. Men med tillräckligt med smärtlindring i kroppen så känns den inte.

Jag tror det är mer än smärta som påverkar om man gråter eller inte

Det tror jag med.

Just när det kommer till förlossning och amning så är det rent mentalt en väldigt stor skillnad. Under en förlossning så finns ETT enda uttalat mål, ungen ska ut på ett eller annat sätt. Som födande kan man inte påverka särskilt mycket och är ganska utlämnad till expertisen om det börjar bli knepigt. Man är i regel rätt väl informerad om förlossningar. När barnet väl är ute så är det liksom klart ( i de flesta fall). Men i regel ganska oinformerad om alla problem med amning - eller man kanske är informerad, men har svårt att ta till sig informationen eftersom så mycket innan barnets födelse kretsar just runt förlossningen. Som mamma tror jag att man kan käna sig väldigt otillräcklig om amningen inte funkar av någon anledning, och att känna sig otillräcklig för sitt barn särskilt i samband med smärta är en grogrund för att man gråter och mår kass.

Ja håller med ang amning.

Innan jag blev gravid visste jag det grundläggande om problem vid graviditet och hur en förlossning går till, både det bra och dåliga, men amningen trodde jag att man bara "gjorde".
Nu när jag är desto med påläst så förstår jag att vissa går igenom ett mindre helvete innan amningen fungerar, om den ens gör det. Vissa har lika lätt för amningen som i en Hollywoodfilm, men inte alla.

Jag tror inte att en problematisk förlossning framkallar samma känslor av att inte räcka till som mamma, som att ha problem med amningen.

Lustgasen var bra i början tyckte jag, men när man kommer till skedet när man ligger och krampar så kändes den rätt otillräcklig. Fast alla får kanske inte kramper? Läser man om förlossningar så verkar det ofta som att det finns de som är smärtfria och kan vila mellan värkarna.

Vid min första förlossning visste jag inte vart värkarna slutade eller började. Detta startade 25 min efter första värken och jag låg bara och skakade och var helt borta. Jag minns inte ens att sambon gick ut ur rummet och narkosläkaren kom in för jag var helt väck. Men sen fick jag ju EDA och den funderade ju helt perfekt.

Vid andra förlossningen hade jag väl avgränsade värkar och var helt smärtfri emellan.

*kl*

Ingen unge än så länge, förutom lite småkänningar under natten så blev det inte mer spännande än så. Har tvärt om sovit ovanligt bra, eftersom bäbis verkar ha gjort bort sitt dagliga (nattliga), stora tokrejs tidigt under kvällen istället för under natten. Snart dax för koll hos BM.

Äsch, jag som var helt säker på att du åkt in nu när du hade skrivit... Jag tror att du får på söndag!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 845
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar